به گزارش اکوایران، در کشوری که پروژههای عمرانی نقشی حیاتی در توسعه زیرساختها و رشد اقتصادی ایفا میکنند، رانندگان ماشینهای سنگین به عنوان حلقههای واسطی بین طرحهای کلان و اجرای عملیاتی آنها عمل میکنند. این افراد با هدایت جرثقیلها، بولدوزرها، غلتکها، و دیگر ماشینآلات تخصصی، سهمی انکارناپذیر در پیشرفت پروژههای راهسازی، سدسازی، و ساختوساز دارند.
با این حال، علیرغم اهمیت شغلی آنها، موضوع دستمزد رانندگان ماشینهای سنگین در ایران مانند بسیاری دیگر از مشاغل به چالشی اقتصادی تبدیل شده است؛ چرا که رشد نامتوازن دستمزدها نسبت به تورم، قدرت خرید کارگران را کاهش داده است.
دادههای مرکز آمار نشان میدهد که در نیمه نخست امسال، بالاترین «متوسط دستمزد» و بالاترین «حداکثر دستمزد» ساعتی برای راننده درجه یک جرثقیل و پایینترین «حداقل دستمزد» برای راننده غلتک بوده است. بین حداکثر و حداقل دستمزد در این صنف، اختلاف تقریبا ۲۶۰ هزار تومانی به ازای هر ساعت وجود دارد.
رنج دستمزدها در صنف رانندگان ماشینسنگین عمرانی
مرکز آمار در گزارشی دستمزد ساعتی کارگران در بخش عمران و ساختمان را برای بهار و تابستان ۱۴۰۳ اعلام کرده است. یکی از بخشهایی که به آن پرداخته شده، صنف رانندگان ماشین سنگین ساختمانی است. در این بخش، ۱۱ گروه از رانندگان دستهبندی شدهاند. برای جرثقیل و بولدوزر نیز دو سطح رانندگی – درجه یک و درجه دو – در نظر گرفته شده است. دستمزد ساعتی این رانندگان به صورت حداکثری، حداقلی و میانگین برآورد و اعلام شده است.
برای مثال، راننده درجه یک جرثقیل در هر ساعت حداقل ۱۱۱ هزار و ۱۱۱ تومان دستمزد میگیرد. این درآمد به صورت حداکثری تا ۳۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان در هر ساعت نیز افزایش مییابد. بنابراین، متوسط دستمزد ساعتی یک راننده درجه یک جرثقیل در شش ماه نخست امسال، ۲۰۶ هزار و ۴۱۱ تومان بوده است. مقایسه این درآمد با سایر گروهها نشان میدهد که بالاترین «متوسط دستمزد» و بالاترین «حداکثر دستمزد» ساعتی به این گروه تعلق دارد.
با فرض ۸ ساعت کار روزانه، درآمد هر روز این افراد میتواند بین ۸۸۰ هزار تا ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان متغیر باشد. این در حالی است که طبق برخی آمارهای غیررسمی، حداقل و حداکثر دستمزد راننده جرثقیل در آمریکا به ترتیب ۱۸ دلار و ۳۰ دلار است. با فرض میانگین نرخ دلار ۵۰ هزار تومانی برای نیمه نخست امسال، درآمد هر ساعت از رانندگان جرثقیل آمریکایی بین ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر است. این آمارهای غیررسمی همچنین نشان میدهد که درآمد این رانندگان در هند، تقریبا ساعتی ۵ دلار -حدودا معادل با ۲۵۰ هزار تومان- است.
البته، با توجه به این که سیستم حقوق و دستمزد برای مشاغل در هر کشور متفاوت است نباید صرفا مقدار عددی دستمزدها را مبنای مقایسه قرار داد.
در میان ۱۱ گروهی که مرکز آمار در این گزارش منتشر کرده، کمترین حداقل دستمزد ساعتی ۷۷ هزار تومان است که به رانندگان غلتک مربوط میشود. بر این اساس، بین بالاترین «حداکثر دستمزد» و پایینترین «حداقل دستمزد» حداقل ۲۶۰ هزار تومان اختلاف وجود دارد.
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
source