به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزاده محبی- علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه برداشت زعفران تا ۲۰ آذر به اتمام رسیده است، گفت: براساس آمارهای اعلامی و برآوردهای صورت گرفته تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است، اما به طورکلی مقایسه تولید با سال قبل که دچار تنش گرمایی و یخبندان شده بود، کار اشتباهی است چراکه تولید براساس سطح زیرکشت، عملکرد و انتظار برداشت محصول در هکتار باید مقایسه کرد.

به گفته او آمار و عملکرد تولید در مقایسه با سال قبل به‌صورت سنتی اعلام کنیم، درحالیکه یکی از وظایف وزارت جهاد ارائه آمار دقیق از عملکرد تولید است که با شناسنامه دار کردن مزارع زعفران این امرمحقق می شود.

حسینی ادامه داد: ۱۲ سال پیش طرح شناسنامه دارکردن مزارع زعفران را پیشنهاد دادیم که این امر بصورت پایلوت اجرا شد، درحالیکه اگر عزم جدی بکار گرفته می شد ظرف مدت زمان یکسال امکان شناسنامه دار کردن ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارهکتار مزارع زعفران وجود داشت که براین اساس آمار دقیقی از سطح زیرکشت، عمر مزارع و عملکرد تولید داشتیم‌. حتی اگر این پروژه به خود کشاورزان واگذار می شد، تاکنون مزارع زعفران شناسنامه دار شده بود.

به گفته او، هر مزرعه زعفران یک معدن طلاست که اگر به بهره برداران اطلاعات و آموزش صحیح داده شود، علاوه بر حفظ این معادن طلا شاهد افزایش ارزآوری و اشتغالزایی خواهیم بود.

حسینی با بیان اینکه نگاه محصول داخلی بر صادرات است، افزود: با توجه به آنکه خریداران خارجی در تعطیلات هستند، تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد که براین اساس در شرایط فعلی رکود مقطعی بر بازار پیش رو داریم و به عنوان بزرگترین تولیدکننده باید جایگاه خود را دربازارهای هدف را ارتقا دهیم. از این رو باید صنایعی در کشور ایجاد شود تا نگرانی برای فروش محصول به بازارهای هدف نداشته باشیم.

او با اشاره به روند عادی صادرات زعفران بیان کرد: اکنون روند صادرات زعفران همانند قبل کند نیست و رشدی هم ندارد، ضمن آنکه صادرات زمانی مقرون به صرفه است که محصول به قیمت واقعی در دنیا عرضه کنیم، براین اساس افزایش صادرات منوط به دریافت واقعی ارزش کالاست.

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به تولید ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن زعفران گفت: بنابر آمار حدود ۷۰ درصد زعفران تولیدی معادل ۳۰۰ تن باید صادر شود و از آنجاکه سهم بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا را تامین می کنیم‌،چطور نمی‌توان مدیریت صحیحی برای عرضه این محصول داشت‌ به عنوان مثال ۷ کشور خریدار عمده زعفران هستند که براین اساس کشورهایی که در ردیف ۴ تا ۵ واردات عمده زعفران قرار دارند، خود مصرف کننده نیستند و پس از واردات زعفران از کشورما مجدد به اسم خود به دیگر کشورها صادر می کنند.

source

توسط ecokhabari.ir