به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دبیرخانه شورای هنر با انتشار خبری به اعلام مصوبات تازه‌ترین جلسه برگزارشده با حضور وزیر فرهنگ و اعضای این شورا پرداخته است. بر این اساس، یکی از مهم‌ترین مصوبات جلسه مذکور این است که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مکلف شده تا با تشکیل کمیته‌های تخصصی، سند جامع دیپلماسی هنری کشور را با نگاه جامع و فرادستگاهی تا پایان سال جاری تدوین کند و متن سند پیشنهادی را اوایل سال آینده در شورای هنر به طرح و بررسی بگذارد. 

بی‌شک تدوین سندی جامع و راهبردی  که برای تمامی مدیران و دست‌اندرکاران عرصه هنر نصب‌العین و لازم‌الاجرا باشد و با جابه‌جایی مدیران حوزه فرهنگ و هنر خللی در روند اجرای آن عارض نشود، گامی کلیدی و ضروری محسوب می‌شود که باید آن را به فال نیک گرفت. 

از سوی دیگر، تدوین چنین سندی به خودی خود می‌تواند واجد محسّنات و کارکردهای مثبت متعددی در عرصه‌های گوناگون هنر کشور در سطوح ملی و بین‌المللی باشد؛ ازجمله تنقیح و شفافیت اصول، چشم‌انداز، موازین و راهبردهای کلیدی و مقتضی به منظور حرکت در میدان فراخ هنر، هدفمند شدن فعالیت‌ها و اقدامات برنامه‌ریزی شده در این حوزه و… از این رو لازم است تمامی بازیگران و کنشگران کلیدی شاغل در این عرصه به‌منظور تدوین و تحقق مفاد مندرج در این سند، اهتمامی جدی و شایسته را مصروف سازند.  

در این راستا، لزوم بهره‌گیری از آراء و نظرات نخبگان، خبرگان، هنرمندان، اصحاب رسانه و کلیه فعالان  و کنشگران عرصه فرهنگ و هنر در تدوین سند جامع دیپلماسی هنری کشور، گام مهم دیگری است که باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گیرد تا سند تدوین شده تأمین‌کننده منویات و منافع عموم ذینفعان و فعالان عرصه‌های گوناگون هنری باشد و نقشه راه دقیق و منسجمی را برای حرکت صحیح فرهنگی و هنری در مقیاس ملی و جهانی ارائه دهد.

نکته حائز اهمیت دیگر در مقطع کنونی این است که تدارک و آماده‌سازی این سند باید به مطالبه جدی و پیوسته اهالی فرهنگ و هنر کشور بدل شود تا روند تدوین سند با جدیت و بدون وقفه پیش رود. در این صورت می‌توان امیدوار بود که مسیر حرکت در سپهر هنر از هرگونه ابهام، عدم شفافیت و بی‌برنامگی‌های رایج، خارج و در راستای هدفمندسازی و هرچه روشن‌تر شدن افق اقدامات و فعالیت‌ها جهت پیدا کند. 

برپایه خبری که صبح امروز از سوی دبیرخانه شورای هنر منتشر شده، ارائه پیشنهادی برای توسعه همکاری‌های هنری با کشورهای منطقه از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، طرح  نظرات و نکات اصلاحی اعضای شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سند موسیقی کشور و بررسی تشکیل بنیاد پویانمایی از دیگر مواردی است که در تازه‌ترین جلسه شورای هنر مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. 

انتهای پیام/

source

توسط