گرانی در حوزه خودرو

اقتصاد ۲۴- احمد آریایی‌نژاد، نماینده ملایر در خصوص افزایش قیمت خودرو‌های داخلی به نشان تجارت گفت: تورم یک روند دومینووار است. در زنجیره تولید، زمانی که یک مولفه گران می‌شود، بقیه مولفه‌ها هم از سر اجبار باید گران شوند و چاره‌ای نیست. متاسفانه وقتی موج گرانی در کالا و خدمات رخ می‌دهد، فارغ از اینکه همه مردم به عنوان مشتری آسیب می‌بینند، بدبختی اصلی برای آن افرادی است که درآمد لازم و کافی را ندارند. از این‌رو باید بگویم که طبقه متوسط در ایران هم در حال غرق شدن هستند.

وی افزود: به طور مثال وقتی نان، گوشت، برنج و… گران می‌شود، قطعاً حقوق و دستمزد کارگر هم تا حدی بالاتر می‌رود، زیرا آن کارگر باید بتواند از عهده هزینه‌های جاری بربیاد. حال اگر مواد اولیه به کار رفته در صنعت خودرو گران شود که این گرانی هم ناشی از افزایش نرخ ارز باشد، شک نکنید طبیعی است که قیمت خودرو‌های داخلی هم بیشتر از گذشته شوند. ما نباید شعاری صحبت کنیم، بلکه باید واقعیت‌ها را پذیرفت.

نماینده ملایر تصریح کرد: هرچند واردات خودرو، کاری منطقی است و ما هم در مجلس و در بودجه ۱۴۰۴ برای آن، ارزی را پیش‌بینی کردیم و یکی از اهداف این کار، افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی و کاهش قیمت آن‌ها است، ولی باید توجه داشت با مولفه‌هایی که وجود دارد و گرانی‌هایی که رخ داده، از یک جایی به بعد اصلاً نمی‌شود قیمت خودرو را پایین آورد. شاید با برخی سیاست‌ها بتوان کمی قیمت خودروی داخلی را کاهش داد، اما اگر این کار بیش از حد و غیرمنطقی باشد، باید درب کارخانه را تخته کرد، زیرا دخل با خرج همخوانی نخواهد داشت.

آریایی‌نژاد اظهار داشت: متاسفانه اقتصاد ایران، ثبات ندارد و علاقه‌مند هستم در این باره طرحی را برای ارائه در مجلس آماده کنم. در این طرح باید از همه صنف‌ها خواست که میانگین قیمت کالا و خدمات خود را اعلام کنند و در طول سال دیگر روی به گرانی نیاورند و اگر مواد اولیه آن‌ها گران شد و قیمت‌ها از میانگین اعلامی نرخ‌ها در ابتدای سال بالاتر رفت، آن‌گاه دولت پای کار بیاید و به آن‌ها یارانه دهد تا ثبات اقتصادی بر کشور حاکم باشد. در این روال، قیمت خودرو‌های داخلی را هم می‌توان به نفع مردم کنترل کرد.

وی افزود: یکی از مشکلات اقتصاد ما این است که تولید ثروت نداریم و به نوعی خیلی از افراد حاضر در جامعه و بدنه بنگاه‌های اقتصادی، یا مصرف‌کننده هستند یا خروجی کارهایشان بسیار پایین است. معنی ندارد که درآمد دلال‌ها در مملکت به مراتب بیشتر از تولیدکنندگان باشد، این اتفاق یک هشدار از اقتصاد بیمار است. متاسفانه این نظریه، در صنعت خودروسازی ما هم به وضوح دیده می‌شود.

آریایی‌نژاد در پایان گفت: تخصیص ۳.۳ میلیارد یورو برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۴، یک مُسکن در این حوزه است و اصلاً نباید به واسطه این کار، برای سامان‌دهی صنعت و بازار خودرو خیلی انتظار خاصی داشت. یادمان باشد زمانی که عرضه از تقاضا پیشی بگیرد، قیمت‌ها کاهشی خواهد شد. متاسفانه این روند در تولید خودروسازی ما نیست و از آن‌جایی که به فرهنگ کار کردن هم اهمیت نمی‌دهیم، اوضاع و احوال‌مان این گرانی‌ها شده است.

source

توسط ecokhabari.ir