به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: بررسیهانشان میدهد پس از گذشت چندماه از موعد مقرر تحویل خودروهای متقاضیان، همچنان خودرویی به این افراد تحویل نشده .برخی از آنها میگویند کارشناسان فروش سایپا آنها را از تحویل خودرو تا پایان امسال ناامید کردهاند.
موضوع قابل تأمل این است که خودروسازان در فروش انواع خودرو، قرارداد را یکطرفه منعقد کرده و چون هیچ سندی در اختیار خریدار قرار نمیدهند، عملاً هیچ بند الزامآوری برای خودروساز وجود ندارد. این موضوع سبب شده خریداران خودرو دچار سردرگمی شده و نتوانند برای احیای حقوق خود اقدام کنند.
خلف وعده خودرویی
بدقولی خودروسازها یا به قول مردمی که انتظار خودروی خود را میکشند «عدم تحویل خودرو در موعد مقرر» مشکلی است که چندین کارزار برای آن تشکیل شده و چندصد نفر پای هرکدام آنها را امضا کردهاند. البته قابل توجه است که این اعتراض در یک مقطع زمانی مربوط به «شاهین» بود و حالا گویی همان سناریو دارد برای خودروی «اطلس» تکرار میشود؛ هرچند برای هر دو خودروساز ایران خودرو و سایپا متنهای بلند بالایی منتشر شده که یکی به وزیر و یکی به رئیسجمهور و یکی خطاب به شرکت و… است، اما آنچه در تمامی کارزارها دیده میشود، خودروهای سایپا پای ثابت این کارزارهای اعتراضی است.
اطلس بخر؛ کوییک ببر!
خریداران خودرو از سایپا میگویند اوایل خردادماه در طرح پیشفروش سایپا 50 درصد قیمت روز خودرو را پرداخت کردهاند به امید آنکه در میانه آذر اطلاعیه و اواسط دیماه خودروی خود را تحویل بگیرند. امروز درحالیکه در نیمه اول بهمنماه قرار داریم، نهتنها به خودروی خود نرسیدهاند، بلکه یا فراخوان و دعوتنامه برای آنها ارسال نشده و یا در فراخوان از آنها خواسته شده خودروی دیگری که گویا بیشتر کوییک دندهای است را جای خودروی مورد نظر تحویل بگیرند!
متقاضیان میگویند بهرغم تحمل فشار ناشی از افزایش قیمت ناگهانی حدود 30 درصدی و بعضاً تلاشهای آنها برای فراهم کردن الباقی مبلغ خودرو، هنوز فراخوان تکمیل مابقی وجه برای آنها ارسال نشده است. بعضی از خریداران روایت میکنند که نتیجه تماس آنها با نمایندگی این بوده که اگر خوششانس باشند میتوانند تا اواخر امسال خودروی خود را تحویل بگیرند. هرچند گفته میشود شرکت موظف است در ازای دیرکرد تحویل خودرو به افراد سود تأخیر پرداخت کند، اما از یکسو متقاضی این روزها خودروی خود را میخواهد و نه سود تأخیر و از سوی دیگر نیز این سود تأخیر الزامآور نیست. خبر بد هم این است که بهرغم ثبت چندین کارزار اعتراضی علیه تأخیر سایپا در تحویل خودروها، این تولیدکننده همچنان فراخوان ثبتنام جدید منتشر میکند.
کاهش 8 درصدی تولید در سایپا
بررسی صورت مالی 9 ماهه سال 1402 و 1403 نشان میدهد شرکت سایپا (شرکت اصلی) تا پایان آذرماه سال جاری حدود 243 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. این عدد در 9 ماهه ابتدایی سال گذشته بالغ بر 262 هزار دستگاه خودرو بوده است. این اعداد حکایت از کاهش تولید 8 درصدی تولید دارد. از سوی دیگر نیز مجموع فروش داخلی تا پایان پاییز سال 1403 حدود 253 هزار دستگاه خودرو بوده که نسبت به فروش بیش از 260 هزار خودرو در سال 1402، حدود 6 درصد کاهش فروش را نشان میدهد. براساس این لیست تولید محصولات x200 در این بازه زمانی حدود 154 هزار دستگاه بوده که نسبت به عدد 179 هزار دستگاه در بازه زمانی مدت مشابه سال گذشته در حدود 14 درصد کاهش یافته است. تولید خودروی شاهین نیز امسال حدود 36 هزار دستگاه بوده که در مقایسه با 37 هزار و 600 دستگاه سال قبل حدود 5 درصد کاهش به ثبت رسیده است. همچنین در 9 ماهه نخست سال جاری بیش از 35 هزار شاهین تولید شده و حدود 36 هزار شاهین به فروش رسیده است. میزان تولید و فروش شاهین در مقایسه به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 4.4 و 1.7 درصد کاهش یافته است.
کاهش 14 درصدی تیبا، کوییک و ساینا
به طور دقیقتر، آمارهای مربوط به تولید و فروش شرکت سایپا در 9 ماهه ابتدای امسال و سال گذشته نشان میدهد، امسال از خودروی آریا اتومات 17 دستگاه تولید شده که نسبت به سال گذشته 2 دستگاه کاهش یافته است. همچنین محصولات خانواده چانگان به بیش از 10 هزار و 500 دستگاه رسیده و 6 هزار و 797 دستگاه به فروش رسیده است. تولید این خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود یکهزار و 200 تولید و 957 فروش بود، بالغ بر 750 درصد رشد در تولید و 610 درصد افزایش فروش را ثبت کرده است. وانت 151 نیز در این بازه زمانی در سال 1403 حدود 52 هزار و 900 دستگاه تولید شده و بیشتر از 49 هزار دستگاه از این عدد به فروش رسیده است. میزان تولید و فروش این خودرو در مقایسه با سال قبل به ترتیب 23.8 و 13.9 درصد افزایش یافته است.
source