خوشبختانه ترکیه جزو کشورهایی است که به بسیاری از شهروندان کشورهای خارجی اجازه می‌دهد که بدون ویزا وارد این کشور شوند. در واقع مسافران ازمیر به‌جز خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل ازمیر باید یک گذرنامه معتبر داشته باشند تا بتوانند تعطیلاتی رؤیایی را در این شهر زیبا بگذرانند. قانون لغو روادید برای کشورهای مختلفی اجرا می‌شود. اگر شما هم کنجکاو هستید که بدانید شهروندان کدام کشورها نیازی به دریافت ویزای توریستی ترکیه ندارند؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

شهروندان چه کشورهایی می‌توانند بدون ویزا به ترکیه سفر کنند؟

ترکیه یکی از قطب‌های گردشگری جهان است. افراد زیادی از سراسر دنیا برای تفریح و استراحت یا شرکت در سمینارهای مختلف به این کشور سفر می‌کنند.

شهر ازمیر هم به‌عنوان سومین شهر بزرگ ترکیه مقصد بسیاری از گردشگران خارجی است. دولت ترکیه تلاش کرده که با لغو قانون دریافت ویزای توریستی برای بسیاری از کشورهای جهان، شرایط سفر به کشورش را آسان‌تر کند. درحال‌حاضر شهروندان بیش از ۱۰۰ کشور دنیا می‌توانند بدون ویزای توریستی به مدت ۳۰ تا ۹۰ روز به ترکیه سفر کنند. در میان لیست کشورهای بدون نیاز به ویزا نام کشورهای مختلفی به چشم می‌خورد. این کشورها عبارت‌اند از:

ملیت‌های مجاز برای سفر بدون ویزا به ازمیر

کشور ایران

ایران مدت زیادی است که در جمع کشورهای بدون نیاز به ویزا برای سفر به ترکیه قرار دارد. گردشگران ایرانی می‌توانند با رزرو هتل ازمیر و خرید بلیط رفت‌وبرگشت بدون نیاز به ویزا به ازمیر سفر کنند. مدت اقامت مجاز در ازمیر و دیگر شهرهای ترکیه برای شهروندان ایرانی ۹۰ روز است. عدم نیاز به ویزا برای سفر به ترکیه باعث شده که هر ساله میلیون‌ها مسافر ایرانی وارد خاک ترکیه شوند و به توسعه صنعت گردشگری این کشور کمک کنند. البته ایرانی‌ها هم از وجود این شرایط راضی هستند.

کشور ترکیه جزو کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری است که با ساخت هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و تفریحگاه‌های مختلف تلاش کرده که صنعت گردشگری را در کشورش بیش‌ از پیش گسترش دهد. استانبول، ازمیر، کوش آداسی، آنتالیا، وان، مارماریس و آلانیا فقط تعدادی از شهرهای توریستی محبوب در میان ایرانی‌ها هستند. وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوع و هزینه پایین سفر به ترکیه به دلیل فاصله جغرافیایی کم و قیمت مناسب لیر باعث شده که این کشور اولین انتخاب برای ایرانی‌هایی باشد که به سفر با تورهای خارجی علاقمند هستند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا

ترکیه سال‌ها برای عضویت در اتحادیه اروپا تلاش کرده است. اگرچه هنوز هم این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده و ترکیه جزو کشورهای اتحادیه اروپا محسوب نمی‌شود. با این‌ حال ترکیه گام‌های بزرگی را برای پیوستن به اتحادیه اروپا برداشته که یکی از آن‌ها لغو نیاز به ویزا برای سفر شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. شهروندان کشورهایی مانند یونان، فرانسه، آلمان، بلغارستان و… می‌توانند بدون نیاز به ویزا به مدت ۹۰ روز در کشور ترکیه اقامت داشته باشند. شهروندان این کشورها برای اقامت سه‌ماهه در ازمیر فقط به رزرو هتل ازمیر و خرید بلیط هواپیما احتیاج دارند.

کشورهای آمریکای شمالی

شهروندان همه کشورهایی که در آمریکای شمالی قرار دارند هم بدون نیاز به ویزا می‌توانند به شهرهای مختلف ترکیه از جمله ازمیر سفر کنند.

ازمیر در طول سال میزبان بسیاری از همایش‌های بین‌المللی است. عدم نیاز به ویزا برای سفر کوتاه‌مدت به این شهر باعث شده که افراد بیش‌تری علاقمند به شرکت یا برگزاری سمینارها، نمایشگاه‌ها و همایش‌های مختلف در این شهر باشند. شهروندان کشورهایی مانند آمریکا و کانادا می‌توانند بدون دریافت ویزا به مدت سه ماه در شهر ازمیر یا سایر شهرهای کشور ترکیه اقامت داشته باشند البته این مدت با توجه به شرایط خاصی قابل تمدید است.

ملیت‌های مجاز برای سفر بدون ویزا به ازمیر

کشورهای آسیایی

تعداد زیادی از کشورهای آسیایی در لیست کشورهای بی‌نیاز از دریافت ویزای توریستی ترکیه قرار دارند. شهروندان کشورهایی مانند اندونزی، مالزی، ژاپن، کره جنوبی و… می‌توانند بدون نیاز به ویزا به شهرهای مختلف ترکیه سفر کنند. سفر بدون ویزا نه‌ فقط برای گردشگران خارجی یک امتیاز به‌حساب می‌آید بلکه باعث می‌شود که صنعت گردشگری در کشور مقصد رونق بیش‌تری پیدا کند. ترکیه با شناخت ظرفیت‌های توریستی شهرهای مختلف و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها توانسته بخش زیادی از درآمدهای ارزی خود را از طریق صنعت گردشگری به دست بیاورد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید
.

منبع اقتصاد آنلاین



source

توسط ecokhabari.ir