یک مجموعه فناور در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس توانسته است با تولید دستگاه دمنده گاز CO۲ برای دستگاه آندوسکوپی، ریسک و درد ناشی از این عمل‌ها را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، زهرا تورانی، دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه صنعتی شریف و هم‌بنیان‌گذار این شرکت با اشاره به اینکه امروزه آندوسکوپی علاوه بر تشخیص، فرایند درمان را هم انجام می‌دهد، گفت: برای بررسی دستگاه گوارش در آندوسکوپی، پزشک، لوله‌ای را از دهان و یا مقعد به بدن وارد می‌کند تا مجاری گوارش، مری و یا معده و روده را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: با توجه به پیچیدگی دستگاه گوارش انسان، معمولا مقداری هوا به محل بررسی تزریق می‌شود تا چین و چروک‌های سیستم گوارشی باز شود و از این طریق لوله اندوسکوپی در مجاری بدن بتواند حرکت کند.

تورانی گفت: تزریق هوا ریسک‌هایی از جمله ایجاد درد، پارگی ارگان‌های داخلی و احتباس هوا به ناحیه شکمی را به همراه دارد. به همین دلیل ما به دنبال تولید دستگاهی رفتیم که به جای هوا، گاز CO۲ به بدن تزریق شود. جذب این گاز از طریق عروق، ۱۵۰ برابر هواست و به راحتی از طریق ریه‌ها از بدن خارج می‌شود. این امر ریسک و درد ناشی از احتباس هوا در بدن را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

وی فعالیت بیش از ۱۰ ساله در حوزه تجهیزات پزشکی و نیاز کشور به تولید این دستگاه را جرقه اولیه تأسیس این شرکت برشمرد و افزود: تلاش داریم با تولید دستگاه‌های مورد نیاز پزشکی در داخل کشور و کاهش هزینه‌های خرید و نگهداری، دسترسی بیماران به تشخیص و درمان تسهیل یابد.

علی محدث دیلمی، دیگر هم‌بنیان‌گذار این شرکت گفت: از سال ۲۰۰۲ مطالعات بین‌المللی برای استفاده از گاز CO۲ در فرایند آندوسکوپی آغاز شد و دستگاه‌هایی به عنوان دمنده گاز (Insufflator) تولید شده است. محصول تولیدی شرکت ما از ایده گرفتن از این دستگاه‌ها تولید شده است.

به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، وی افزود: در حال حاضر، اصلی‌ترین روش درمان سرطان‌های سیستم گوارش، تشخیص به‌موقع است و پزشکان در هنگام بررسی، در صورت مشاهده سلول‌های سرطانی، به وسیله دستگاه آندوسکوپ نسبت به درمان نیز اقدام می‌کنند. لذا زمان این عمل‌ها افزایش یافته است و تزریق هوا می‌تواند خطراتی را داشته باشد.

دیلمی افزود: در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی، دستگاه تولیدی شرکت ما علاوه بر قیمت پایین‌تر به میزان یک سوم نمونه خارجی، میزان گاز مصرفی CO۲ آن نیز به میزان یک سوم نمونه خارجی است که این موضوع به اهمیت بیشتر این دستگاه کمک کرده است.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari