صفحه اقتصاد –
صنعت خودروسازی ایران در حال حاضر یکی از چالشبرانگیزترین بخشهای اقتصادی کشور است. در شرایطی که پیشرفتهای زیادی در سایر صنایع مانند نانوتکنولوژی و بهداشت به چشم میخورد، وضعیت خودروسازی به شدت تحت تأثیر مافیا و لابیگران قرار دارد. اخیراً نماینده مجلس از مشکلات این صنعت پرده برداشت و عواملی که موجب عقبافتادگی آن شدهاند را شفافسازی کرد. در ادامه این گزارش، به بررسی جزئیات این موضوع و چالشهای پیش روی صنعت خودرو میپردازیم.
تصمیمگیریهای پشت پرده صنعت خودروسازی
یکی از موضوعات مهمی که اخیراً توسط نمایندگان مجلس مطرح شده، مسئله تصمیمگیریها و لابیهای پشت پرده در صنعت خودروسازی ایران است. به گفته سید مرتضی محمودی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، صنعت خودروسازی کشور تحت تأثیر جریانهای لابیگر و مافیای قدرتمندی قرار دارد که روند تصمیمگیریها را تحت کنترل خود دارند. وی به این نکته اشاره کرد که علیرغم پتانسیلهای فراوان کشور در سایر بخشها، مدیریت ناکارآمد و نفوذ این گروهها مانع از پیشرفت صنعت خودرو شده است. به عبارت دیگر، تلاشها برای بهبود وضعیت خودروسازی کشور از جانب این لابیها تحت تأثیر قرار میگیرد.
این نماینده مجلس در ادامه افزود که مشکلات صنعت خودرو به طور ویژه در فروش و واگذاری خودرو به چشم میخورد. با وجود وعدههای مختلف مسئولین برای افزایش تولید و حذف قرعهکشی، شرایط همچنان به شکل نامطلوبی ادامه دارد و هیچ تغییر معناداری در این روند مشاهده نمیشود. این وضعیت نه تنها در بازار خودرو بلکه در فرآیندهای قانونی و نظارتی هم مشهود است. به گفته محمودی، علیرغم وجود قوانینی که میتوانستند به حل مشکلات این صنعت کمک کنند، نهادهای نظارتی و امنیتی از ورود جدی به این مسئله طفره رفتهاند.
شورای رقابت و عملکرد آن
در کنار مشکلات داخلی، محمودی به شدت از عملکرد شورای رقابت انتقاد کرد. وی شورای رقابت را به عنوان یک نهاد قانونی معرفی کرد که وظیفه اصلی آن تنظیم قیمتها و نظارت بر رقابت در بازار است. اما به گفته وی، این شورا به طور جدی از این وظایف خود عدول کرده و به یک نهاد فرمایشی تبدیل شده است. مشکلات در قیمتگذاری خودرو، عدم شفافیت در فرآیندهای رقابتی و بیتوجهی به منافع مصرفکنندگان، از جمله مسائل عمدهای هستند که محمودی به آنها اشاره کرد.
شورای رقابت قرار بود با نظارت دقیق بر تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو، شرایط را برای رقابت سالم و افزایش کیفیت خودروها فراهم کند، اما در عمل هیچ تغییر ملموسی در قیمتها و کیفیت خودروها مشاهده نمیشود. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به مشکلاتی اشاره کرد که در فرایند قیمتگذاری خودرو به وجود آمده و موجب نارضایتی گسترده مردم و نمایندگان مجلس شده است.
لابیگران و چالشهای صنعت خودروسازی
یکی از مهمترین مسائلی که در صحبتهای محمودی مطرح شد، دخالت لابیگران در صنعت خودروسازی ایران است. وی بر این نکته تأکید کرد که در این صنعت، تصمیمگیریها نه بر اساس منافع ملی و نیازهای واقعی بازار، بلکه تحت تأثیر گروههای خاص و مافیایی قرار دارد. این لابیها بهطور جدی در فرآیندهای قیمتگذاری، واردات خودرو و حتی تصمیمگیریهای استراتژیک این صنعت دخالت دارند. محمودی بیان کرد که این مافیاها میتوانند حتی به راحتی مسیر تصمیمگیریهای بزرگ را در این صنعت تحت تأثیر قرار دهند، بهطوریکه نه تنها تصمیمات منطقی بلکه حتی قوانین موجود هم قادر به حل این مشکلات نیستند.
وی در ادامه گفت که این وضعیت موجب شده که ایران در مقایسه با کشورهای دیگر از پیشرفتهای تکنولوژیکی و صنعتی در حوزه خودروسازی عقب بماند. در حالی که ایران در حوزههایی مانند نانوتکنولوژی و بهداشت به موفقیتهای چشمگیری دست یافته، اما در صنعت خودرو همچنان با مشکلات عدیدهای مواجه است.
گامهای مجلس برای اصلاح وضعیت
با این وجود، نمایندگان مجلس امید دارند که با بررسی و تصویب قوانین جدید، مشکلات این صنعت حل شود. کمیسیون حمایت از تولید داخلی مجلس، در حال تهیه گزارشهایی است که وضعیت فعلی صنعت خودروسازی را به طور دقیق بررسی میکند. محمودی اظهار داشت که در صورتی که وضعیت این صنعت بهبود نیابد، از ماده ۲۳۴ قانون برای پیگیری ترک فعل و کمکاریها استفاده خواهد شد. این ماده به نمایندگان مجلس این اختیار را میدهد تا از مسئولین بخواهند تا پاسخگوی عدم اقدامات موثر خود باشند.
طبق اظهارات محمودی، اقدامات جدی در این راستا باید انجام شود، زیرا وضعیت فعلی نه تنها به ضرر تولیدکنندگان داخلی است، بلکه مصرفکنندگان را نیز با مشکلات فراوانی روبهرو کرده است. از طرف دیگر، وی بر این نکته تأکید کرد که در نهایت، خودروسازان و وزارت صنعت باید بهطور جدی و بدون هیچگونه مماشاتی به اصلاحات بنیادی در این بخش بپردازند تا صنعت خودروسازی ایران به مسیر رشد و پیشرفت بازگردد.
در مجموع، صنعت خودروسازی ایران با چالشهای متعددی روبهرو است که ریشه بسیاری از آنها به مدیریت ناکارآمد، نفوذ لابیگران و فقدان نظارتهای مؤثر باز میگردد. امیدواریم با توجه به نگرانیهای نمایندگان مجلس و توجه بیشتر دستگاههای نظارتی، مشکلات موجود برطرف شود و خودروسازی ایران به سمت اصلاحات واقعی حرکت کند.
ارسال به دیگران :
source