مدیرکل بنادر ‌و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وزیر کشتیرانی هند برای انعقاد قرارداد به ایران دعوت شده، گفت: بندر چابهار خود را معطل نکرده؛ با یا بدون حضور هندی‌ها فعالیت ما متوقف نشده است و تنها قرار شده بخشی از بندر در اختیار هندی‌ها قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، قاسم عسکری‌نسب‌ در نشست خبری درباره حضور هند در بندر چابهار و علت تعلل در انعقاد قرارداد با این کشور بیان کرد: قراردادهای بین‌المللی شرایط خاصی دارند، که کنکاش بیشتری برای آنها نیاز است. جلسات فشرده زیادی برای این قرارداد گذاشته شد. سازمان بنادر اکنون از متولی این حوزه در هند یعنی وزیر کشتیرانی این کشور دعوت کرده که برای انعقاد قرارداد به ایران بیاید.  

وی ادامه داد: قرارداد ما با هند قرارداد سرمایه‌گذاری است نه واگذاری. این سرمایه‌گذاری از نوع زیرساخت است و قرار شده هندی‌ها از بخشی از زیرساخت‌های ما با ورود تجهیزات در قالب یک قرارداد ۱۰ ساله BoT بهره‌برداری کنند؛ که بعد از ۱۰ سال این تجهیزات به ایران واگذار می‌شود.

مدیرکل بنادر ‌و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از میزان ۸۰ میلیارد دلاری که در قرارداد اولیه بوده، ۲۰ میلیارد دلار به صورت شش جرثقیل در حال استفاده است و بقیه تجهیزات در انتظار قرارداد جدید، اما بندر چابهار خود را معطل نکرده؛ با یا بدون حضور هندی‌ها فعالیت ما متوقف نشده است و تنها قرار شده بخشی از بندر در اختیار هندی‌ها قرار گیرد. رشد ۱۴۰ درصدی کانتینری و ۱۲ درصدی صادرات نشان‌دهنده این موضوع است.  

عسکری‌نسب خاطرنشان کرد: خود ما هم تجهیزات تخلیه و بارگیری داریم اما می‌خواهیم ‌از تجهیزات خارجی هم استفاده کنیم هرچند که محدودکننده نیست. اگر هندی‌ها نیامدند ما از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم. طبق آخرین نامه دریافتی از سازمان بنادر، اعلام شده که ما آماده قرارداد هستیم و روز ۷ اسفند به‌عنوان روز چابهار هم برای امضای قرارداد پیشنهاد شده است.  

وی ادامه داد: در فاز دوم توسعه بندر چابهار از شرکت‌هایی که بتوانند خط و بار بیاورند از جمله از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاری دعوت کردیم. هر شرکت بزرگی که می‌تواند در حوزه‌های مختلف چابهار سرمایه‌گذاری کند، استقبال می‌کنیم. برای اینکه مطابق با آنچه در طرح جامع بندر شهید بهشتی آمده، بتوانیم بندر چابهار را فعال کنیم.  

بیش از ۹۰ درصد کالاها از طریق دریا جابه‌جا می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به اهمیت اقتصاد دریا بیان کرد: ۸۰ درصد کالاهای دنیا و در ایران بیش از ۹۰ درصد کالاها از طریق دریا جابه‌جا می‌شود، به همین دلیل توسعه دریامحور یک ضرورت است. سند راهبردی مقام معظم رهبری در حوزه توسعه دریامحور سند راهی است برای اینکه از همه نعمات دریا، ساحل و پسکرانه استفاده شود. همچنین سند برنامه هفتم توسعه نیز به اقتصاد دریامحور تاکید کرده است.

عسکری‌نسب ادامه داد: ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی در کشور داریم که تنها از ۵ درصد ظرفیت آنها استفاده کرده‌ایم. از این میزان، بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر به مکران اختصاص دارد، ۱۵۴۱ کیلومتر در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی و از عمیق‌ترین بنادر کشور است که می‌تواند پذیرای کشتی‌های مختلف باری باشد کما اینک امسال پذیرای ۱۲۰ هزار تن در این بندر بودیم. البته شناورهای صیادی در این بندر پهلوگیری نمی‌کند و کشتی‌های کانتینری در بندر چابهار پهلو می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در فاز اول توسعه بندر چابهار، یک میلیاد دلار سرمایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: ۲۰۰ هکتار از محل پسکرانه به محدوده دریا افزوده شده، ۲۰۰۰ متر اسکله داریم و به‌صورت همزمان می‌توانیم‌ شش کشتی را پذیرا باشیم.

ترانزیت کالا به چین را به ۱۲ روز کاهش دادیم

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر در چهار حوزه از جمله حوزه کانتینتری فعال است، گفت: از اواخر سال گذشته سرویس‌های منظم به کانون‌های اصلی کانتینری در دنیا برقرار کردیم. از جمله به چین که ترانزیت کالا را به ۱۲ روز کاهش داده است. همچنین به بنادر غرب کشور هند صادرات میوه و تره‌بار را انجام می‌دهیم. خط سوم نیز از چهار به امارات و جبل‌علی است؛ که رشد ۱۴۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد و دراین مدت تخلیه حدود ۴۸ هزار کانتینر بوده است.

عسکری‌نسب خاطرنشان کرد: همچنین قبلا پذیرای کشتی‌های ترانشیپ بودیم و اکنون از بندر چابهار به بنادر خلیج فارس ترانشیپ داریم که افزایش ۲۴۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته دارد.  در عین حال شاهد رشد ۱۴ درصدی صادرات مواد معدنی از بندر چابهار هستیم. ۳۰ درصد از کالاهای اساسی و فله خوراکی کشور در چابهار تخلیه و توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت‌های مواد نفتی و پتروشیمی هم از دیگر اقدامات انجام‌شده در بندر شهید بهشتی چابهار است. در شرف اکران احداث اسکله دوم نفتی هستیم. پیمانکار ساخت خطوط نفتی هم انتخاب شده که با اعتبار حدود۷۰۰ میلیارد تومان، در تلاش برای احداث پتروشیمی هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از زمان هفته حمل و نقل تا کنون ۲۷۰۰ میلیارد تومان پروژه توسط بخشی خصوصی انجام شده است، گفت: در فاز دوم طرح توسعه یک فضا به مساحت حدود ۳۵ هکتار را به ترمینال کانتینری اختصاص دادیم.  همچنین با هدف افزایش گردشگری  افزایش ضریب ایمنی مسافران را در دستور کار داریم.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir