به گزارش آوای اقتصاد

ایران خودرویی‌ها تا پایان بهمن ۱۴۰۳ در مجموع حدود چهار هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع سورن را در پارکینگ‌های خود دپو کردند.آبی‌های جاده مخصوص تا پایان دومین ماه از زمستان سال جاری در مجموع حدود ۱۱۶ هزار و ۳۵۰ دستگاه از اعضای خانواده سورن را در خطوط تولید خود تکمیل کردند.این خودروساز طی یازده ماهی که از سال جاری گذشت حول و حوش ۱۱۱ هزار و ۶۵۰ دستگاه سورن را روانه بازار خودرو کرده است.بررسی از آمار‌های تولید و فروش گروه سورن از فروردین تا دی ۱۴۰۳ نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها در مجموع حدود هزار دستگاه از اعضای خانواده سورن را در بازه زمانی یاد شده در پارکینگ‌های خود نگه داشته بودند. اما آمار رسوب گروه سورن در بهمن رشدی نزدیک به ۳۷۵ درصدی را به خود دیده است.
خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در یک ماهه بهمن در مجموع حدود ۱۷ هزار و ۹۵۰ دستگاه انواع سورن را در خطوط تولید تکمیل کردند. ایران خودرویی‌ها در دومین ماه از فصل زمستان ۱۴۰۳، حول و حوش ۱۴ هزار و ۲۵۰ دستگاه انواع سورن را برای مشتریان خود فاکتور کردند. بنابراین شاهد هستیم که آبی‌های جاده مخصوص در یازدهمین ماه از سال جاری نزدیک به سه هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع سورن را در پارکینگ‌های خود پارک کرده و مجوز خروج این تعداد سورن را صادر نکردند.ایران خودرویی‌ها دلیل مشخصی در ارتباط با نفروختن این تعداد سورن اعلام نکردند، بنابراین مشخص نیست نقشه آبی‌های جاده مخصوص برای سورن چیست اما در این زمینه می‌توان دو گمانه را مطرح کرد.گمانه اول مربوط به زمزمه بازگشت محصولات ناقص به خطوط تولید شرکت‌های خودرؤساز است. سازمان ملی استاندارد بالاخره استاندارد‌های ۸۵‌گانه خودرویی را به شرکت‌های خودرؤساز ابلاغ کرد، اما به رغم این که مدتی از این ابلاغ می‌گذرد به نظر می‌رسد خودرؤسازان هنوز آن طور که باید و شاید نتوانستند تولید محصولات خود را با آن هماهنگ کنند.دلیل این مسأله را باید در نیاز به واردات قطعات مورد نیاز برای اجرای استاندارد‌های ۸۵‌گانه دانست. به نظر می‌رسد هنوز منابع تأمین‌کننده داخلی شرکت‌های خودرؤساز، قطعات مورد نیاز آن‌ها که برای اعمال استاندارد‌های خودرویی جدید را به تیراژ مورد نیاز نمی‌توانند تأمین کنند؛ بنابراین خودرؤسازان چاره‌ای ندارند که کمبود خود را از مسیر واردات تأمین کنند.مدیران خودرؤساز در این شرایط علاوه بر چالش تحریم‌ها و عدم همکاری منابع تأمین خارجی به صورت مستقیم با چالش تأمین ارز و همچنین مقررات دست و پاگیر گمرکی دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین این احتمال وجود دارد که قطعات مورد نیاز از مسیر تأمین‌کنندگان خارجی به صورت قطره چکانی به خطوط تولید آن‌ها تزریق شود. این اتفاق نتیجه‌ای ندارد جز تولید خودرو‌های ناقص و اجبار شرکت‌های خودرؤساز به دپوی محصولات در پارکینگ‌ها تا زمانی که قطعات مورد نیاز برسند و محصولات ناقص بعد از تکمیل شدن روانه بازار شوند.
گمانه دیگری هم در این زمینه وجود دارد و آن به اظهارات چندی پیش مدیرعامل ایران خودرو مربوط می‌شود.در همین راستا، عادل پیرمحمدی در بازدید از بخش بازرسی خودرو قبل از تحویل گفت: اولویت اصلی ایران خودرو تحویل محصولات با بهترین کیفیت به مشتری است. مدیرعامل آبی‌ها جاده مخصوص تأکید کرد بازرسی کیفی قبل از تحویل خودرو باید با بالاترین استاندارد‌ها انجام شود تا رضایت مشتریان افزایش یابد.پیرمحمدی تصریح کرد: ایران خودرو موظف هست تا خودرو‌های تولیدی را با کم‌ترین ایراد فنی و ظاهری و با کیفیت مطلوب به مشتریان تحویل دهد.با توجه به اظهارات مدیرعامل ایران خودرو این امکان وجود دارد که حدود سه هزار و ۷۰۰ دستگاه سورنی که در کف پارکینگ‌های ایران خودرو رسوب کرده ناشی از تغییر رویه‌ای است که مدیران جدید ایران خودرو بعد از خصوصی شدن در پیش گرفتند.دپو شدن اعضای گروه سورن به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد می‌تواند روی قیمت بازاری این خودرو تأثیر منفی گذاشته و نمودار قیمت بازاری را صعودی کند.باید منتظر باشیم و ببینیم که آبی‌های جاده مخصوص چه زمانی سورن‌های رسوب کرده در پارکینگ‌های خود را برای مشتریان فاکتور می‌کنند.

source

توسط ecokhabari.ir