به گزارش ایسنا، موضوع برقی کردن خط آهن در ایران علیرغم اینکه سالها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰ کیلومتر مربوط به مسیر جلفا – تبریز و تبریز – آذرشهر است. پس از آن دولتها وعدههای مختلفی برای اجرای راه آهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران – مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است.
در این راستا دولت سیزدهم برنامههایی دارد و مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم – در روزهای پایانی ۱۴۰۱ وعده داد که عملیات قطار سریعالسیر مسیر تهران – مشهد از ۱۴۰۲ آغاز میشود.
همچنین چندی پیش سید ابراهیم رئیسی – رئیس جمهور – نیز در جلسهای، آخرین وضعیت مهمترین پروژههای ریلی و تزانزیتی کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این طرحها را بررسی کرد و با تاکید بر اهمیت احداث خط ریلی سریعالسیر مشهد – تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حمل و نقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران علیابن موسیالرضا (ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تأکید کرد.
در همین راستا، ایسنا در سلسله مطالبی به موضوع قطارهای برقی و بررسی آنها در سایر کشورهای جهان میپردازد.
در گزارش قبلی منتشرشده، درباره اولین راهآهن برقی و مسیر ریل برقی جهان صحبت شد و به نقش این قطارها در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانهای اشاره کردیم و در این گزارش فهرستی از سریعترین قطارهای مغناطیسی جهان معرفی شده است.
در زمینه سیستمهای راهآهن مسافربری، اروپا و آسیا جایگاه ویژهای دارند. زیرساختهای ریلی پرسرعت آنها به خوبی توسعه یافته است و سریعترین قطارهای جهان بهطور منظم بین شهرهای بزرگی مانند شانگهای و پکن یا پاریس و استراسبورگ تردد میکنند. سرعت این قطارها فقط ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ مایل در ساعت نیست بلکه آنها در طول آزمایش با سرعت ۳۷۴ مایل در ساعت حرکت کردند.
سریعترین قطار ژاپن؛ قطار مَگلِو سری ال صفر (سرعت ۳۷۴ مایل در ساعت)
اگرچه هنوز از این قطار در سرویسهای همگانی استفاده نشده است اما سری ال صفر مگلو ژاپن با سرعت ۳۷۴ مایل در ساعت، رکورد بالاترین سرعت زمینی برای وسایل نقلیه ریلی را در اختیار دارد. این قطار فوقالعاده سریع در حال حاضر توسط شرکت راهآهن مرکزی ژاپن (JR Central) در حال توسعه و آزمایش است.
اولین بخش حمل و نقل آن از توکیو به ناگویا، قرار است در سال ۲۰۲۷ افتتاح شود، سپس به اوزاکا گسترش یابد. پس از تکمیل این پروژه، قرار است سری ال صفر با حداکثر سرعت عملیاتی ۳۱۰ مایل در ساعت کار کند و سفر از ایستگاه شیناگاوا توکیو به اوزاکا (بیش از ۳۰۰ مایل) را در یک ساعت و هفت دقیقه انجام دهد.
فناوری سری ال صفر که مگلو (قطار شناور مغناطیسی) نامیده میشود، در واقع قطار را با سرعت بیش از ۹۳ مایل در ساعت معلق میکند. در حال حاضر این فناوری در سرتاسر جهان استفاده میشود و شرکت Northeast Maglev اقدامات اولیه را برای ایجاد خط ریلی سریع بین واشنگتن، دی سی و شهر نیویورک انجام داده است.
سریعترین قطار فرانسه؛ TGV POS (سرعت ۳۵۷ مایل در ساعت)
سالهاست که فرانسه سفرهای ریلی سریعالسیر را ارائه کرده است و در سال ۲۰۰۷، قطار TGV POS رکورد سرعت جهانی وسایل نقلیه ریلی را با سرعت ۳۵۷ مایل در ساعت ثبت کرد البته این ثبت قبل از این بود که ژاپن با سری ال صفر در سال ۲۰۱۵ از فرانسه پیشی بگیرد.
قطار توسط شرکت ریلی فرانسوی SNCF برای استفاده در مسیر LGV Est بین پاریس، شرق فرانسه و جنوب آلمان ایجاد شد. در حالی که قطار در سرویسهای معمولی قرار گرفته است اما به حداکثر سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت میرسد که هنوز هم به طرز تکاندهندهای سریع است.
سریعترین قطار چین؛ CRH۳۸۰A (سرعت ۳۰۲ مایل در ساعت)
شبیه به سری ال صفر ژاپن، قطار مگلو شانگهای (که شانگهای ترانسرپید نیز نامیده میشود) قطار شناور مغناطیسی است که خارج از پرجمعیتترین شهر چین حرکت میکند و در حالی که به کمک حداکثر سرعت ۲۶۸ مایل در ساعت، بهطور ثابت در رتبه چهارم این فهرست قرار دارد، قدیمیترین قطار تجاری مگلو است که هنوز در سیستم حمل و نقل وجود دارد.
اگر به فرودگاه بینالمللی پودونگ شانگهای پرواز میکنید، میتوانید سوار این قطار شوید و به مرکز شانگهای یا تا حومه پودونگ مرکزی بروید، جایی که خط به پایان میرسد.
سریعترین قطار کره جنوبی: HEMU-۴۳۰X (سرعت ۲۶۲ مایل در ساعت)
در حالی که قطار HEMU-۴۳۰X کره جنوبی برای کار با حداکثر سرعت ۲۶۷ مایل در ساعت ساخته شده بود، در مارس ۲۰۱۳ به سرعت کمتر از ۲۶۲ مایل در ساعت دست یافت. اگرچه سرعت این قطار ممکن است که کمتر از حد انتظارات باشد اما موجب افتخار کره جنوبی شد و اکنون چهارمین کشور جهان (پس از فرانسه، ژاپن و چین) است که قطاری با سرعت بیش از ۲۶۱ مایل در ساعت را توسعه داده است.
سریعترین قطار چین؛ فوکسینگ هائو CR۴۰۰AF/BF (سرعت ۲۶۰ مایل در ساعت)
قطار فوکسینگ هائو چین (همچنین بهعنوان فوکسینگ یا سری CR EMU نیز شناخته میشود) بهطور منظم با سرعت حداکثر ۲۲۰ مایل در ساعت کار میکند اما در طول آزمایش، به سرعت چشمگیر ۲۶۰ مایل در ساعت رسید که به آن جایگاه شایستهای در این فهرست میدهد. فوکسینگ هائو در چندین خط پرسرعت در چین ازجمله مسیر محبوب بین پکن و شانگهای حرکت میکند.
سریعترین قطار ایتالیا؛ فرچیاروسا ۱۰۰۰ (سرعت ۲۴۵ مایل در ساعت)
این فهرست ممکن است تحت سلطه چین باشد اما فرچیاروسا ۱۰۰۰ ایتالیا (که بهعنوان ETR ۴۰۰ نیز شناخته میشود) با سرعتی چشمگیر از مکانهایی مانندمیلان، فلورانس، رم و ونیز عبور میکند. در حالی که ایتالیا سرعت قطارهای خود را به ۱۸۶ مایل در ساعت محدود کرده است، بر اساس گزارشهای منتشرشده، فرچیاروسا ۱۰۰۰ طی آزمایشها در سال ۲۰۱۶ به حداکثر سرعت نزدیک به ۲۴۵ مایل در ساعت رسید.
انتهای پیام