به گزارش رکنا، امید حسین ابیانه نظری، مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در نشست خبری با خبرنگاران در دومین روز از هشتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در مصلای تهران گفت: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی در آذر ماه سال ۱۳۴۰ تاسیس شد تا وظیفه محافظت از بارها و  کالاهای تجاری را بر عهده بگیرد.

ابیانه نظری با بیان اینکه در آن مقطع زمانی بانک ها از پول و طلای مردم محافظت می‌کردند اما جایی برای محافظت از کالاهای مردم وجود نداشت، افزود: مدیران بانک ها و  شرکت های بیمه طی توافقی اقدام به ایجاد شرکت انبارهای ملی نموده و با چند شعبه فعالیت خود را آغاز کردند که از جمله این شعبات، شعبه جلفا در تهران و چند شعبه دیگر است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب و در سال ۱۳۵۹ شرکت انبارهای عمومی که سهامی عام بوده به دولت واگذار می شود. چراکه آن زمان باید اموال در مالکیت دولت قرار می گرفت.

از تأسیس تا واگذاری به سازمان بازنشستگی کشوری

ابیانه نظری با اشاره به اینکه از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۷۸ این شرکت ذیل وزارت اقتصاد فعالیت داشت، اظهار کرد: از آنجا که هم گمرک و هم شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران زیرمجموعه یک وزارتخانه بودند و در آن زمان موضوع خصوصی سازی اتفاق افتاد، این شرکت به صورت صد درصدی از وزارت اقتصاد به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شد و به شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران تغییر نام داد.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران اظهار کرد: در حال حاضر ما ۱۲ شرکت زیرمجموعه داریم و با دارا بودن ۸۰ شعبه در سراسر کشور بخش زیادی از حوزه حمل و نقل را پوشش می دهیم.

شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی مرجع تحویل گیرنده کالا است

ابیانه نظری گفت: یکی از ماموریت‌ های ویژه ما این است که مرجع تحویل گیرنده کالا هستیم و باتوجه به اینکه تعریف لجستیک از فاز نظامی به فضای اقتصادی اتفاق  افتاد در حال حاضر به دنبال اقتصاد لجستیک هستیم و هدف اصلی ما این هست که حلقه وصل لجستیک کشور باشیم.

وی با بیان اینکه برای هر فعالیتی ملزوماتی نیاز است و یکی از ملزومات لجستیک در کشور، پارک‌های لجستیکی هستند، ادامه داد: این شرکت در ۸۰ شعبه خود به دنبال ایجاد پارک های لجستیکی است و در حال حاضر ۳۰ درصد این مناطق دارای پارک لجستیک هستند.

مدیریت بیش از ۵۰ درصد بارهای تجاری کشور

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران افزود: بیش از ۵۰ درصد بارهای تجاری در کشور در شرکت انبارهای عمومی مدیریت می شود، چه به صورت دریایی و چه به صورت هوایی یا زمینی که در بخش هوایی بیش از ۹۵ درصد از بارها را در اختیار داریم و در بخش زمینی بالای ۷۵ درصد از بارها  در مجموعه انبارهای عمومی و خدمات گمرکی مدیریت می‌ شود.

ابیانه نظری با بیان اینکه در بخش دریایی حضور کمی داریم، گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم در حوزه دریایی هم فعالیت بیشتری داشته باشیم و در همین راستا در حال حاضر  به مجموعه‌ هایی مثل بندر بوشهر، بندر نگین، بندر لنگه که قبلاً هم حضور داشتیم، ورود کردیم. البته بندر لنگه یکی از بنادر بسیار مهم کشور است که از لحاظ بار سومین بندر کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه  نشست های خوبی برای حضور در منطقه آزاد چابهار داشتیم و توانستیم موافقت‌ های اصولی را اخذ کنیم، ادامه داد: برای حضور در بندر کاسپین هم موافقت‌ نامه‌هایی امضا کردیم تا در این بندر مهم نیز حضور داشته باشیم.

خرید تجهیزات سبک و سنگین مورد نیاز انبارها

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران همچنین از تجهیز شعبات و مجموعه‌های تحت پوشش این شرکت به ماشین آلات روز مورد نیاز خبر داد و گفت: در این راستا تعداد ۲۰ دستگاه جرثقیل، ۱۲ دستگاه ماشین آلات آتش نشانی و لیفتراک مورد نیاز انبارها خریداری شده و همچنین به دنبال استفاده از سیستم هوشمند سازی در این مجموعه هستیم و تفاهم‌ نامه‌ های خوبی با شرکت‌ های دانش بنیان برای نصب و راه‌اندازی تجهیزات هوشمند در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی امضا شده است.

ابیانه نظری  گفت: در بخش سوددهی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش سود داشتیم که پیش بینی ما برای سال ۱۴۰۳ هم همین مقدار است.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خاطرنشان کرد: رسوب کالا در انبارهای شرکت ضررهای مالی به همراه دارد و تسریع  در جابجایی کالا به نفع شرکت است. بنابراین تمام تلاش ما این است که از رسوب کالا در بنادر و انبارهای شرکت جلوگیری کنیم.

source

توسط ecokhabari.ir