به گزارش اکوایران، الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: ناترازیها اگر حل نشود ما را با به چاه میبرد و اگر این ناترازی حل شود بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. ۴۲ میلیون نفر از یارانه بنزین محروم هستند و این کجای عدالت علی (ع) و فلسفه انقلاب اسلامی است؟ با این حال در بحث ناترازی ها گران کردن مطرح نیست بلکه ساماندهی و مدیریت حاملهای انرژی با بسط عدالت در حوزههای برق، گار و بنزین در فاز اول مطرح است.
او ادامه داد: از جمله این گامها، فراخوانی است که به گروههای دانشگاهی و صاحبنظران ارائه شده تا پیشنهادات خود را برای حل مشکلات مرتبط با ناترازیها به دبیرخانهای در سازمان برنامه و بودجه ارسال کنند. پس از جمعبندی و تصویب این طرحها در جلسات سران، دولت بهصورت شفاف و مفصل با مردم درباره ابعاد مختلف این طرحها گفتگو خواهد کرد.
برای ساماندهی حاملهای انرژی حداقل دوماه کار رسانهای میکنیم
حضرتی گفت: گفتهایم که حداقل دو ماه برای پیوست رسانهای نیاز داریم چون باید با مردم صحبت شود تا تجربهتلخ گذشته تکرار نشود.
بنا به گزارش مهر، او ادامه داد: کاملاً با مردم صحبت خواهد شد گفتگو خواهد شد. از صدا و سیما، رسانههای ملی و فراگیر، رسانههای مجازی و مکتوب خواهش کردهایم و بعد از تصویب طرح را ارائه میدهیم و به بحث میگذاریم تا نظرات مخالف، موافق و منتقد عرضه شود تا به عنوان تکمله و تبصره لحاظ شود تا بعد هر زمان که تصویب شد شروع میشود. هرچند اجرا نیز مرحله به صورت بندی است. ابتدا گاز، بعد برق انجام و سپس بنزین انجام میشود.
حضرتی افزود: به عنوان نمونه، در زمینه مصرف بنزین، برنامههایی نظیر توسعه ناوگان حملونقل عمومی و کاهش وابستگی به خودروهای شخصی در دستور کار قرار گرفته است. مقایسه میان ایران و کشورهای همسایه نشان میدهد که جهتگیری کشورها باید به سمت تقویت حملونقل عمومی و کاهش مصرف سوختهای فسیلی باشد.
او تصریح کرد: ما ۲۴ میلیون ماشین سواری داریم در حالی که ترکیه حدود چهارده میلیون ماشین سواری دارد در حالی که ما صد هزار تا اتوبوس در سطح کشور داریم و آنها حدود یک میلیون اتوبوس دارند و این حاکی از این است که جهت گیری آنها رفتن به سمت اصل قرار دادن حمل و نقل عمومی و کاهش حمل و نقل فردی و شخصی است در حالی که موتورسوارهای دو سه برابر موتور سوارهای کشور ترکیه است.
source