به گزارش آهن‌نیوز؛  شرکت فولاد مبارکه موفق شد در شش ماهه اول سال در میان ۲۰ شرکت تولیدکننده بالاترین ارزش معاملات در رینگ صنعتی بورس کالا از آن خود کرده و قدرت رقابتی خود را بیش از پیش افزایش دهد.

فولاد مبارکه در ۶ ماهه اول ۱۴۰۳ توانست سهمی ۱۹ درصدی از ارزش معاملات رینگ صنعتی بورس کالا را از آن خود کرده است.  

درواقع فولاد مبارکه در بین ۲۰ تولیدکننده توانسته جایگاه نخست را از آن خود کند. ارزش معاملات ۲۰ تولیدکننده بزرگ داخلی در رینگ صنعتی بورس کالا طی ۶ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ به عدد ۳۶۸۱۶۸ میلیارد تومان رسید.

فولاد مبارکه اصفهان از نظر ارزش فروش محصولات در رینگ صنعتی بورس کالا با اختلاف در صدر ۲۰ تولیدکننده برترداخلی قرار می‌گیرد. این شرکت در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ حدود ۸۹۳۳۲ میلیارد تومان در بورس کالا فروش داشت.  

فولاد مبارکه در حالی در رتبه نخست ارزش معاملات قرار گرفته است که با چالش های بسیاری از جمله تامین انرژی و همچنین سیاست های ارزی  مواجه بوده است.  

افزایش عرضه کالا توسط شرکت‌ها در رینگ صنعتی تواند منجر به کاهش قیمت و در نتیجه کاهش ارزش معاملات شود. برعکس، افزایش تقاضا برای کالاها (به عنوان مثال به دلیل رشد صنایع مصرف‌کننده) می تواند منجر به افزایش قیمت و ارزش معاملات شود. از سویی دیگر رقابت بین شرکت‌ها برای فروش محصولات در رینگ صنعتی می تواند به کاهش قیمت و افزایش حجم معاملات منجر شود.

شرایط اقتصادی کلان مثل نرخ تورم، نرخ ارز، و رشد اقتصادی بر روی تقاضا برای کالاها و در نتیجه ارزش معاملات تاثیر گذار بوده و  قیمت‌های جهانی کالاها و سیاست‌های دولت در زمینه حمایت از صنایع و همچنین قوانین و مقررات مربوط به بورس کالا نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

آن طور که پیداست یکی از اصلی ترین دلایل برای جایگاهی که فولاد مبارکه آن را به دست آورده است، مسئله افزایش عرضه در رینگ صنعتی بوده که توانسته ۱۹ درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد.  

اما این در حالی است که صنعت فولاد در تابستان سال جاری با تشدید بحران تامین برق نسبت به سال گذشته همراه بود و این موضوع به طور مستقیم میزان تولید را تحت الاشعاع قرار می داد. با این حال فولاد مبارکه توانسته با افزایش عرضه سهم خود در ارزش معاملات را بالا ببرد. اما چطور این اتفاق در این نیمه اول سال رخ داده است؟

بی شک یکی از دلایل اصلی آن افزایش تولید برق در نیروگاه های خود تامین فولاد مبارکه است. این مجموعه همچنین بهره برداری از نیروگاه خورشیدی را در برنامه دارد که می تواند تا حد بسیاری کمبود برق در فصل تابستان را جبران کند.

 از سویی دیگر این مجموعه در سومین سال پیاپی که این صنعت گرفتار کمبود برق است با مدیریت بحران سعی بر کنترل این موضوع و همچنین تداوم در تولید داشته تا بتواند از میزان آسیب های وارده کم کند.  

اما نکته مهم در دستیابی به این جایگاه نوع مدیریت این مجموعه در شرایطی است که حلقه میانی زنجیره ارزش فولاد با چالش های بسیاری همراه است. اما فولاد مبارکه با سرمایه گذاری در حلقه بالادستی یعنی معدن، با مدیریت تولید در شرایط بحرانی تامین انرژی و همچنین با رصد نیاز بازار توانسته سهم بیشتری را در ارزش معاملات داشته باشد.  

این مجموعه همچنین تلاش بر آن داشته با تمرکز بر موارد یاد شده، قیمت تمام شده خود را کاهش دهد که در نتیجه آن قدرت رقابتی در بازار نیز افزایش پیدا می کند.  

ادامه این روند در ۶ ماهه دوم سال می تواند درصد فولاد مبارکه را در مقابل دیگر شرکت ها افزایش دهد اما باید دید کمبود گاز در زمستان چه تاثیری بر برنامه تولیدی این مجموعه خواهد داشت و چطور فولاد مبارکه می تواند با مدیریت چالش های یاد شده همچنان یکه تاز ارزش معاملات در رینگ صنعتی باشد.  

انتهای پیام/ م

source

توسط ecokhabari.ir