صفحه اقتصاد –

جلسه بررسی چالش‌ها و موانع توسعه صادرات صنایع غذایی باحضور علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و جمعی از فعالان اقتصادی حوزه صنایع غذایی در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد.

در این جلسه آقامحمدی بر رفع موانع تجارت خارجی تاکید کرد و افزود: چشم‌انداز توسعه تجارت خارجی در کشور ترسیم و برای تحقق آن باید برنامه‌ریزی دقیق انجام شود.

وی با اشاره به لزوم توسعه بازارهای صادراتی، بیان کرد: محصولات غذایی در دسته کالاهای غیرتحریمی جای می‌گیرند از این‌رو از این فرصت باید برای افزایش حجم صادرات این محصولات بهره گرفت.

آقا محمدی همچنین بر توسعه تجارت در مناطق آزاد و تمرکز بر اقتصاد دیجیتال تاکید کرد.

در ادامه این نشست دهقان دهنوی با اشاره به دشواری‌های مسیر تجارت خارجی برای فعالان اقتصادی، گفت: سازمان توسعه تجارت ایران تلاش دارد که موانع و مشکلات پیشروی صادرات را برطرف کند.

وی با تاکید بر تمرکز سیاست‌گذاری‌ها در حوزه تجارت خارجی، بیان کرد: سیاست‌گذاری در تجارت باید در یک نقطه متمرکز شود؛ هم اکنون بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی در امر سیاست‌گذاری تجاری دخیل هستند که این موضوع باعث ایجاد برخی اختلال‌ها در فرآیند کار شده است.

دهقان دهنوی از  برنامه جهش صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، خبر داد و افزود:  معنای صادرات در کشور نیازمند تجدیدنظر اساسی است؛ هم اکنون صادرات در ایران به مثابه صدور کالاهای مازاد است این تعریف نیازمند بازبینی است و باید تغییر کند.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه توسعه صادرات به سرمایه‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی در تولید نیاز دارد، افزود: شورای عالی صادرات غیرنفتی تصویب شد و ما نیز در سازمان آمادگی داریم که از برنامه‌های توسعه صادرات در حوزه صنایع غذایی و معدن و … حمایت کنیم.

دهقان دهنوی با اشاره به ظرفیت‌های توسعه صادرات در روسیه، گفت: فعالیت تجاری در روسیه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد اما بدون تردید نباید به سادگی از این بازار عبور کنیم. یکی از راه‌های ورود به این بازار و گرفتن سهم از آن حضور در نمایشگاههای این کشور است از این‌رو پیشنهاد می‌دهم که با همین هدف در نمایشگاه مواد غذایی روسیه شرکت کنید.

وی تصریح کرد: در نمایشگاههای خارجی جلسات B۲B باید جدی گرفته شوند. پیش از برگزاری نمایشگاهها شرکت‌ها بدانند که با چه کسانی ملاقات و گفت‌وگو خواهند کرد تا نتیجه این مذاکرات به عقد قرارداد ختم شود. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران برند حلال ایران را ویژه توصیف کرد و‌ افزود:  می‌توان این اطمینان را داد که کالای تولید شده ایران سوپر حلال است و باید برای این محصولات برنامه‌ریزی و بازارسازی انجام بگیرد.

وی در پایان با اشاره به اعطای تضامین دولتی به شرکت‌های خصوصی، افزود: یک شرکت خدمات فنی مهندسی توانست از وزارت اقتصاد سابقه گارانتی دریافت کند به این معنا که دولت شرکت خصوصی را گارانتی کرد؛ بنابراین از این ظرفیت برای تامین مالی در بازارهای خارج کشور می‌توان بهره گرفت.



source

توسط ecokhabari.ir