قطعا افزودن این مدارک و گواهینامه‌های مدیریت پروژه به سبد افتخارات هر مدیر پروژه‌ای می‌تواند تاثیرات فراوانی بر پیشنهادات شغلی، سمت شغلی و درآمد وی داشته باشد. چه در اکوسیستم مدیریت پروژه داخل کشور و چه در فضای بین المللی که اتفاقا در فضای بین‌المللی اهمیت داشتن مدیریت معتبر بیشتر نیز می‌شود.

در این مطلب لیست تمام مدارک معتبر بین المللی مدیریت پروژه تقدیم می‌گردد اما به دلیل اختصار مطلب، تنها به معرفی مهمترین و معتبرترین آنها می‌پردازیم.

  • مدرک مدیریت پروژه حرفه‌ای (Project Management Professional یا PMP)

    فاندیشن PRINCE2/ متخصص PRINCE2

    مدرک همکار مدیریت پروژه  (Associate in Project Management)

    همکار معتبر در مدیریت پروژه (Certified Associate in Project Management یا CAPM)

    مدیر پروژه مستر (Master Project Managerیا  MPM)

    مدیر پروژه معتبر  BVOP(BVOP Certified Project Manager)

    مدرک PMI (PMI-ACP – Agile Certified Practitioner)

    هدایت‌کننده پروژه معتبر (Certified Project Director)

    متخصص مدیریت پروژه معتبر (Certified Project Management Practitioner یا CPMP)

    مدیر پروژه معتبر (Certified Project Manager یا CPM)

    اسکرام مستر معتبر (Certified Scrum Master یا CSM)

    CompTIA Project+

    مدیریت پروژه در امنیت فناوری اطلاعات (Project Management in IT Security یا PMITS)




آشنایی با مدرک PMP

شاید چندان اغراغ نباشد اگر بگوییم امروزه مهمترین و معتبرترین مدرک مدیریت پروژه بین المللی مدرک Project Management Professional  یا PMP است. موسسه صادر کننده این مدرک مدیریت پروژه PMI (Project Management Institute) یا انستیتوی مدیریت پروژه آمریکاست.

این مدرک در اغلب کشورها شناخته شده است. افزایش اعتبار حرفه‌ای، فرصت‌های شغلی بیشتر و همچنین افزایش درآمد از مزایای دریافت این مدرک است.

تا پایان سال 2022 بیش از یک میلیون و سیصدهزار نفر در سراسر دنیا مدرک PMP را دریافت کرده اند که این آمار نشانگر اعتبار بالا و اهمیت این مدرک است.

آشنایی با مدرک مدیریت پروژه PRINCE2

این مدرک را سازمان AXELOS بریتانیا صادر می‌کند. شاید بتوان AELOS را بین موسسات آموزشی مدیریت پروژه در رده دوم طبقه بندی کرد (نسبت به PMI). البته در خود بریتانیا و سازمان‌های دولتی آن داشتن PRINCE2 بسیار موثرتر است.

از مزایای  PRINCE2میتوان به این اشاره کرد که با پروژه های مختلف بسیار سازگار است.

مدرک ACP

مدرک (PMI-ACP – Agile Certified Practitioner) مدرکی است مخصوص مدیریت چابک که در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای بین روش‌های مدیریت پروژه پیدا کرده است. هرچه زمان می‌گذرد اهمیت بکارگیری مدیریت چابک در انواع پروژه ها بیشتر می‌شود و امروزه داشتن مدرک ACP میتواند کمک چشمگیری به شما بکند. صادر کننده این مدرک مدیریت پروژه نیز مانند مدرک PMP، موسسه PMI آمریکاست.

همکار معتبر در مدیریت پروژه (Certified Associate in Project Management یا CAPM)

این مدرک مدیریت پروژه نیز توسط PMI صادر می‌شود. مدرک CAPM نسبت به PMP اعتبار کمتری دارد اما برای مدیران پروژه کم سابقه یا بدون مدرک دانشگاهی گزینه‌ای ایده آل است.

مدارک سازمان IPMA

سازمان IPMA (International Project Management Association) در 4 سطح مختلف (A,B,C,D) مدرک صادر می‌کند. مدارک IPMA بر اساس استانداردهای بین‌المللی و با توجه به نیازهای مختلف پروژه‌ها در سراسر جهان طراحی شده‌اند. مدارک IPMA در سطوح مختلف ارائه می‌شوند که امکان پیشرفت تدریجی در حرفه مدیریت پروژه را فراهم می‌کند. ارزیابی برای دریافت این مدرک مدیریت پروژه جامع است و مبتنی بر مهارت‌های تکنیکی و رفتاری است.

 هزینه دریافت مدارک مدیریت پروژه بین‌المللی

دریافت این مدارک معتبر بین المللی مدیریت پروژه هزینه نیز دارد. در ادامه به هزینه مواردی که در این مقاله معرفی کردیم میپردازیم اما توجه کنید این هزینه‌ها صرفا مربوط به شرکت در آزمون است و لازم است برای شرکت در دوره‌های آموزشی، خرید تست‌های شبیه سازی شده و… نیز بودجه ای را اختصاص دهید.

هزینه شرکت در آزمون PMP : 405 دلار برای اعضای وبسایت PMI و 555 دلار برای افرادی که عضو PMI نیستند.

هزینه شرکت در آزمون PRINCE2: هزینه دریافت PRINCE2 Foundation حدود 300 تا 400 دلار و هزینه دریافت PRINCE2 Practitioner حدود 400 تا 500 دلار است.

هزینه دریافت PMI-ACP: حدود 435 دلار برای اعضا و 495 دلار برای غیر اعضای PMI

هزینهCAPM : ۲۲۵ دلار برای اعضای موسسه مدیریت پروژه؛ ۳۰۰ دلار برای کسانی که عضو موسسه نیستند.

هزینه دریافت انواع مدارک IPMA:

  • سطح D: حدود 300 تا 500 دلار

    سطح C: حدود 600 تا 800 دلار

    سطح B: حدود 800 تا 1000 دلار

    سطح A: بیش از 1000 دلار


تفاوت مدارک متخلف مدیریت پروژه

تمام این مدارک بین المللی مدیریت پروژه معتبر هستند اما بسته به نوع فعالیت، کشور و نیاز شما می‌تواند تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

یکی از تفاوت‌ها در رویکرد است، به عنوان مثال PMP بیشتر بر فرآیندها و دانش مدیریت پروژه تمرکز دارد، در حالی که PRINCE2 بر کنترل و مدیریت پروژه‌ها تأکید دارد. مدارک چابک نیز بیشتر بر انعطاف‌پذیری و پاسخگویی به تغییرات تمرکز دارند. مدارک IPMA بر ارزیابی جامع مهارت‌های تکنیکی و رفتاری تمرکز دارند.

در پیش‌نیازها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد، به عنوان مثال برخی مدارک مانند PMP و سطوح بالاتر IPMA نیاز به تجربه قبلی دارند، در حالی که برخی دیگر مانند PRINCE2 و سطح D IPMA هیچ پیش‌نیاز خاصی ندارند.

مدرک PMP در سطح جهانی شناخته شده است و در صنایع مختلف کاربرد دارد، در حالی که PRINCE2 بیشتر در اروپا و در پروژه‌های دولتی و سازمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. مدارک چابک بیشتر در شرکت‌های فناوری و تیم‌های توسعه نرم‌افزار محبوب هستند. مدارک IPMA به دلیل چارچوب بین‌المللی‌شان در پروژه‌های مختلف و در سراسر جهان استفاده می‌شوند.

با توجه به این اطلاعات می‌توانید تصمیم بگیرید کدام مدرک مدیریت پروژه برای شما مناسب است و نسبت به اخذ آن اقدام نمایید.

source

توسط ecokhabari.ir