نرخ نقدی حمل نفت در کشتی‌های بزرگ در مسیر خاورمیانه به چین که یک مسیر معیار است، با کاهش تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت و تاخیر اوپک پلاس در احیای عرضه متوقف شده، امسال، یک سوم ریزش کرده است.

به گزارش ایسنا، نرخ کرایه نفتکش ها برای این مسیر معمولا در سه ماهه پایانی سال بر اساس عوامل فصلی، در مقایسه با سه ماه قبل افزایش می یابد، اما امسال این روند معکوس شده است.

 معامله گران نفت به تقاضای ضعیف در چین متمرکز شده‌اند، زیرا واردات این کشور از ابتدای سال جاری تاکنون، تقریبا دو درصد کمتر از میزان واردات سال ۲۰۲۳ است.

سیاست‌گذاران چین، با کندی رشد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند که تقاضا برای مواد خام را کمتر کرده است. همزمان، روی آوردن به سمت وسایل نقلیه برقی و گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در این کشور،  باعث حذف بخشی از تقاضای مصرفی برای نفت خام شده است. این وضعیت باعث شده تا قیمت نفت خام، در مسیر کاهش سالانه متوالی قرار گیرد.

اوپک پلاس که متشکل از تولیدکنندگان بزرگ نفت خام شامل عربستان سعودی و روسیه است، سه بار متوالی، برنامه احیای تدریجی ظرفیت تولید متوقف شده را به تعویق انداخته است که منعکس کننده چشم انداز چالش برانگیز تقاضا و همچنین افزایش عرضه از سوی رقبای این گروه است. در نتیحه، حجم محموله‌های نفتی مورد عرضه، کاهش یافته است.

هنری کورا، رئیس تحقیقات در کارگزاری برائمار، با اشاره به کشتی‌های بسیار بزرگ VLCC که معمولا حدود دو میلیون بشکه نفت حمل می‌کنند، اظهار کرد که VLCC‌ها بیشترین ضرر را از کاهش ناگهانی واردات نفت خام به چین در سال جاری، متحمل شده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شاخص «تی دی تری سی» بورس بالتیک که منعکس کننده نرخ کشتی‌های VLCC در مسیر خاورمیانه به آسیا است، جمعه گذشته، به ۳۹.۰۵ ورلد اسکیل کاهش یافت که ۳۳ درصد کاهش سالانه نشان داد و معادل کمتر از ۸.۵۰ دلار در هر تن بود.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir