انسان‌ها به طور میانگین روزانه صد تار موی خود را از دست می‌دهند. این امر کاملاً طبیعی بوده و بخشی از چرخه رشد مو به شمار می‌رود؛ اما اگر شدت ریزش مو شدیدتر شود، هیچ‌کدام از آن‌ها توانایی رشد مجدد نخواهند نداشت. عوامل مختلفی وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد اختلال در چرخه رشد موها شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به بیماری، تغییرات هورمونی، استرس، افزایش سن و وراثت اشاره کنیم. ازآنجایی‌که موها تأثیر بسیاری روی زیبایی دارند، باید از راهکارهایی بهره ببرید که از ریزش جلوگیری می‌کنند. در ادامه به صورت کامل به ارائه راهکارهایی درباره جلوگیری از ریزش مو خواهیم پرداخت؛ بنابراین با ما همراه باشید.

علل ریزش مو و راهکارهای علمی برای پیشگیری از آن

برخی از ریزش موها دائمی و برخی موقت هستند و با کمک داروهایی می‌توان آن را کنترل کرد. به طور کلی عوامل مختلفی می‌توانند باعث ریزش شدید موها شوند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از جمله این علل می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

  1. ریزش موی ارثی: گاهی اوقات ژنتیک می‌تواند روی ریزش مو تأثیرگذار باشد. یعنی ژنی که افراد از والدین خود به ارث برده‌اند، باعث کم‌پشت شدن موهای آن‌ها می‌شود.
  2. تغییرات هورمونی: برخی عوامل باعث تغییرات هورمونی و در نهایت ریزش مو می‌شوند که شامل بارداری، یائسگی و زایمان هستند.
  3. درمان دارویی: گاهی اوقات درمان‌های دارویی نتیجه‌ای جز ریزش مو ندارند. شیمی درمانی یکی از این موارد است.
  4. کمبودهای تغذیه‌ای: دریافت نکردن برخی مواد غذایی به میزان کافی همچون آهن و پروتئین می‌توانند روی ریزش موها تأثیرگذار باشند.
  5. رویدادهای استرس‌زا: استرس و اضطراب می‌توانند بخش‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهند که موها یکی از آن‌ها است.
  6. عدم مراقبت از مو: اگر از موهای خود به درستی مراقبت نکنید، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ریزش آن‌ها خواهید بود. دم اسبی بستن یا استفاده از مواد شوینده و آرایشی نامرغوب از جمله این عوامل هستند.

راز موهایی ضخیم و پرپشت: راهکاری ساده برای جلوگیری از ریزش مو

به‌طورکلی یک سری اقدامات ساده وجود دارند که می‌توانند باعث حفظ سلامت موها و به حداقل رسیدن ریزش شوند. شما برای جلوگیری از ریزش مو می‌توانید از راهکارهای ساده زیر کمک بگیرید:

  1. حتماً یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و آهن، پروتئین و کالری کافی مصرف کنید.
  2. از عواملی که استرس و اضطراب شما را تشدید می‌کنند، دوری کنید.
  3. اگر مبتلا به بیماری تیروئید هستید، حتماً با مصرف داروها از شدیدتر شدن آن جلوگیری کنید.
  4. موهای خود را سفت نبندید و آن‌ها را محکم نکشید.
  5. از مواد شوینده مرغوب و متناسب با جنس موهای خود بهره ببرید.

خداحافظی با ریزش مو: راهکارهایی تضمینی برای داشتن موهایی سالم

داشتن موهای سالم خواسته تمامی افراد است. برای رسیدن به این خواسته نیاز است به نکات مختلفی توجه داشته باشید. این راهکارها به شما کمک می‌کنند تا در کنار موهایی زیبا، از ریزش نیز در امان بمانید. اگر به دنبال خداحافظی با ریزش مو هستید، حتماً از این راهکارهای تضمینی بهره ببرید:

  1. موهای خود را در طول روز بیشتر از یک بار شستشو ندهید.
  2. برای خشک کردن موها از پایین‌ترین درجه حرارت سشوار کمک بگیرید.
  3. حتماً مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ را افزایش دهید که دانه کتان یکی از آن‌ها است.
  4. برای شستشوی موهای خود از آب خیلی سرد یا گرم استفاده نکنید.
  5. برای اینکه کمبود روی در بدن خود را جبران کنید، حتماً در رژیم غذایی خود میوه، سبزیجات و انواع آجیل را جای دهید.
  6. برای شانه کردن موها حتماً از برس‌هایی که نرم هستند و الیاف طبیعی دارند، بهره ببرید.
  7. از کارهایی که باعث آسیب به فولیکول‌ها می‌شوند، دوری کنید. دکلره کردن موها یکی از این کارها است.
  8. می‌توانید از روغن‌هایی که باعث تقویت پیاز مو می‌شوند، بهره ببرید. روغن نارگیل یک انتخاب مناسب است.

راهنمای جامع مراقبت از مو: از ریزش تا رشد مجدد

مراقبت از موها یک فرایند بسیار حساس به شمار می‌رود. هرگونه بی‌توجهی نسبت به این موضوع می‌‌تواند شما را با ریزش‌های شدیدی همراه کند. برخی از راهکارها به چشم می‌خورند که می‌توانند باعث جلوگیری از ریزش مو شوند و همچنین به تقویت فولیکول‌ها کمک کنند. این راهکارها درمان پزشکی هستند و در مقایسه با روش‌های دیگر تضمین بیشتری برای شما خواهند داشت. از جمله این راهکارها می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  1. مزوتراپی مو

مزوتراپی یکی از روش‌های عالی برای تقویت فولیکول‌ها به شمار می‌رود. با این روش می‌توان انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مخلوطی از آمینواسیدها را به پوست سر تزریق کرد. زمانی که مواد مغذی به فولیکول‌ها می‌رسند، باعث ضخیم شدن تارهای مو می‌شوند. مزوتراپی می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند؛ اما امکان رشد مجدد موها وجود ندارد.

  1. کاشت مو

بدون شک بهترین راهکار برای جلوگیری از ریزش، استفاده از جدیدترین روش کاشت مو بدون بانک مو است. در این فرایند پزشک از بانک مو، تعداد فولیکول برداشت می‌کند و آن‌ها را به مناطق طاس پیوند می‌زد. کاشت مو لیزری دارای تکنیک‌های مختلفی است و پزشک باتوجه‌به شرایط زیباجو بهترین گزینه را انتخاب می‌کند. اگر کاشت مو توسط معتبرترین کلینیک‌ها انجام شود، عارضه خاصی به دنبال نخواهد داشت. لازم به ذکر بوده کاشت تنها روشی است که می‌تواند در کنار جلوگیری از ریزش، باعث رشد مجدد موها شود.

  1. پی آر پی مو

پی آر پی که همان پلاسمای غنی از پلاکت است، از جمله روش‌های درمانی به شمار می‌رود که می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. در این روش از خون خود فرد برای تقویت فولیکول‌ها کمک گرفته می‌شود؛ به همین علت هیچ عوارضی برای زیباجو به همراه نخواهد داشت. در روش پی آر پی از بازوی فرد مقداری خون گرفته می‌شود. سپس با کمک دستگاه‌های سانتریفیوژ پلاکت‌ها را از سلول‌های خونی جدا می‌کنند. این پلاکت‌ها متشکل از فاکتورهای رشد هستند و این قابلیت را دارند تا باعث قطع ریزش مو شوند.

تغذیه مناسب برای مو: چه بخوریم تا موهایمان سالم بماند؟

همان‌طور که اشاره کردیم برای جلوگیری از ریزش مو باید از تغذیه مناسب بهره ببرید. برخی غذاها وجود دارند که ارزش آن‌ها بالا است و استفاده از آن‌ها می‌تواند کمبود مواد مغذی در بدن را جبران کند و به بهبود وضعیت سلامتی کمک کند. اگر به دنبال این هستید تا موهای سالمی داشته باشید، حتماً در رژیم غذایی خود مصرف غذاهای زیر را بگنجانید:

  1. انواع ماهی‌ها همچون سالمون و ساردین دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند؛ به همین علت می‌توانند باعث رشد و براق شدن موها شوند.
  2. سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند، دارای مواد مغذی بسیار هستند. اسفناج یک نمونه از آن‌ها است. این سبزیجات با داشتن آهن، ویتامین و… موها را مرطوب نگه می‌دارند و در نهایت از شکستن آن‌ها جلوگیری می‌کنند.
  3. مصرف غلات غنی‌شده می‌تواند بخشی از کمبود آهن بدن را جبران کند و در نهایت موهایی سالم به شما هدیه دهد. جو، گندم، بلغور، برنج قهوه‌ای، ذرت، نان سبوس‌دار و… از جمله این غلات هستند.
  4. عدس از جمله حبوبات غنی از اسیدفولیک است؛ به همین علت مصرف آن می‌تواند باعث افزایش سلامت و ضخامت موها شود. زمانی که میزان اسیدفولیک در بدن شما کافی باشد، گلبول‌های قرمز جدیدی ساخته می‌شوند که همین موضوع باعث افزایش اکسیژن‌رسانی به پوست سر خواهد شد.
  5. تخم‌مرغ می‌تواند باعث رسیدن پروتئین و آهن به بدن شود. اگر در رژیم غذایی روزانه خود تخم‌مرغ را جای دهید می‌توانید از ریزش موها جلوگیری کنید.
  6. حتماً از میوه‌هایی که حاوی ویتامین C هستند، بهره ببرید. توت‌ها، گیلاس، انگور، پرتقال و زردآلو از جمله این میوه‌ها به شمار می‌روند و تأثیر بسیاری بر موهای سالم و پرپشت دارند. با مصرف این میوه‌ها کلاژن‌سازی در بدن افزایش پیدا می‌کند که نتیجه این موضوع جلوگیری از ریزش مو است.

اثر محصولات آرایشی بر ریزش مو: چگونه محصول مناسب را انتخاب کنیم؟

بخشی از روتین زندگی افراد شامل استفاده از محصولات آرایشی است. درصورتی‌که از مواد نامرغوب استفاده کنید، در کوتاه‌مدت شاهد وارد شدن آسیب‌های شدید به موهای خود خواهید بود. به‌عنوان‌مثال اگر محصولات آرایشی شما حاوی ایزوپروپیل الکل و پروپیلن گلیکول باشند، به مرور موها را خشک کرده و باعث شکستگی آن‌ها می‌شوند. همچنین اگر محصولات آرایشی و شیمیایی برای مدت طولانی بر روی سر شما باقی بمانند، باعث آسیب به بافت موها خواهند شد. زمانی که به دنبال انتخاب محصولات مناسب هستید، به مواردی همچون شرکت‌های تولیدکننده، رویه‌ها و مجوزها توجه داشته باشید. اگر از محصولات با کیفیت بهره ببرید و دستورالعمل‌های لازم را نیز رعایت کنید، جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

تأثیر استرس بر ریزش مو: راهکارهای کاهش استرس برای سلامت مو

بدون شک استرس عامل بسیاری از بیماری‌ها است و می‌تواند سلامت بدن را تحت‌الشعاع قرار دهد. زمانی که سطح استرس در بدن بالا باشد، چرخه رشد طبیعی مو با اختلال روبه‌رو خواهد شد و موها با شدت بسیاری شروع به ریزش می‌کنند. اگر استرس داشته باشید، فولیکول‌های مو وارد فاز استراحت می‌شوند و در نهایت منجر به ریزش خواهند شد.

اگر استرس مزمن کنترل نشود، فرد به بیماری‌های مختلفی همچون آلوپسی آره آتا مبتلا می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن دستور حمله به فولیکول‌ها را می‌دهد و باعث ریزش آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع حتماً باید استرس خود را کنترل کنید. بدین منظور پیشنهاد می‌دهیم از تکنیک‌هایی که باعث تمدد اعصاب می‌شوند، بهره ببرید. همچنین برای مدیریت بهتر می‌توانید با یک روان‌شناس دیدار داشته باشید.

مشاوره تخصصی برای درمان ریزش مو: به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر ریزش مو کنترل نشود، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد طاسی پوست سطح خواهید بود. اگر شدت ریزش موهای شما زیاد شده است، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا بر اساس شرایط شما بهترین روش درمانی را در نظر بگیرند. کلینیک هلیا از برترین و معتبرترین کلینیک‌های کاشت مو به شمار می‌رود که می‌تواند به شما در جلوگیری از ریزش مو و درمان انواع ریزش مو کمک کند. در این کلینیک از روش میکروگرافت برای کاشت مو استفاده می‌شود که کمترین عوارض جانبی را دارد و می‌تواند شما را به بالاترین تراکم برساند. لازم به ذکر بوده روش میکروگرافت به صورت اختصاصی توسط دکتر خراسانی وارد ایران شده است.

راه ارتباطی با کلینیک هلیا

۷۹۵۴۷ ۰۲۱

source

توسط ecokhabari.ir