بر اساس آخرین قیمت خودروهای جتا در نمایندگی و بازار آزاد، جتا VS۵ مدل ۲۰۲۴ در بازار آزاد ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معامله میشود در حالی است که قیمت کارخانه این خودرو ۲ میلیارد و ۲۴۴ میلیون تومان است به عبارت دیگر اختلاف قیمت جتا VS۵ بین کارخانه و بازار آزاد چیزی حدود ۵۶ میلیون تومان میباشد.
اما جتا VS۷ مدل ۲۰۲۴ که نسل جدیدتر جتا VS۵ است، با قیمت ۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومانی در کارخانه، حوالی ۲۸۰ میلیون تومان از قیمت این خودرو در بازار آزاد که ۲ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان است، ارزانتر میباشد. جدول زیر را جهت اطلاع از قیمت بازار و کارخانه جتا در فروردین ۱۴۰۴ مشاهده کنید.
اختلاف قیمت جتا در نمایندگی و بازار آزاد – فروردین ۱۴۰۴ |
||||
برند | سال تولید | کارکرد(کیلومتر) | قیمت بازار آزاد(تومان) | قیمت کارخانه (تومان) |
جتا VS۵ | ۲۰۲۴ | صفر | ۲,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۲۴۴,۰۰۰,۰۰۰ |
جتا VS۷ | ۲۰۲۴ | صفر | ۲,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
مشخصات فنی جتا VS۵
جتا VS۵ روی پلتفرم MQB-A۱ فولکس واگن ساخته شده، بنابراین جای تعجب ندارد که موتور آن نیز ساخته و پرداخته این شرکت بزرگ آلمانی باشد. پیشرانه توربوشارژ ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر وظیفه تامین قوای محرکه جتا وی اس ۵ را بر عهده دارد. یک گیربکس اتوماتیک ۶ دنده نیز نیروی خروجی از موتور را به چرخهای جلو انتقال میدهد. بنابراین خبری از سیستم تمام چرخ محرک در این ماشین نخواهد بود.حداکثر قدرت موتور جتا VS۵ برابر با ۱۵۰ اسب بخار است که در ۵ تا ۶ هزار دور در دقیقه تولید میشود. همچنین بیشترین گشتاور این پیشرانه معادل ۲۵۰ نیوتن.متر است که از ۱۷۵۰ دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد.
جتا VS۵ چینی آلمانی ۱۳۵۵ کیلوگرم وزن دارد و به طور ترکیبی ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند. البته مصرف سوخت این کراس اوور جمعوجور در شهر به ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز میرسد.با توجه به نسبت مناسب توان موتور به وزن، باید شاهد چابکی قابل قبول این خودرو برای کاربردهای خانوادگی باشیم. شرکت سازنده اعلام کرده که شتاب صفر تا صد جتا VS۵ معادل ۹.۲ ثانیه است که البته در ایران با توجه به سطح پایین کیفیت سوخت و آسفالت جادهها، در عمل میتوانید شتابی نزدیک به ۱۰ ثانیه را با به ثبت برسانید.
خوشبختانه سیستم تعلیق عقب از نوع مالتی لینک مستقل است. این نوع سیستم تعلیق دست مهندسان را برای ارتقای هندلینگ خودرو تا حد زیادی باز میگذارد؛ ضمن آنکه اجازه میدهد تا کمک فنرهای عقب کمی نرمتر عمل کنند و سواری دلنشینتری را برای سرنشینان ردیف دوم فراهم بیاورد. با این وجود به طور کلی خودروهای کراس اوور به دلیل ارتفاع بیشتر اتاق، سیستم تعلیق خشکتری دارند تا پایداری آنها در سرعتهای بالا به ویژه هنگام دور زدن و عبور از پیچ، تحت تاثیر منفی نرمی سواری و بادی رول قرار نگیرد.
source