به گزارش رکنا از مازندران؛ حمزه آقا پور کاظمی امروز در کنفرانس خبری که به مناسبت هفته‌ی دامپزشکی انجام شد، اظهار کرد: در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۷۰ درصد تحقق واکسیناسیون دام انجام شد که نسبت به سال گذشته پیشرفت ۹۰ درصدی داشتیم.

وی اردوهای جهادی را از دیگر اقدام‌های مطلوب در دامپزشکی مازندران دانست و افزود: از لحاظ نیروها و لوجستیکی شرایط خوبی را در سازمان نداریم، نیازمند حمایت ویژه هستیم و ‌با نیروهای جهادی این کاستی را پوشش داده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: دستگاهی که متولی امنیت غذایی است باید با تمام توان کار را جلو ببرد با تشکیل اردوهای جهادی در مناطق دوردست، بالا دست و محروم که نیازمند خدمات هستند واکسیناسیون دام انجام شد.

این مسئول دام‌های عشایری را به بمب بیولوژیکی تشبیه کرد و گفت: ‌اگر مدیریت بیماری در گله‌های کوچ‌رو اتفاق نیافتد شاهد خسارت خواهیم بود که با ایجاد اردوگاه اردوهای جهادی و واکسیناسیون پیشگیری کرده‌ایم.

آقاپور کاظمی از کاهش ۶۸ درصدی بیماری‌های دامی در استان خبر داد و گفت: این میزان فارغ از بیماری هاری است و در این بخش نیازمندهمکاری ارگان‌های متولی هستیم.

وی افزود: چندین بار آمادگی خود را برای مدیریت بیماری هاری به مراکز مدیریت شهری و دستگاه‌های مرتبط اعلام کردیم در راستای در بخش عقیم سازی و نگهداری سگ‌های بلاصاحب با توجه به ظرفیت  بخش خصوصی می‌توان این اقدام را مدیریت کرد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران ادامه داد: در بحث نهاده‌ها،  تشدید نظارت‌ها در سه بندر اصلی استان انجام و از ورود نهاده‌هایی که فاقد شرایط مناسب بودن جلوگیری و به مبدا بازگشت داده شد و دستور تخلیه داده نشد.

وی ادامه داد: کنترل بیماری طیور با انجام واکسیناسیون طیور در سطح استان با پایش انجام شد.

آقاپور کاظمی درباره نظارت بر عملکرد حوزه آبزیان گفت: در حادثه محور هراز(واژگونی تریلی حمل مواد شیمیایی در مزرعه پرورش ماهی)  شامل تمام محموله‌های فاقد شرایط با دستور مقام قضایی از چرخه غذایی حذف و پاکسازی منطقه انجام  شد به دلیل احتمال آلودگی مناطق پایین دست، رصد و پایش انجام و از خسارات ناشی از آن جلوگیری شد.

وی افزود: با حمایت استاندارمازندران صادرات کنسرو، نهاده‌ها حوزه ابریان ماهی خاویاری، خاویار، محصولات لبنی به کشورهای منطقه اوراسیا و کشور روسیه انجام شد و ۱۰۲ درصد رشد داشتیم و ۲۳ درصد افزایش که موجب ارزآوری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: مازندران به عنوان استان معین تامین کننده مرغ تهران بوده و ‌در این راستا با تشدید نظارت در کشتارگاه‌ها موجب اصلاح زیر ساخت‌ها و افزایش سطح بهداشت وتولید انجام شد.

آقاپورکاظمی خاطرنشان کرد: دغدغه‌ای بابت تامین گوشت نداریم به دنبال حذف واحدهای کشتارگاهی سنتی و تبدیل به واحد صنعتی هستیم.

مسعود پاشنا/مازندران

source

توسط ecokhabari.ir