کمیسیون اروپا تعرفه واردات خودروهای تسلا تولید چین را به میزان قابل‌ توجهی کاهش داده است و راه را برای افزایش فروش در سراسر منطقه هموار می‌کند. صادرات خودروهای برقی چین به اتحادیه اروپا در واکنش به تعرفه‌های پیشنهادی کاهش شدیدی را تجربه کرد.

به گزارش ایسنا، کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه ژوئن، اعلام کرد که تعرفه‌های بیشتری را بر واردات خودروهای الکتریکی چین اعمال خواهد کرد که به نظر آن‌ها تهدید آسیب اقتصادی برای تولیدکنندگان خودروهای برقی در اروپاست.

این کمیسیون پیش نویس تصمیم خود را برای تحمیل تعرفه‌های جبرانی قطعی بر واردات خودروهای برقی باتری‌دار از چین، افشا کرد. اتحادیه اروپا تعرفه اضافی بر خودروهای الکتریکی تسلا ساخت چین را از ۲۰.۸ درصد کاهش به ۹ درصد کاهش داده است. این نرخ جدید به طور قابل‌توجهی کمتر از محدوده ۱۷ تا ۳۶.۳ درصدی است که بر سایر سازندگان چینی خودروهای برقی تحمیل شده است، که به طور بالقوه می‌تواند فروش تسلا را در منطقه افزایش دهد.

با این حال، این طرح منوط به تصویب اکثریت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قبل از ۳۱ اکتبر است و در صورت تصویب، تعرفه‌های جدید تا پنج سال آینده به قوت خود باقی خواهد ماند. این تصمیم به دنبال درخواست تسلا برای ارزیابی فردی در مورد تعرفه‌های کمیسیون اروپا بر خودروهای الکتریکی ساخت چین، که در ماه جولای اعلام شد، صورت گرفت.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرد که زنجیره ارزش خودروهای برقی در چین از یارانه‌های ناعادلانه سود می‌برد و اعلام کرد که به نفع اتحادیه اروپا است که عوارض جبرانی موقت بر واردات خودروهای الکتریکی از چین اعمال کند. پس از تصمیم اتحادیه اروپا، سهام تسلا در معاملات صبحگاهی ایالات متحده بیش از یک درصد افزایش یافت.

بی‌وای‌دی، شرکت خودروهای برقی شاهد کاهش تعرفه از ۱۷.۴ درصد به ۱۷ درصد بود. جیلی از ۱۹.۹ درصد به ۱۹.۳ درصد و سایک موتور از ۳۷.۶ درصد به ۳۶.۳ درصد کاهش یافتند.

ثبت نام خودروهای برقی ساخت چین مانند بی وای دی در ماه جولای ۴۵ درصد نسبت به سه ماهه کاهش یافته است. انجمن خودروهای مسافری چین همچنین فاش کرد که صادرات خودروهای انرژی نو چین، از جمله خودروهای الکتریکی خالص و خودروهای پلاگین هیبریدی، در ژوئن نسبت به ماه می ۱۵.۲ درصد کاهش یافته است.

صادرات خودروهای الکتریکی تسلا ساخت چین به اتحادیه اروپا به پایین‌ترین سطح خود از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ رسیده است. در گزارشی جداگانه، اتاق بازرگانی چین اعلام کرد که صادرات خودروهای الکتریکی چین به اتحادیه اروپا در ماه ژوئن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است و در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۱۴.۶ درصد کاهش یافت.

اعتقاد بر این است که این کاهش به تعرفه‌های اضافی موقت اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی ساخت چین مرتبط باشد. با این حال، پرفروش‌ترین برند چینی نیو و بی‌وای‌دی، با افزایش سهم بازار خود در بازار خودروهای برقی اتحادیه اروپا به ۸.۵ درصد در ماه جولای، با موانع مقابله کرد.

بی‌وای‌دی به رقیب جهانی تسلا تبدیل شده و از تسلا پیشی گرفته و در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ به بزرگترین فروشنده خودروهای برقی جهان تبدیل شده است. در مقایسه با سایر سازندگان خودروهای برقی چینی، با کمترین تعرفه از اتحادیه اروپا مواجه است.

این خودروساز چینی پیش‌بینی می‌کند که برخی از مدل‌هایش حتی پس از اعمال تعرفه‌های جدید همچنان به سود بیشتری در اتحادیه اروپا نسبت به چین دست پیدا کنند. بی‌وای‌دی خودروهای خود را در اروپا تقریباً دو برابر قیمتی که در چین به فروش می‌رساند می‌فروشد. علاوه بر این، مزیت فناوری بی‌وای‌دی به آن اجازه می دهد تا هزینه ها را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

بزرگترین فروشنده خودروهای الکتریکی در چین قصد دارد مقرون به صرفه ترین مدل خود، Seagull را در سال آینده در اروپا عرضه کند.

طبق گزارش یورونیوز، گروه آی‌اِن‌جی همچنین عنوان کرد که خودروهای الکتریکی در اروپا برای مصرف کنندگان عادی بسیار گران هستند. میانگین قیمت‌های خرده‌فروشی خودروهای الکتریکی در چین به‌طور قابل‌توجهی کمتر از اروپاست. اقدامات پیشنهادی اتحادیه اروپا باعث می‌شود خودروهای الکتریکی حتی گران‌تر و کمتر در دسترس مصرف‌کنندگان اروپایی قرار گیرند.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir