یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی
مصاحبه جناب آقای دکتر ظریف در تلویزیون و توضیحاتشان در مورد نحوه انتخاب وزرا در کمیته های تحت سرپرستی ایشان حاوی نکات مثبت و قابل تاملیست.اولین بار این شیوه شناسایی توانمندی هر وزیر و انتخاب ترکیب هیات وزیران پیش از معرفی به مجلس برای کسب رای اعتماد بعنوان یک نوآوری سیاسی اجرا و قابل ارزیابی ست . روشی که به نوعی حکایت از گذر از شیوه سنتی انتخاب اطرافیان محصور پیرامون روسای جمهور پیشین و طبیعتا بدعت گذاری یک روش نوین و احتمالا کارآمد در سپهر سیاسی ایران بنیانگذاری می شود .
بدون تردید دکتر ظریف و همکاران ایشان از زوایای گوناگون به موضوع خواهند نگریست و علاوه بر ویژگیهایی که در خصوص وزرای انتخابی برشمردند ، تخصص ، تسلط و هم خانواده بودن وزرا با هر وزارتخانه و اشراف بر ماموریت ها ، ساختارها و مسائل استانها به اندازه همسویی آنان با طرز تفکر رییس جمهور منتخب و ساده زیستی و پاکدستی آنان ،بسیار حائز اهمیت است . ضمن اینکه دوران [ مردان قهرمان همه چیز دان برای سکانداری وزارتخانه ها طبق فرمول منسوخ موج سوم سپری شده ] امروزه حتی کارکرد احزاب سنتی و سندیکاها و اتحادیه های صنفی در دنیا نیز نسبت به ۳ – ۴ دهه پیشین دچار تحولات اساسی گردیده ! چرا !؟
به این علت که دنیای دیجیتال و تولید پرسرعت و انبوه مطالب علمی گذر از دوران سنتی فرهنگی – اجتماعی – اقتصادی انقلاب سوم صنعتی و موج سوم را تسریع کرد و با ورود بشر به عصر انقلاب چهارم صنعتی ( 2008) که گسترش کاربرد ماشین های خودکار کامپیوتری به اصطلاح هوش مصنوعی و به صحنه آمدن [ علم داده ها ] با بالا رفتن سرعت تولید اطلاعات جدید و تصمیم گیریهای دقیق با کمک هوش مصنوعی در هر حوزه شغلی و اجرایی ، کاهش شدید وابستگی ها به تفکرات یک فرد و تصمیم سازی های فردی حتی تا سطوح وزرا و نمایندگان مجلس را کاهش داده و بجای آن ، این دیگر کارگروهها و تیم های کارشناسی که حتما در درون آنها کارشناسان IT و علم دادها از نسل های Y و Z در کنار نسل های بیبی بومر و X ها حضور دارند جایگزین شده اند. همچون سبک مدیریت ژاپنی در کنار وزارتخانه ها و دستگاهها و سازمانهای دولتی و بخش خصوصی به عنوان [ اتاق های فکر ] به مدیران سطوح کشوری و استانی و حتی شهرستانی مشاوره با کمترین ضریب خطا را ارائه می دهند . این تیم های کاری در خصوص ماموریت ها و فعالیت های هر وزارتخانه و پروژه ها اطلاعات و دانش بسیط دارند . آنها می توانند و باید به کارکنان وزارتخانه ها اعم از وزرا و معاونان وزرا و مدیران کل و بدنه کارشناسی در پیاده سازی موفق قوانین بالادستی و عادی مصوب در جهت سازندگی کشور مشاوره های دانش محور و جامع ارائه دهند . ضمن اینکه این اشخاص که امروزه در فضای کنونی دنیا در گروههای مشاوره تحت عنوان :[ استارتاپ ] فعالیت می کنند، مسلط به قوانین و مقررات داخلی باید باشند ،متوازن و پویا و همزمان مسلط به ماموریت ها و اهداف سازمانهای بین المللی و برنامه های کشورهای صنعتی و قدرتهای منطقه ای و تطبیق اطلاعات درونی و بیرونی باشند. بطوریکه مثلا توانایی تجزیه و تحلیل بودجه و برنامه های توسعه فلان کشور همسایه را نیز داشته باشند …
این استارتاپ ها می توانند بازوهای مشاوره در تست سرد و گرم پروژه های محلی و ملی به روش ( ماکت سازی یا همان الگو برداری از سبک چرخه دمینگ ) به منظور حذف عملکرد آزمون و خطا و در اختیار گرفتن زمان برای سرعت دادن به توسعه همه جانبه کشور بیشترین کمک ها به دولت ، مجلس ، بخش های خصوصی و تعاونی و بطور کلی اکوسیستم محیط کسب و کار بنمایند …
جناب آقای دکتر ظریف ؛ استارتاپ ها در همه جنبه های زندگی بشر اعم از آموزشی، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، خدماتی ، صنعتی ، کشاورزی ، SMEs ، حمل و نقل ، آب و هواشناسی بهداشت و درمان ، شهر و روستا و … می توانند مشاورین کاربلد و قابل اطمینان وزارتخانه ها در طراحی مهندسی توسعه و پیاده سازی برنامه آمایش سرزمین بعنوان پروژه اصلی ناجی اکوسیستم کسب و کار و زیست محیطی بدرد کشور می خورند.
جناب آقای دکتر ظریف ؛ به برکت دنیای دیجیتال همچون سالهای پیش دیگر نیاز به سفرهای استانی ریاست قوه مجریه به سبک میدانی نیست . دولت از طریق استانداری ها و شوراهای شهر و روستا می تواند شرایط ارتباط منظم مردم از طریق ویدئو کنفرانس ها با همکاری استارتاپ های تخصصی را فراهم و مسائل هر منطقه را به روش علمی سریعا بررسی و بازخور بر اساس تطبیق با قانون آمایش سرزمین و برنامه هفتم توسعه و کلیه قوانین نشان دهد …
وضعیت تحولات امروزه جهان حتی با پنج سال پیش قابل قیاس نیست .
ضمنا یکی از ملاک های مثبت هر وزیر میتواند خاکی بودنش باشد…
source