این شرکت علاوه بر برنامه‌ریزی برای بهببود کمی و کیفی محصولات خود، طرح‌های توسعه‌ای متعددی را نیز در دستور کار قرار داده است. پروژه افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی و پروژه چهار میلیون تنی گندله‌سازی بهاباد، از جمله مهم‌ترین طرح‌های توسعه این شرکت در مسیر رشد تولید و تکمیل زنجیره ارزش محسوب می‌شوند. پروژه گندله‌سازی بهاباد نخستین واحد تولید گندله سبز در کشور قلمداد می‌شود و این مسئله جایگاه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان را در میان پیشتازان ارتقای شاخص‌های بهره‌وری و زیست‌محیطی برجسته‌تر می‌کند.

صادقیان گفت: شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در زمینه مدیریت و ارتقای بهره‌وری نهاده‌های تولید اقدامات گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده است. با توجه به اینکه این شرکت در ناحیه‌ای کویری واقع شده و موضوع تامین و مصرف آب برای آن از حساسیت بیشتری برخوردار است، اقدامات گسترده‌ای در خصوص به حداقل رساندن هدررفت آب و استفاده بهینه از آن توسط این شرکت انجام شده است که در نتیجه آن‌ها، مصرف آب کارخانه که در طراحی این مجموعه ۱٫۵ مترمکعب به ازای هر تن محصول پیش‌بینی شده بود، امروز به ۰٫۷۵ تا ۰٫۸ مترمکعب رسیده است که به معنای کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در این شرکت است .
از دیگر اقدامات شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در زمینه بهبود شرایط زیست‌محیطی می‌توان به تخلیه و تمیزکاری ادواری و برنامه‌ریزی‌ شده حوضچه‌های لجن، سامپ‌ها و کلاسیفایرها، برنامه‌ریزی به منظور پیاده‌سازی طرح مدیریت تفکیک پسماند و تعیین دستورالعمل‌های مختلف، بهبود بخشیدن و توسعه فضای سبز و لاین‌کشی فاضلاب داخل شرکت و اتصال آن به تصفیه‌خانه مجتمع یاد کرد.
شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان علاوه بر بهبود کمی و کیفی تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خود، برنامه‌های گسترده‌ای را در زمینه افزایش ظرفیت، تکمیل زنجیره ارزش و فراهم آوردن زمینه مناسب برای تولید پایدار خود دنبال می‌کند.

در همین راستا، از مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای این شرکت می‌توان به افزایش ظرفیت کارخانه آهن اسفنجی اردکان از یک میلیون تن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اشاره کرد که هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده و تاثیر مثبتی را بر عملکرد تولید این شرکت در هفته‌ها و ماه‌های اخیر داشته است. علاوه‌براین، یکی از پروژه‌های توسعه‌ای استراتژیک شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان را می‌توان پروژه احداث مجتمع گندله‌سازی بهاباد با ظرفیت چهار میلیون تن در سال دانست که در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار در شهرستان بهاباد استان یزد با هدف ایجاد اشتغال، تکمیل زنجیره ارزش و تامین پایدار زنجیره فولاد کشور طراحی و اجرا شده است. نکته حائز اهمیت در خصوص پروژه گندله‌سازی بهاباد این است که پروژه مذکور نخستین واحد تولید گندله سبز در کشور قلمداد می‌شود و این مسئله جایگاه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان را در میان پیشتازان ارتقای شاخص‌های بهره‌وری و زیست‌محیطی برجسته‌تر می‌کند. لازم به ذکر است که احداث و اجرای طرح پیک‌سایی در قالب پلنت LNG (ذخیره‌سازی گاز در ماه‌های مصرف پایین گاز و استفاده از آن در زمان پیک مصرف به ظرفیت ۱۲۵ تن در روز در کارخانه احیای مستقیم اردکان) و احداث نیروگاه پراکنده برای تولید برق واحد احیای مستقیم اردکان با ظرفیت ۱۸٫۸ مگاوات، از جمله دیگر طرح‌های استراتژیک شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به شمار می‌آیند که با هدف ایجاد بستر مناسب برای تولید پایدار این مجموعه در دست اقدام قرار گرفته‌اند. به جرات می‌توان گفت با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه یاد شده می‌توان انتظار داشت که عملکرد تولید، درآمدزایی و سودآوری شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان تحولات قابل‌توجهی را در ماه‌ها و سال‌های آتی تجربه کند.

source

توسط ecokhabari.ir