صفحه اقتصاد –

زهرا ترابی– سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به افرایش قیمت خودرو گفت: قابل پیش بینی بود چنین افزایش قیمتی اتفاق بیفتد. با توجه به اینکه بیش از یک سال افزایش قیمتی خودروساز نداده بود فکر می کنم تاثیر نسبتا مثبتی داشته باشد بعید می دانم قیمت در بازار خیلی بالا برود خودروسازها به هر حال از این افزایش قیمت منتفع خواهند شد اگرچه مشکلاتشان حل نخواهد شد ولی به هر حال جلوی افزوده شدن زیان‌های شان حداقل برای مدتی گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت در این شرایط کنونی کاملا منطقی است. افزایش قیمت خودروساز یک سال و نیم پیش بوده دوباره متوقف شد و بعد قول هایی برای تعدیل قیمت ها داده شد که اخیرا این قیمت ها هم افزایش پیدا کرد، شاید بخشی از تورم سال گذشته و اوایل امسال را پوشش بدهد. خودروسازان مثل ایران خودرو خیلی پایین‌تر بود و تقریباً قیمت فروش زیر قیمت تمام شده‌ بود و از مدت ها پیش تقاضای افزایش قیمت کرده بودند. معمولا وقتی تقاضا می کنند باید ظرف سه، چهار ماه به نتیجه برسد ولی گاها تا یک سال و نیم هم طول کشید.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا در گفتگو با صفحه اقتصاد

این کارشناس اضافه کرد: به نظر من، با این افزایش قیمت مقداری قیمت ها واقعی تر شد و با این افزایش قیمت روند زیاندهی خودروسازها کاهش پیدا می کند به دلیل اینکه هزینه‌های مالی که ناشی از گرفتن تسهیلات مالی طی چند سال گذشته بوده به قدری زیاد است که بخش عمده‌ای از حاشیه سودی که ممکن است برای خودروسازها ایجاد شود را بگیرد.

مدنی تصریح کرد: چند اقدام همزمان باید انجام شود. قیمت ها باید متناسب با شرایط تورمی و نهادهای تولید مرتب افزایش پیدا کند، حاشیه سود معقولی برای خودروسازها در نظر گرفته شود. از آن طرف هنوز خودروسازها دارای نقدینگی بالایی نیستند که بتوانند افزایش تولید بدهند. باید این افزایش قیمت همزمان با افزایش تولید شود که دولت از طریق صندوق توسعه ملی کمک کند و ارز برای مواد اولیه‌ اختصاص بدهد.

مدیرعامل اسبق سایپا در پاسخ به این سوال، ظاهرا چند هزار دستگاه خودرو پارسال فریز شده و روانه بازار نشده خودرویی که پارسال فریز شده آیا با قیمتی که امروز اعلام شده می فروشند؟ گفت: بستگی دارد آن خودرو جزو تعهدات شان بوده یا خیر، اگر این خودروها جزو تعهدات قدیم بوده و با قیمت‌های قبلی توافق شده بوده باید با همان قیمت‌های قبلی تحویل داده شود که مسجل است. اما اگر در قراردادی که بسته شده بوده و با مشتری توافق شده بوده که پس از تعیین قیمت جدید خودروها باشد، با قیمت جدید خواهد بود. بستگی به قراردادی که بسته شده دارد. ولی عمدتاً طی چند سال گذشته معمولا خودروسازها اعلام می‌کردند طبق قیمت مصوب در زمان تحویل خودرو تحویل داده خواهد شد که به احتمال زیاد این خودروها هم شامل همین قضیه خواهد بود.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا در گفتگو با صفحه اقتصاد

او در پاسخ به این سوال، افزایش قیمت خودرو برای جبران زیان ده بودن خودروساز است دولت برای جلوگیری از ضرر خودروساز چه کار دیگری باید انجام دهد؟ گفت: کار دولت نظارت است و وقتی مدیری را در راس خصوصی سازی می گذارد باید از او برنامه بخواهد و با افزایش قیمتی که اتفاق می افتد و حمایت‌های محتمل های دیگر باید برنامه افزایش تولید بخواهد چون تا افزایش تولید نباشد قیمت در بازار آزاد تغییری نخواهد کرد و مرتب بالاتر هم خواهد رفت. باید برنامه از خودروساز بگیرد و برنامه را پایش کند.

او در ادامه اضافه کرد: از سال گذشته دولت خودروساز را رها کرده اند، از یک طرف افزایش قیمت‌ها را متناسب با تورم انجام نمی دهند از آن طرف هم کاری ندارد. خودروسازها 30 تا 50 درصد زیر ظرفیت تولید، تولید می کنند. اینها باید ظرف یک سال حداقل یک و نیم تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو تولید کنند اما به زور یک میلیون و دویست و سیصد خودرو تولید می کند. این باعث می شود قیمت بازار آزاد افزایش پیدا کند. تقاضای انباشته افزوده می شود. خودروی وارداتی هم زیاد وارد نمی شود، به خودروهای مونتاژی هم اخیراً ارز زیادی ندادند و این‌ها هم دچار مشکل برای تامین قطعات مونتاژی هستند. اینها دست به دست هم می دهد بازار از کنترل خارج شود.

مدنی تصریح کرد: وزارتخانه باید برنامه منسجمی داشته باشد و مدیران خودروسازی را جمع و شرایط را تبیین کند تا با این شرایط افزایش تولید بدهید. چندین سال است تولید یک میلیون و دویست و سیصد است در صورتی که طبق برنامه ۱۴۰۴ امسال باید نزدیک 2.5 میلیون خودرو تولید میشد که متاسفانه صورت نگرفته است. به نظر می رسد همه چیز رها شده و گویا دولت ها فقط وظیفه خود می دانند که مدیر عوض کنند. تغییر مدیر دردی را دوا نمی کند. اولا باید مدیر قوی منصوب شود که در  چند سال گذشته بعضی ها قوی و برخی ضعیف بودند ولی مهمتر  گرفتن برنامه از مدیر و پایش این برنامه است که نشان دهد مدیری که قرار بوده ظرف یک سال ۸۰۰ هزار خودرو در گروه سایپا یا 700 هزار خودرو در گروه ایران خودرو تولید کنند چه روندی داشته است.

 



source

توسط ecokhabari.ir