خرید سکه یا طلای آب شده؟ این سوال به‌طور معمول از سمت کسانی مطرح می‌شود که قصد سرمایه‌گذاری دارند اما هنوز نمی‌دانند که در چه زمینه‌ای می‌توانند به سود بیشتری برسند! برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید بتوانید تفاوت سکه و طلای آب‌شده را بشناسید. قدرت نقدشوندگی کدام‌یک بالاتر است؟ کدام‌یک مالیات می‌خواهد و نوسانات قیمتی بیشتری را در طول سال از سر می‌گذراند؟

۴ تفاوتی که بین سکه و طلای آب شده وجود دارد

بنیادی‌ترین تفاوت میان سکه و طلای آب‌شده به کاربرد آن‌ها مرتبط است. سکه‌ها قطعاتی از طلا هستند که خرید و فروش می‌شوند و در فرایند عرضه و تقاضا، پدیده‌ای به نام حباب سکه به وجود می‌آید که باعث می‌شود قیمت از تعادل خود خارج شود. اما طلای آب‌شده که به‌صورت قالب وجود دارد و می‌تواند ماده اولیه ساخت زیورآلات باشد یا به‌صورت خام سرمایه‌گذاری شود، یک کالا محسوب نمی‌شود.

حالا بیایید از تفاوت‌های جاری بین این ۲ محصول بخوانیم.

بازار داخلی روی قیمت سکه تاثیر بیشتری دارد

رخدادهای موجود در بازار داخلی ایران مانند تصمیمات داخلی سیاست‌های کشور و عرضه و تقاضا، روی قیمت سکه تاثیرگذار است. درحالی‌که طلای آب‌شده بازاری جهانی و غیرمتمرکز دارد. یعنی نوسانات آن با قیمت دلار و انس در ارتباط است.

در خرید سکه خلاف طلای آب شده محدودیت وجود دارد

از ابتدای دی‌ماه سال ۱۴۰۱ سازمان بورس کالا اعلام کرد که هر شخص حقیقی می‌تواند تا سقف ۱۰۰ سکه (برابر با ۱۰هزار برگ از اوراق بورسی) خرید کند. این محدودیت برخی سرمایه‌گذاران را به‌سمت طلای آب‌شده کشاند.

خرید طلای آب‌شده با هیچ محدودیتی مواجه نیست. سرمایه‌گذاران می‌توانند از مقادیر خیلی کم (مثلا ۱۰ سوت) تا مقادیر خیلی زیاد (مثلا چند کیلوگرم) معامله کنند. بدون این‌‌که محدودیت‌های قانونی جلودار آن‌ها باشد.

نقدشوندگی طلا در سرمایه‌گذاری بیشتر است

مفهوم نقدشوندگی یعنی در چه مدت‌زمانی موفق به نقدکردن کالای خود شوید. سکه نقدینگی پایینی دارد؛ چون ممکن است گاهی اوقات به‌دلیل تنش‌های بازار نتوانید آن را به‌راحتی بفروشید.

طلای آب‌ شده ازآن‌‌جایی ‌که ماده اولیه ساخت زیورآلات است، همیشه خریداران خاص خود را دارد. پس می‌توان ادعا کرد که طلا از نقدینگی بالایی برخوردار است.

تنوع سکه برای سرمایه گذاری بیشتر است

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های برقرار میان سکه و طلای آب‌شده به شکل عرضه آن‌ها باز می‌گردد. سکه در ابعاد متفاوتی تولید می‌شود و این باعث می‌شود تا شما بتوانید با درنظرگرفتن بودجه خود به‌سراغ ربع سکه، نیم‌سکه یا تمام‌سکه بروید. (البته لازم است که جزئیات سرمایه‌گذاری روی هریک از آن‌ها را بدانید.) خلاف این کالا، طلای آب‌شده همواره به یک شکل موجود است.

مزایا و معایب سرمایه گذاری روی طلای آب شده

با مزایا و معایب خرید طلای آب شده آشنا شوید

در سال‌های اخیر، بازار طلا حسابی داغ بود و افراد زیادی طلا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند. حال وقتی حرف از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت می‌شود، برخی افراد طلای آب‌شده را پیشنهاد می‌دهند چون معتقدند که بازدهی بیشتری دارد. به‌نظر شما این موضوع صحت دارد؟

مزایای سرمایه‌گذاری در طلای آب شده

  • نداشتن اجرت ساخت
  • عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
  • کمتربودن قیمت نسبت به طلای دست‌دوم
  • قدرت نقدشوندگی بالا در طلافروشی‌ها
  • امکان خرید با سرمایه اندک
  • امکان نگهداری آسان نسبت به طلای نو و دست‌دوم
  • عدم محدودیت در میزان خرید
  • قابلیت تبدیل به زیوآلات دل‌خواه
  • تایید وزن و عیار و اعتبار با استفاده از انگ درج‌شده روی آن ازطریق سامانه عیارگویا

معایب سرمایه‌گذاری در طلای آب شده

  • امکان تقلبی‌بودن
  • عدم اطمینان از درجه خلوص

مزایا و معایب سرمایه گذاری روی سکه

برای کوتاه مدت سکه بخریم یا طلای آی شده؟

محال است که یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای باشید و تابه‌حال به پس‌انداز اموال‌تان با خرید سکه فکر نکرده باشید. اما مسئله اینجاست که در شرایط اقتصادی نامطمئن امروز، اطمینان از این‌‌که خرید سکه می‌تواند باعث رشد سرمایه فردی شما شود یا خیر، کمی دشوار است. پس بیایید از مزایا و معایب این نوع سرمایه‌گذاری بیشتر بخوانیم.

مزایای سرمایه گذاری روی سکه

  • بازدهی سود بالاتر از تورم در زمان فروش، به‌خصوص در سرمایه‌گذاری بلندمدت
  • حفظ ارزش سرمایه‌گذاری با گذشت زمان
  • سود بیشتر نسبت به طلای نو و دست‌دوم
  • نرخ رشد رضایت‌بخش در بازه زمانی طولانی‌مدت

معایب سرمایه‌گذاری روی سکه

  • خطر سرقت
  • مشکل نگهداری
  • عدم امکان استفاده زینتی
  • محدودیت در خرید
  • عدم امکان خرید با بودجه کم
  • داشتن حباب قیمت

سرمایه گذاری روی طلای آب شده سودمندتر است یا بازار سکه؟

با توجه به تفاوت‌ها و مزایا و معایبی که خواندید، احتمالا به‌خوبی متوجه شدید که سرمایه‌گذاری در چه زمینه‌ای برای شما مناسب‌تر است. اگر به فکر یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هستید و محدودیت سرمایه اولیه را ندارید، سکه بخرید.

اگر هم به سرمایه‌گذاری بلندمدت بدون پرداخت اجرت و مالیات فکر می‌کنید، سرمایه اولیه شما برای شروع اندک است و به قدرت نقدشوندگی بالا اهمیت می‌دهید، بهتر است وارد معامله خرید طلای آب‌شده شوید.

با این تعاریف، باید واضح‌تر بگوییم که سرمایه‌گذاری روی طلای آب‌شده آسان‌تر است و شما را به بازدهی مطلوب‌تری نسبت به سکه می‌رساند. باز هم این شما هستید که تصمیم نهایی را می‌گیرید.

دیجی‌کالا شما را در مسیر رسیدن به یک سرمایه گذاری سودمند همراهی می کند

از طلا و سکه به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری باثبات یاد می‌شود؛ چراکه آن‌ها در برابر نوسانات اقتصادی ازجمله تورم و رکود، ارزش پول ما را حفظ می‌کنند. اگر می‌خواهید با اعتبار از یک سرمایه‌گذاری مطمئن و تضمین قیمت وارد معامله حفظ ارزش پس‌اندازتان شوید، به خریداران سکه و طلای آب‌ شده دیجی‌کالا بپیوندید.

با توجه به تورم این روزها در کشورمان، شما باید برای روز مبادا مبلغی را سرمایه‌گذاری کرده باشید. اجازه دهید دیجی‌کالا در این راستا به شما کمک کند. شاید تجربه خرید اینترنتی طلا و سکه برایتان سخت و دلهره‌آور باشد اما با دیجی‌کالا نگرانی‌هایتان را دور بریزید. این فروشگاه اینترنتی با ارائه برگه اصالت کالا و ارسال در سریع‌ترین زمان ممکن، خیال شما را از ۲ جهت مهم راحت می‌کند.

جمع‌بندی

برای یک سرمایه‌گذاری سودمند، طلای آب شده بهتر است یا سکه؟ در عصر حاضر، افراد ترجیح می‌دهند به‌جای نگه‌داشتن پول در کارت بانکی، روی یک کالای ارزشمند سرمایه‌گذاری کنند و چه چیزی گران‌بهاتر از طلا و سکه؟ با این‌حال، میان طلای آب‌شده و سکه تفاوت‌هایی برقرار است که افراد را به فکر وا می‌دارد.

سرمایه‌گذاری روی طلای آب‌شده، معمولا برای بلندمدت صورت می‌گیرد. در این روش نیازی به پرداخت اجرت و مالیات نیست و شما با هر بودجه‌ای می‌توانید وارد معامله شوید. هروقت هم که بخواهید، طلای خام را به زیورآلات سفارشی خود در می‌آورید. اما در مورد سکه، با معضلی به نام حباب مواجه هستید. همچنین برای خرید آن باید بودجه زیادی داشته باشید. خرید سکه برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت مناسب است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.

[کل: ۲ میانگین: ۵]

لینک کوتاه : https://eghtesadafarin.com/?p=458089

source

توسط ecokhabari.ir