رهبر انقلاب در بسیاری مواقع انتقادها و گلایههای خود را به شیوه تذکر و انذار بیان میکنند. یعنی از یک امر نامطلوبی مردم، مسئولان و مخاطبان خود را انذار میدهند چراکه رگههایی از حرکت به سمت آن امر نامطلوب را مشاهده کردهاند و دیدهاند که بیم تحقق آن امر نامطلوب در کشور میرود. سالها قبل در سالروز رحلت امام خمینی رحمتالله علیه ایشان از رو برگرداندن از راه امام انذار دادند و افزودند در این صورت، «ملت ایران سیلی خواهد خورد». یا در همین سالی که گذشت از «عقبنشینی غیرتاکتیکی» بر حذر داشتند و آن را مستوجب «خشم الهی» خواندند.
رهبر فرزانه انقلاب این بیان خود را از قرآن آموختهاند. قرآن در بسیاری موارد یک حکم کلی را بیان میفرماید و فیالمثل عذاب را به گروه خاصی نسبت میدهد و به یک مخاطب متعین اشاره نمیکند.
اما مخاطب فعال در مواجهه با این بیان ارشادی میتواند مقصود گوینده را دریابد. یعنی میتوان دریافت در برههای برخی گروهها و اقشار از خواص و عوام، راهی خلاف راه امام خمینی در پیش گرفته بودند و همچنین در همین امسال، برخی به دنبال عقبنشینی غیرتاکتیکی در برابر دشمن بودند؛ اینکه این اتفاق افتاد یا نه، در این مجال نمی گنجد.
رهبر انقلاب در دیدار رمضانی خود با مسئولان نیز ما را از یک آسیب بر حذر داشتند. آسیبی که قرآن کریم در سوره توبه به آن اشاره میکند و عبارت است از عمل برخی مسلمانان به شیوه جاهلیت. نه تنها انقلاب نبوی، که انقلاب ما هم میتواند دچار این آسیب بشود که در نظام اسلامی، با ظاهر اسلامی، با القاب اسلامی و با شعارهای اسلامی همچون مسئولان زمان طاغوت فکر و عمل شود. هرچند رهبر انقلاب قید کردند که این اتفاق اکنون رخ نداده اما نفس این تذکر از این گرایش پرده بر میدارد و همچنین کیست که نداند دوری نظام اسلامی از بسیاری آسیبها مدیون شخص رهبری معظم است و الا اوضاع به گونه دیگری بود. اولین موردی که ایشان از مصادیق عمل به شیوه گذشته ذکر کردند، عبارت بود از «تکیه بر بیگانه».
ترجمه فرمایش ایشان جز این نیست که برخی راه برونرفت کشور از مشکلات را پناه بردن و اعتماد کردن به دشمن میپندارند و گمان میکنند به جز راضی کردن آن تکیهگاه، راهی برای در امان ماندن نیست. این میشود تفکر پهلوی در لباس یک مسئول ظاهراً معتقد به مبانی جمهوری اسلامی.
اما عمل به شیوه انقلاب اسلامی را امروز در یمن میبینیم. انصارالله تنها گروهی بود که به اخلال رژیم اشغالگر در مسیر مذاکرات آتشبس واکنش فعالانه نشان داد و در این عرصه شطرنج، مهرهای جابهجا کرد و با ارائه مهلتی چهار روزه به رژیم، برای از سرگیری ورود کمکهای بشردوستانه به غزه مظلوم دشمن را در حد خود تحت فشار گذاشت. میتوان در ایران بود و خود را پیرو تفکر امام خمینی دانست و به انبوه امکانات نظامی ایران پشت گرم داشت اما باز کوتاه آمدن در برابر خواسته دشمن را تنها راه دانست و میتوان در یمن بود و در بیامکاناتی محض به دشمن هار اولتیماتوم داد. یمنی که امروز نسخه خالصی از شجاعت انقلاب اسلامی را به نمایش میگذارد و اگر ما این شجاعت را کنار بگذاریم به عقب باز گشتهایم، خشم خدا را در پیش داریم و خدای ناکرده سیلی خواهیم خورد.
رهبر فرزانه انقلاب این بیان خود را از قرآن آموختهاند. قرآن در بسیاری موارد یک حکم کلی را بیان میفرماید و فیالمثل عذاب را به گروه خاصی نسبت میدهد و به یک مخاطب متعین اشاره نمیکند.
اما مخاطب فعال در مواجهه با این بیان ارشادی میتواند مقصود گوینده را دریابد. یعنی میتوان دریافت در برههای برخی گروهها و اقشار از خواص و عوام، راهی خلاف راه امام خمینی در پیش گرفته بودند و همچنین در همین امسال، برخی به دنبال عقبنشینی غیرتاکتیکی در برابر دشمن بودند؛ اینکه این اتفاق افتاد یا نه، در این مجال نمی گنجد.
رهبر انقلاب در دیدار رمضانی خود با مسئولان نیز ما را از یک آسیب بر حذر داشتند. آسیبی که قرآن کریم در سوره توبه به آن اشاره میکند و عبارت است از عمل برخی مسلمانان به شیوه جاهلیت. نه تنها انقلاب نبوی، که انقلاب ما هم میتواند دچار این آسیب بشود که در نظام اسلامی، با ظاهر اسلامی، با القاب اسلامی و با شعارهای اسلامی همچون مسئولان زمان طاغوت فکر و عمل شود. هرچند رهبر انقلاب قید کردند که این اتفاق اکنون رخ نداده اما نفس این تذکر از این گرایش پرده بر میدارد و همچنین کیست که نداند دوری نظام اسلامی از بسیاری آسیبها مدیون شخص رهبری معظم است و الا اوضاع به گونه دیگری بود. اولین موردی که ایشان از مصادیق عمل به شیوه گذشته ذکر کردند، عبارت بود از «تکیه بر بیگانه».
ترجمه فرمایش ایشان جز این نیست که برخی راه برونرفت کشور از مشکلات را پناه بردن و اعتماد کردن به دشمن میپندارند و گمان میکنند به جز راضی کردن آن تکیهگاه، راهی برای در امان ماندن نیست. این میشود تفکر پهلوی در لباس یک مسئول ظاهراً معتقد به مبانی جمهوری اسلامی.
اما عمل به شیوه انقلاب اسلامی را امروز در یمن میبینیم. انصارالله تنها گروهی بود که به اخلال رژیم اشغالگر در مسیر مذاکرات آتشبس واکنش فعالانه نشان داد و در این عرصه شطرنج، مهرهای جابهجا کرد و با ارائه مهلتی چهار روزه به رژیم، برای از سرگیری ورود کمکهای بشردوستانه به غزه مظلوم دشمن را در حد خود تحت فشار گذاشت. میتوان در ایران بود و خود را پیرو تفکر امام خمینی دانست و به انبوه امکانات نظامی ایران پشت گرم داشت اما باز کوتاه آمدن در برابر خواسته دشمن را تنها راه دانست و میتوان در یمن بود و در بیامکاناتی محض به دشمن هار اولتیماتوم داد. یمنی که امروز نسخه خالصی از شجاعت انقلاب اسلامی را به نمایش میگذارد و اگر ما این شجاعت را کنار بگذاریم به عقب باز گشتهایم، خشم خدا را در پیش داریم و خدای ناکرده سیلی خواهیم خورد.
نوشته مخاطب فعال بیانات ولی باشیم اولین بار در روزنامه رسالت. پدیدار شد.
source