شرکت سایپا ، که پیش از انقلاب سایپاک نام داشت، در جریان فیلم خاطرهساز همسفر با بازی بهروز وثوقی، دو خودروی ژیان و یک موتورسیکلت هوندا را برای تبلیغ در اختیار عوامل این فیلم گذاشته بود.
شرکت سایپا در سال ۱۳۴۴ با نام تجاری SAIPAC و با مشارکت خودروساز فرانسوی، سیتروئن، بنیان نهاده شد. این شرکت از سال ۱۳۴۷ انواع مدلهای ژیان را میساخت. در سال ۱۳۵۲ در توافقی با شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، رنو ۵ در مدلهای دودر و چهاردر به بازار عرضه شد. پس از سال ۱۳۵۳، خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاپ نیز در مدلهای معمولی و دولوکس ساخته شدند. در سال ۱۳۵۴ نام شرکت به نام کنونی آن، سایپا، تغییر پیدا کرد که کوتاه شدهٔ شرکت «سهامی ایرانی تولید اتومبیل» بود.
در آن سال ها، سایپا برای توسعه بازار خود به تبلیغات گسترده ای نیاز داشت، در جریان فیلم خاطرهساز همسفر به کارگردانی مسعود اسداللهی با بازی بهروز وثوقی ، دو خودروی ژیان و یک موتورسیکلت هوندا را برای تبلیغ در اختیار عوامل این فیلم گذاشته بود. این شرکت دو خودروی ژیان را به صورت رایگان در اختیار این فیلم گذاشت، به این شرط که در صحنه هایی از فیلم، خودروهای مورد نظر نمایش داده شوند.
فیلم همسفر، که در آن سال ها به یکی از موفق ترین فیلم های سینمایی کشور بدل شده بود، با بازی بهروز وثوقی و فائقه آتشین، ستاره های آن دوره از سینمای ایران، همراه بود. در یکی از صحنه ها، بازیگر اصلی زن فیلم که تلاش دارد جان خود را بگیرد، به همراه خودروی ژیان خود را به دریاچه ای می اندازد. جالب آن که، این خودروی ژیان پس از صحنه مذکور دیگر کار نمی کند و سایپا بهناچار، ژیان دیگری را برای ادامه فیلم جایگزین می کند.
موتورسیکلت هوندا سی بی ۷۵۰ سی سی که در این فیلم مورد استفاده قرار گرفت نیز به صورت رایگان توسط شرکت سایپا در اختیار عوامل فیلم قرار گرفته بود.
بازبینی این خاطرات، زمانی را به یاد می آورد که بازیگرانی مانند بهروز وثوقی و فیلم های پرفروشی مانند همسفر به تبلیغ تولیدات خودروسازان داخلی می پرداختند و اکنون در بازار داخلی، به دلیل نبود رقابت، نیاز چندانی به تبلیغات نیست و خودروسازان با وجود تقاضای بالا و عرضه محدود، می توانند بدون استفاده از ابزارهای بازاریابی انواع تولیدات خود را به فروش برسانند.
source