صفحه اقتصاد –

شکارچی خاموش، نام سامانه لیزری جدید ضد پهپاد ایران است که در جریان برگزاری نماز جمعه رویت شد. مشخصات این سلاح مرگبار چیست؟

در جریان برگزاری نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب، سامانه‌های دفاع هوایی مختلفی به منظور حفاظت از محل برگزاری نماز تدارک دیده شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، سلاح لیزری جدید ضد پهپاد ایران است. سامانه لیزری دفاع هوایی که در یکی از تصاویر ارسالی کاربران رویت شده، سایلنت هانتر (Silent Hunter) است که در ادامه به معرفی و بررسی فنی آن می‌پردازیم.

با سامانه لیزری جدید ضد پهپاد ایران آشنا شوید

در سال ۲۰۱۷ میلادی بود که شرکت بازاریابی دفاعی Poly Technologies چین از سلاح لیزری جدید خود با نام سایلنت هانتر در نمایشگاه ابوظبی رونمایی کرد. این سیستم دفاع هوایی قدرتمند، می‌تواند به لطف بهره‌مندی از لیزر فیبری، صفحات فولادی ضخیم را ذوب کند و به همین خاطر مناسب از بین بردن هواپیماهای بدون سرنشین (UAV) است.

چین در سال ۲۰۱۶ و به منظور محافظت از سران گروه G-۲۰ در هانگژو، از این سامانه لیزری به همراه نسخه پیشرفته‌تر آن با نام LASS برای ارتفاعات پایین‌تر استفاده کرد. این سیستم پیشرفته با حداکثر توان ۳۰ الی ۱۰۰ کیلووات و برد ۴۰۰۰ متری، سلاحی قدرتمند در برابر تعداد زیادی از پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین است.

پیشینه ساخت سلاح لیزری چین

فناوری لیزر فیبری مزایای زیادی از جمله هزینه کم، فناوری بالا، پایداری مطلوب و نیاز به نگهداری و تعمیر کمتر دارد و در مقابل، دوستدار محیط زیست بوده و تحمل بالایی در برابر گرد و غبار، ضربه، رطوبت و دما خواهد داشت. هزینه تولید یک پهپاد انتحاری در خاورمیانه بسیار به صرفه و پایین است و با یک دوربین و بمب کوچک که روی آن حمل می‌شود می‌تواند به ارتفاعات پایین نفوذ کند.

می‌توان از پهپادهای موجود در خاورمیانه به شاهد ۱۳۶ و شاهد ۲۳۸ اشاره کرد که به صورت انبوه می‌توانند به پایگاه‌های نظامی و پالایشگاه‌های نفت آسیب جدی برسانند. در واقع با چندین هزار دلار می‌توان خسارت چندین میلیون دلاری به بار آورد. استفاده از سلاح‌های لیزری می‌تواند تا حد زیادی جلوی وقوع چنین حوادثی را بگیرد.

علاوه بر ایران که مجهز به سلاح لیزری سایلنت هانتر شده، عربستان سعودی هم طی قراردادی با چینی‌ها، موفق به خریداری چندین سامانه به منظور مقابله با پهپادهای ارزان قیمت شد. عربستان تاکنون موفق شده با استفاده از این سلاح قدرتمند، ۱۳ پهپاد انتحاری را رهگیری و منهدم کند. سامانه لیزری پیشرفته چین در میدان نبرد، ثابت کرده که قابل اعتماد است و می‌توان در ارتفاعات پایین روی مرگبار و کشنده بودن آن حساب باز کرد.

سایلنت هانتر یا شکارچی خاموش، نه تنها به عنوان یک سامانه دفاع هوایی ارتفاع پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه پلیس می‌تواند از آن در راستای مبارزه با تروریسم بهره بگیرد. این سلاح لیزری در ارتفاع پایین قادر به رهگیری پهپادهایی کوچک با سرعت پایین است و دقت بالایی دارد.

مشخصات فنی سلاح لیزری جدید ایران

توان و قدرت خروجی سلاح لیزری سایلنت هانتر ۳۰ کیلووات و حداکثر برد آن ۴ کیلومتر است. لیزر فیبری قدرتمند آن می‌تواند از ۵ لایه صفحه فولادی با ضخامت ۲ میلی متر و ۵ میلی متر عبور کرده و باعث انهدام هدف شود. از شکارچی خاموش عمدتا به منظور جستجو، ردیابی، رهگیری و انهدام هواپیماهای بدون سرنشین در ارتفاع پایین استفاده می‌شود.

این سلاح مرموز چینی سرعت واکنش بالایی داشته و می‌تواند به طور همزمان چندین هدف را رهگیری کند. هزینه هر رهگیری موفق با آن کمتر از ۱ دلار بوده و از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است. در مقایسه با تسلیحات سنتی ضدپهپادی، استفاده از توپ‌های لیزری برای حمله به هواپیماهای بدون سرنشین – به ویژه پهپادهای انتحاری و مزاحم – شکست دادن جادو با جادو است!

برای به دام انداختن پهپادها می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که از جمله آن‌ها باید به موشک‌ها، سامانه‌های اخلالگر و حتی ضبط فیزیکی اشاره کرد. سلاح لیزری اهمیت بسیاری برای کشورها دارد؛ برای مثال در سال ۲۰۱۹ چندین هواپیمای بدون سرنشین به پالایشگاه‌های نفت عربستان حمله کرده و تولید نفت این کشور را به نصف رساندند و هزاران بشکه نفت در دریا سوخت.

سامانه ضدپهپادی سایلنت هانتر می‌تواند به طور موثری نیاز به استفاده از تجهیزات مختلف شناسایی و رهگیری را از بین ببرد و با تمرکز روی تشخیص هدف و رهگیری آن، کمک بزرگی به دفع تهدیدات هوایی در ارتفاعات پایین کند. سلاح لیزری جدید ایران چهار مدل خروجی قدرت ارائه می‌دهد که عبارتنداز: ۵ کیلووات، ۱۰ کیلووات، ۲۰ کیلووات و ۳۰ کیلووات.

شعاع رهگیری این سامانه ۴۰۰۰ متر و برد اکتساب هدف آن بیش از ۴ کیلومتر است که می‌تواند به لطف این ویژگی، اهدافی با قطر ۲ متر و سرعت پرواز کمتر از ۶۰ متر بر ثانیه را رهگیری کند. این سیستم دارای دو نسخه ثابت و متحرک است که می‌توان نمونه متحرک را روی یک شاسی چرخ دار ۶*۶ مستقر کرد.

مزایای سلاح لیزری سایلنت هانتر چیست؟

سایلنت هانتر که یک سیستم دفاع هوایی ارزان و دقیق در ارتفاع پایین به شمار می‌رود، در مقایسه با سلاح‌های دفاع هوایی سنتی، دارای ویژگی‌ها و مزایای زیر است:

سرعت بالایی در واکنش به فرامین اتاق فرماندهی داشته و هر نقطه‌ای را که نشانه بگیرید، نابود می‌کند.

توانایی حمله به چندین هدف به طور همزمان دارد، نرخ ضربه و رهگیری آن بالا بوده و تنها در ۶ ثانیه هدف گیری می‌کند.

کم هزینه و ارزان است و فقط از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند. هر شلیک کمتر از ۱ دلار هزینه داشته و همچنین دردسر حمل مهمات ندارد و به راحتی می‌توان از آن بهره گرفت.

سلاح لیزری در نماز جمعه

یکی از سامانه‌های مهم و قدرتمندی که به منظور محافظت از حریم هوایی در روز جمعه و هنگام سخنرانی و برگزاری نماز جماعت به امامت آیت الله خامنه‌ای استفاده شد، سایلنت هانتر یا شکارچی خاموش است. این سیستم دفاع هوایی به خاطر دقت بالا و سرعت عمل فوق العاده‌ای که دارد، بارها مورد استفاده قرار گرفته و امتحان خود را پس داده است.

این نخستین باری است که به منظور مقابله با تهدیدات هوایی از چنین سامانه لیزری استفاده می‌شود و هنوز مشخص نیست که ایران دقیقا از چه تاریخی موفق به خرید آن از طرف چینی شده است. پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین، نقش مهم و موثری در آسیب رساندن به مکان‌های مهم دارند و یکی از دلایلی که چین چنین سلاح پیشرفته و ارزانی ساخته، مقابله با همین تهدیدات است.

هدیه ویژه چین به ایران برای مقابله با اسرائیل

هدیه ویژه چین به ایران برای مقابله با اسرائیل

هدیه ویژه چین به ایران برای مقابله با اسرائیل

هدیه ویژه چین به ایران برای مقابله با اسرائیل

 





آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

source

توسط ecokhabari.ir