رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای رسیدن به جایگاه اول در منطقه به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

به گزارش ایسنا، حجت الله صیدی در همایش روز کارگزار که با حضور فعالان بازار سرمایه و مدیران کارگزاری‌های بورسی و کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برگزار شد، گفت: ۳۲ سال پیش بازار سرمایه را با کارگزاری‌ها شناختیم که آن زمان نام، آن سازمان کارگزاران و اوراق بهادار بود. 

وی در رابطه با نقش کارگزاریها خاطرنشان کرد: امروز، کارگزاران هستند که سرمایه‌گذاران و سهامداران از طریق آنها بورس و بازار سرمایه را می‌شناسند و با آنها به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تعامل هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: نکات زیادی در جلسات اخیر مطرح شده است بدون کار نتیجه بخش و کارشناسی بازار سرمایه نمی‌تواند قوام و دوام داشته باشد.

صیدی گفت: اخیرا همه مسائل بازار سرمایه و سازمان را لیست کردیم که حدود ۷۵ مورد آن اولویت داشت و طی شش ماه دوم امسال باید کارهایی کرد تا بازار سرمایه رشد کند که در ادامه ۱۷ مورد اولویت نهایی شد که برخی از آنها با کارگزاری‌ها ارتباط مستقیم دارد.

برای اول شدن در منطقه نیازمند رشد اقتصادی ۱۵.۵ درصدی هستیم

وی ادامه داد: در حال حاضر بنای ما بر این است که در بحث بودجه و سیاست‌های اقتصادی نقش خود را ایفا کنیم. امروز همه دغدغه رشد اقتصادی کشور را دارند و بدون رشد نیز رفاه محقق نمی‌شود و اگر بخواهیم تا ۱۴۱۰ اول منطقه باشیم باید از رشد سالانه ۱۵.۵ درصدی برخوردار باشیم که به 150 میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این براوردها در حالی است که تشکیل سرمایه ما در حال حاضر منفی است. ما برای تشکیل سرمایه باید از حقوق سرمایه گذاران صیانت کنیم تا سهامدار احساس امنیت کنند و برای آنها بازار سرمایه جذاب باشد.

صیدی گفت: برای اینکه سرمایه‌گذار به این بازار جذب شوند ما به افزایش کارایی بازار نیاز داریم و برای تحقق آن باید همه دست به دست هم دهیم. اما مسئله‌ای که ما فعالان بازار از آن غلفت کردیم این است که ما به جای اینکه پیشرو باشیم، دنباله رو شده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر کیک بزرگ بازار سرمایه را بتوانیم محقق کنیم، دیگر دغدغه صندوق توسعه بازار را نداریم. این صندوق برای توسعه بازار تشکیل شده است و اگر در حاکمیت آن اختلاف نظر داریم، نباید آن را تعطیل کنیم چراکه در نهایت مجبوریم یک صندوق دیگر تشکیل دهیم.

تلاش برای مقرارت زدایی از قوانین بورسی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: یکی دیگر از اقدامات که در هفته اخیر در حال انجام آن هستیم مقررات زدایی از قوانین بازار سرمایه است و در تدوین مقررات بازار سرمایه حتما با مشارکت کانون و فعالان بازار سهام این کار را انجام می‌دهیم.

صیدی گفت: کارگزاری‌های فعال امروز در حال متنوع کردن فعالیت‌های خود هستند و بعضا برخی به گروه‌های مالی تبدیل شده‌اند. ما باید کاری کنیم که هرکسی شرایط دریافت مجوز را داشته باشد بتواند فعالیت کند و بقا کار آن به میزان فعالت آن بستگی داشته و هر کسی که شرایط مطلوب داشته باشد بتواند نهاد مالی خود را تاسیس کرده و فعالیت کند.

حضور در ستاد اقتصادی دولت

وی اظهار کرد: یکی از کارهایی که فعالانه آن را شروع کردیم و توانستیم در بحث بودجه در ستاد اقتصادی دولت درباره آن رایزنی کنیم، به موضوع آثار لایحه بودجه بر بازار سرمایه باز می‌گردد.

لزوم تعامل بازار پول و سرمایه 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: همچنین تعامل با سیاستگذار پولی یکی دیگر از مهمترین اقداماتی است که باید با همکاری با یک‌دیگر بازار پول و سرمایه همزمان منتفع شوند. چراکه از طرفی نرخ بهره بالا رفته و از طرف دیگر جذابیت بازار سرمایه کاهش یافته که باید با تعامل با بازار پول بهبود یابد.

نباید تصمیمات هیجانی اتخاذ شود

صیدی در پایان به موضوع تحولات سیاسی اخیر و اثرات آن در تصمیمات اقتصادی اشاره کرد و گفت: در برخی مقاطع حساس تحولاتی که منجر به ریسک و در بازار میشود رخ مغیدهد که به ویژه در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده اما این موضوع در گذشته نیز بسیار رخ داده است. اما نهاد تنظیم گر نباید هیجانی به موضوع وارد شود. ما باید کم هزینه‌ترین و پر منفعت‌ترین تصمیم را انتخاب کنیم و باید تصمیمی گرفته شود که مزایای آن بیشتر از معایب آن باشد. چراکه که سهامدار خرد نگاه کوتاه مدت داشته و ما باید به ماهیت بازار روی آرامش بدهیم و عوامل اختلال‌گر در بازار را حل کنیم.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir