
– اخبار سیاسی – به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، رهبر انقلاب سال جدید را به نام «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری کردند. شعاری که بیش از هر چیز معطوف به تولید و راهکارهای موثر برای کمک به وضعیت تولید در کشور است. برای تحقق این موضوع گروهها و بخشهای مختلف در کشور، نقشهایی را ایفا خواهند کرد و در این میان نقش اساتید و دانشگاههای کشور نیز بسیار مهم و قابل توجه است. به ویژه اینکه در نظام آموزش عالی کشور با تعداد زیادی اندیشکده، دانشکده و پژوهشکده مواجهیم که در زمینه اقتصاد نقش آفرینی میکنند و قرار است برای اقتصاد کشور نسخه علمی و عملیاتی تدوین کنند.در گفت وگو با یکی از اساتید کشور که در حوزه پژوهشگری و روانشناسی توسعه نیز دارای تجربه و مهارت است به تبیین نقش اساتید و دانشگاهها در تحقق شعار سال پرداختیم.سنگدوینی: سرمایهگذاری در تولید کلید رونق اقتصادی استسعید عبدالملکی، در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: نامگذاری سال با عنوان «سرمایهگذاری برای تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب بسیار هوشمندانه و راهبردی است. بهویژه تأکید بر جذب سرمایههای راکد و سرگردان مردم که طبق آمار مسئولان، رقم قابلتوجهی را به خود اختصاص داده و در زمینه موضوعات غیرمولد و غیرسازندهای نظیر سکه، ارز، ملک و … هزینه و صرف میشود و هیچ کمکی به تولید کشور نمیکند.وی گفت: اقتصاد سیاسی کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی، درونزایی و مردم پایگی است و اگر برای سرمایههای راکد و سرگردان مردم هدفگذاری و برنامهریزی درستی صورت گیرد، هزار برابر سرمایهگذاری خارجی میتواند موتور اقتصاد کشور را به حرکت بیندازد.نقش اساتید دانشگاه در تبیین شعار سال و کمک به تولید کشوراین استاد دانشگاه با اشاره به نقش اساتید و دانشگاهها برای تحقق شعار سال یادآور شد: اساتید دانشگاه معمولا مدیر اجرایی و یا صاحبان سرمایه مادی در کشور نیستند که از این منظر بتوانند برای تحقق شعار سال به دولت کمک کنند اما به عنوان یک نخبه و صاحبنظر میتوانند با تبیین و روشنگری درباره شعار سال و ارائه راهکارهای علمی و آکادمیک به تولید کشور کمک کنند مشروط بر اینکه دولت نیز این راهکارهای علمی و منطقی را اجرا کند.عبدالملکی با اشاره به اینکه یک سهضلعی مهم در مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور دخیل است، نظام حکمرانی، آموزش عالی و رفتار اقتصادی مردم را از جمله موضوعات مهم در این بین دانست و یادآور شد: نظام حکمرانی کشور بعضا در زمینه اقتصاد و کمک به تولید با مشکلاتی روبروست. روزآمد نبودن نهادهای موثر در این بخش و تصمیمات بعضا غلط و خلق الساعه باعث شده این بخشها وظایف حمایتی، هدایتی و نظارتی خود را بهدرستی انجام ندهند که رهبر انقلاب نیز در سخنان خود تذکرات لازم را دادند.وی گفت: ضلع دوم، نظام آموزش عالی کشور و اساتید و دانشگاهها هستند که نقش مؤثری در حل مشکلات کشور ندارند و مرجعیت علمی آنها به محاق رفته است بهخصوص دانشکدههای اقتصاد، چراکه عناوین و سرفصلهای درسی آنها روزآمد و متناسب با شرایط واقعی و میدانی اقتصاد ایران نیست و متکی بر نظریههای عمدتاً غربی، سرمایهداری و لیبرالیستی است و با واقعیتهای اقتصادی و اجتماعی و بومی ایران همخوانی ندارد. ما در کشور حداقل ۵۰ دانشکده معتبر اقتصادی با رشتههای مختلف و دانشجویان تحصیلات تکمیلی داریم که اساساً نقش حداقلی در حل مشکلات اقتصادی کشور دارند و عمدتاً به ماشین تولید مدرک تبدیل شدند زیرا راهکارهای بومی و قابلاجرا در چارچوب اقتصادی اسلامی و مقاومتی ارائه نمیکنند.دانشکدههای اقتصاد عمدتا به ماشین تولید مدرک تبدیل شدنداین استاد دانشگاه ضلع سوم این چرخه معیوب را مربوط به اقتصاد رفتاری و رفتار اقتصادی مردم دانست و ادامه داد: بیشتر کسانی که دنبال احتکار سرمایههای غیرمولد نظیر سکه و ارز هستند اساساً نگاه کوتاهمدت و منفعتگرایانهای به اقتصاد دارند و عمدتاً دنبال کسب سود آنی و ارزشافزوده دارایی خود هستند و گاها حاضر به پرداخت مالیات نیز نیستند؛ این رفتار اقتصادی بسیار خطرناک است.وی تاکید کرد: این سه ضلع در کنار تحریمهای آمریکا، سیستم اقتصادی کشور را با مشکلات اساسی روبرو کرده است.عبدالملکی خاطرنشان کرد: متأسفانه طی سالهای مختلف، گروههای ذینفع و افرادی که منافع شخصی و گروهی خود را بر منافع ملی ترجیح میدهند در نظام حکمرانی و تصمیمگیری اقتصادی کشور مستقر شدندو با راهکارهای قدیمی، تاریخ گذشته و تکرار شده و نتیجه نگرفته منفعت حکمرانی کشور را به سمت ناکارآمدی و تصمیمات غلط میکشانند. به عنوان نمونه بعضا شاهدیم ارز کشور صرف واردات کالاهای غیرضرور میشود که منفعتی برای عموم مردم ندارد و از طرفی با این واردات مانع تولید داخلی میشوند. قوای سهگانه(دولت، مجلس و قوه قضائیه) باید هماهنگ و با اجرای درست قوانین و نظارت بر آنها دست گروههای ذینفع و مفسد را از اقتصاد کشور کوتاه و بستر لازم را برای جلب اعتماد و سرمایهگذاری مردم فراهم کنند.نفوذ گروههای منفعت طلب در نظام حکمرانی و اقتصادی کشورعبدالملکی در این خصوص یاداور شد: البته نباید از یاد ببریم که ترومای بیاعتمادی بین دولت و مردم که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد همچنان درماننشده است. در آن زمان مؤسسات مالی، اعتباری و بورس آسیب جبرانناپذیری به اعتماد عمومی وارد کردند و شاهد شکلگیری پدیدهای به نام مالباختگی بودیم که ریزش شدید سرمایه اجتماعی را به همراه داشت. اگر این بار مراقبت، نظارت و شفافیت لازم نشان داده نشود تجربه تلخ دهه ۹۰ یکبار دیگر رخ میدهد چراکه بخشهایی از دولت کنونی تمایل به تکرار الگوی دولت اقای روحانی دارند.این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاه باید در کسوت نظریهپرداز و تحلیلگر، راهکارهای علمی، عملیاتی و قابلاجرا بر اساس ویژگیها و شاخصهای اقتصاد ایران و زیست اقتصادی و اجتماعی مردم به نظام حکمرانی و دولت ارائه کنند. بهخصوص اساتید رشتههای اقتصادی، جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی وظیفه خطیری در این زمینه بر گردن دارند.عبدالملکی اضافه کرد: مردم نیز باید بدانند مشارکت آنها در اقتصاد کشور هم برای خودشان و هم آینده کشور بسیار حیاتی است و انگیزههای دلسوزانه و معطوف به آینده را به انگیزههای مالی و سودگرایانه خود ترجیح دهند. مردم باید به این بصیرت برسند که اگر پول و سرمایه خود را صرف تولید کنند هم به حل مشکلات معیشتی جامعه کمک کردند و هم موجب اشتغالزایی جوانان میشوند و هم اقتصاد کشور فعالتر و پویا میشود. البته نقش رسانهها برای فرهنگسازی شعار سال و تغییر رفتار اقتصادی از احتکار پول و ارز و سکه توسط مردم و واردات محوری توسط گروههای ذینفع به سمت مشارکت اقتصادی و تولید محوری برای به جریان انداختن و تقویت موتور اقتصاد کشور نیز بسیار مهم است.انتهای پیام/
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
source