چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و به ثمر رسیدن نهضت اسلامی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اولین سری اسکناس‌های خود را چاپ و منتشر کرد. در این اسکناس‌ها، تصویر محمدرضا شاه با طرحی جدید جایگزین شد و روی ته‌نقش آن‌ها ابتدا شیر و خورشید و سپس نشان موقت جمهوری اسلامی درج گردید.

سری جدید اسکناس‌های بانک مرکزی دارای امضای علی اردلان، وزیر اقتصاد و دارایی، و محمدعلی مولوی، رئیس‌کل بانک مرکزی بود. در این سری، تصویر بارگاه امام رضا (ع) به‌جای تصویر شاه و نشان موقت جمهوری اسلامی که روی ته‌نقش قرار داشت، منتشر شد.

اسکناس-قدیمی-یک

در سری اسکناس‌هایی که در سال ۱۳۶۰ چاپ و منتشر شد، ته‌ نقش نشان رسمی جدید جمهوری اسلامی ایران بود. در سال ۱۳۶۶، تصویر محمدحسین فهمیده به‌عنوان ته‌ نقش قبلی جایگزین شد.

از سال ۱۳۷۲، برای اولین بار تصویر آیت‌الله العظمی سید روح‌الله موسوی خمینی بر روی اسکناس‌های ۱۰,۰۰۰ ریالی چاپ شد و ته‌نقش این اسکناس‌ها نیز همین تصویر بود.

در حال حاضر، اسکناس‌های با ارقام ۲، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ هزار ریالی در ایران چاپ و منتشر می‌شوند. این اسکناس‌ها با رنگ‌های مختلف توسط متخصصان بانکی کشور طراحی و تولید می‌شوند و بر روی همه آن‌ ها تصویر و ته‌ نقش امام خمینی قرار دارد.

source

توسط ecokhabari.ir