با مهمترین خواص اورگانو آشنا شوید

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: اورگانو یا پونه کوهی یک گیاه معطر و محبوب است که به دلیل خواص دارویی و استفاده‌های آشپزی مورد توجه قرار گرفته است. از خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی گرفته تا تقویت سیستم ایمنی و بهبود هضم غذا، اورگانو می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و یا به عنوان یک درمان طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. مصرف منظم اورگانو به بهبود وضعیت سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. با این حال، در صورت داشتن هرگونه مشکل خاص پزشکی، مشورت با پزشک قبل از شروع مصرف مکمل‌های اورگانو توصیه می‌شود. در زیر به مهم‌ترین خواص اورگانو اشاره می‌کنیم:

۱. خواص ضدباکتریایی

روغن اورگانو یک آنتی بیوتیک طبیعی است که به نظر می‌رسد در مبارزه با چندین باکتری مؤثر است. این روغن ممکن است به مبارزه با باکتری‌هایی که باعث عفونت پوست و مجاری ادراری و تنفسی می‌شوند، کمک کند. کارواکرول موجود در روغن می‌تواند با مهاررشد باکتریها؛ خاصیت ضد باکتریایی از خود نشان دهد. به این منظور و برای درک کاربرد آن، مطالعات بیشتری مورد نیاز است. همراه با کارواکرول، تیمول موجود در روغن دارای اثر هم افزایی در مهار رشد باکتری‌ها می‌باشد. این روغن همچنین فعالیت مهاری در برابر باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس را نشان داده است که اغلب باعث مسمومیت غذایی می‌شود.

۲. خواص آنتی‌اکسیدانی

آنتی اکسیدان‌ها به رادیکال‌های آزاد که سموم مضر در بدن ما هستند متصل می‌شوند و به جلوگیری از آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند که در غیر این صورت ممکن است منجر به اختلالات مزمن مانند سرطان یا بیماری قلبی شود. مطالعات نشان داده اند که گیاه کوه زایی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان‌ها را دارد. Carvacrol، thymol و rosmarinic acid همه آنتی اکسیدان‌های قدرتمند موجود در روغن پونه کوهی هستند آن‌ها در بهبود ایمنی و مبارزه با بیماری‌ها به بدن کمک می‌کنند.

۳. درمان عفونت‌های قارچی

اسانس اورگانو دارای فعالیت‌های قارچی است که از آن برای معالجه کاندیدیازیس دهان و دندان و معده استفاده می‌شود. یک مطالعه نشان داده است که اضافه کردن روغن‌های اساسی مانند روغن پونه کوهی به حمام پا می‌تواند در برابر چندین سویه قارچی و باکتریایی مؤثر باشد. در مطالعات آزمایشگاهی فعالیت‌های ضد قارچی روغن پونه کوهی در برابر عفونت‌های مخمر کاندیدا ایجاد شده است. یک مطالعه دیگر نشان داد که فعالیت ضد قارچی تیمول در برابر کاندیدا آلبیکنس، کاندیدا تروپیکالیس و سویه‌های کاندیدا کروزی در ترکیب با نیستاتین (یک داروی ضد قارچی) استفاده می‌شود.

۴. کمک به تسکین درد

روغن اورگانو یک ضد درد طبیعی است که به طور سنتی برای تسکین درد روماتیسم از طریق کاربرد موضعی استفاده می‌شد. کارواکرول همچنین سنتز پروستاگلاندین را مهار کرده و از التهاب و درد ناشی از آن جلوگیری می‌کند خطر‌هایی که در معرض پاهایتان هستند، از پاهایتان در برابر این آسیب‌ها محافظت کنید. کارواکرول موجود در روغن پونه کوهی در کاهش درد دهان و دندان مؤثر بود. این روغن همچنین می‌تواند علائم مرتبط با آن مانند درد مزمن در سر، صورت، گردن و دهان را تسکین دهد. 

۵. بهبود سلامت روده

روغن معدنی در دارو‌های مردمی برای درمان اختلالات گوارشی مورد استفاده قرار گرفته است ونشان داد که اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی روغن اسانس در حفظ سلامت روده کمک می‌کند. به نظر می‌رسد OEO دارای اثر محافظتی در دیواره‌های روده خوک‌ها است. این روغن با بهبود سد روده و از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر به درمان نشت روده کمک کرده است. خواص ضد التهابی کارواکرول به بهبود زخم معده کمک می‌کند. این ترکیب ممکن است با تداخل با واسطه‌های التهابی مانند پروستوئید‌ها سودمند باشد. مطالعات نشان داده اند که گیاه کوهی ممکن است عفونت‌های باکتریایی روده کوچک را درمان کند. این اثر را می‌توان به خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی این روغن نسبت داد.

با مهمترین خواص اورگانو آشنا شوید

۶. درمان افسردگی با اورگانو

با توجه به دا‌ده‌های دانشمندان، استفاده از روغن اورگانو سبب کاهش افسردگی شده و تاثیرات بسیار مفیدی بر روی روان انسان دارد. در طی یک تحقیق، به گروهی از افراد که درگیر بیماری‌های روانی بوده‌اند، پونه کوهی داده شده است. دانشمندان دریافتند که استفاده از این گیاه در طی ۱۴ روز توانسته است تا تاثیر مثبتی بر روی سیستم عصبی افراد بگذارد. همچنین این گیاه برای درمان ناراحتی‌ها و اختلالات خواب نیز بسیار مؤثر می‌باشد. به طور ویژه، تیمول موجود در این سبزی سبب آرام‌سازی ذهن شده و اگر با دم‌کرده این گیاه استحمام کنید، می‌توانید استرس را از وجودتان دور کنید. توجه داشته باشید که جهت بهره‌مند شدن از دم‌کرده این گیاه، باید حتماً نمونه د‌رجه یک ا‌رگانو را از بانک طعم تهیه کنید تا از خواص آن اطمینان داشته باشید.

۷. بهبود سلامت قلب

همچنان افرادی هستند که تصور می‌کنند اسید‌های چرب امگا۳ صرفاً از طریق خوراکی‌های دریایی جذب می‌شوند. اما نکته مهم آن است که بدانید، ارگانو دارای مقدار فرا‌وانی اسید چرب امگا۳ می‌باشد و در کاهش کلسترول و تنظیم فشارخون تاثیر بالایی داراست. شما می‌توانید با مصرف این نوع پونه کوهی، التهاب را در سیستم قلبی و عروقی خود کاهش دهید و از حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری کنید.

۸. خواص ضدسرطان

روغن اورگانو از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد (اکسیدان) به بدن محافظت می‌کند و علاوه بر آن با التیام بخشیدن بدن از آسیب‌های وارد شده از قبل، رادیکال‌های آزاد را نیز خنثی می‌کند. این فرآیند روند پیری را کاهش می‌دهد و در برابر برخی از سرطان‌ها، دژنراسیون ماکولا، از دست دادن بینایی و شنوایی، انحطاط عضلات به علت پیری، اختلالات عصبی، چین و چروک و بسیاری از بیماری‌های مرتبط با پیری زودرس و اثرات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این روغن حاوی فنول، یک نوع قدرتمند از آنتی اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد را که باعث بیماری در بدن می‌شود را از بین می‌برد. همچنین برای از بین بردن چین و چروک اطراف دهان و زیر چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه مصرف اورگانو

دمنوش اورگانو: برای تهیه دمنوش، یک قاشق چای‌خوری از برگ‌های خشک اورگانو را در یک فنجان آب جوش بریزید و پس از ۵-۱۰ دقیقه صاف کرده و مصرف کنید.

افزودن به غذاها: اورگانو را می‌توان به عنوان ادویه در غذا‌های مختلف از جمله پیتزا، پاستا، سوپ‌ها و سالاد‌ها اضافه کرد.

روغن اورگانو: روغن اورگانو را می‌توان به صورت موضعی برای ماساژ و تسکین درد‌های عضلانی و مفصلی استفاده کرد. همچنین می‌توان چند قطره از آن را به آب یا چای اضافه کرد تا به بهبود سلامت عمومی کمک کند.

source

توسط ecokhabari.ir