محمدعلی مرادی در نشست خبری که امروز، ۲۹ آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حمل و نقل محور توسعه هر کشوری است و اگر کشوری میخواهد در حوزههای مختلف پیشرفتی داشته باشد و پویایی، نشاط، رفاه و آسایش در آن جامعه به وجود آید، باید زیرساختهای حمل و نقل آن کشور پیشرفته باشد.
وی افزود: امیدواریم با رویکردی که دولت سیزدهم دارد و به خاطر برخورداری حوزه حمل و نقل ریلی از مزیتهایی همچون کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی نگاه و توجه ویژهای به این حوزه شود تا شاهد جبران کم و کاستیهای این حوزه باشیم.
افزایش ۲۴ درصدی جابجایی مسافر با قطارهای حومهای
مرادی با اشاره به عملکرد اداره کل راهآهن جنوب در ۹ ماهه امسال در حوزه بار و مسافر ادامه داد: راهآهن جنوب در ۹ ماه سال جاری در حوزه مسافر جابجاشده از طریق قطارهای سراسری حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را جابجا کرده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: در حوزه قطارهای حومهای نیز که در درون استان انجام میشود حدود ۶۰۰ هزار مسافر جابجا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است.
مرادی اظهار کرد: راهآهن جنوب در زمینه جابجایی مسافر توسط قطارهای حومهای (درون استانی) پس از تهران رتبه دوم را در کشور دارد. در این زمینه دارای ۱۰ رام قطار حومه ای هستیم که روزانه در مسیرهای اهواز – اندیمشک ، اهواز – بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر و اهواز – خرمشهر تردد می کنند.
رتبه سوم راهآهن جنوب در جابهجایی مسافر
وی با بیان اینکه در حوزه جابجایی مسافر توسط قطارهای سراسری بعد از تهران و مشهد رتبه سوم را در کشور داریم، گفت: با توجه به وجود مراکزی همچون بندر امام، بندر ماهشهر، مرز شلمچه و فولاد خوزستان و منطقه آزاد اروند در استان خوزستان، راهآهن جنوب به لحاظ جابجایی بار از اهمیت بالایی هم در منطقه و هم در کشور برخوردار است.
مرادی با بیان اینکه بندرامام، هاب ورود کالاهای اساسی به کشور است، افزود: کالاهای بندر امام، محصولات صادراتی شرکت نفت و محصولات صادراتی فولاد خوزستان و مواد اولیه این شرکت که از معادن کشور به استان میآید عمده بارهایی است که در راهآهن جنوب جابهجا میشود.
وی با اشاره به عملکرد راهآهن جنوب در حوزه بار در ۹ ماهه عنوان کرد: تا امروز ۶.۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری انجام شده است که در این زمینه رتبه چهارم کشور را داریم.
بهرهبرداری از باقیمانده مسیر دوخطه اهواز – اندیمشک تا بهمن ماه
مرادی در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده در ۹ ماهه امسال اظهار کرد: افتتاح دوخطه اهواز – اندیمشک یکی از این اقدامات بود که ۷۰ کیلومتر از این مسیر (تا ایستگاه بامدژ) افتتاح شد. ۴۰ کیلومتر باقی مانده نیز ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ظرف یکی دو ماه آینده تکمیل میشود و بهمن ماه به صورت کامل بهرهبرداری خواهد شد.
وی احداث خط مستقیم شلمچه به خرمشهر را از دیگر اقدامات این اداره کل در سال جاری عنوان کرد و گفت: این خط ریلی برای تردد شبانهروزی قطار ریل باس (بصورت رایگان) جهت زائران که در حال ورود یا خروج از مرز شلمچه بودند احداث شده است.
مرادی با بیان اینکه بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای احداث این خط هزینه شده است، ادامه داد: حدود ۱۸۰ هزار مسافر در این خط ریلی جابجا شدهاند که یک رکورد تاریخی برای راهآهن جنوب در این حوزه بود.
آخرین وضعیت احداث خط راهآهن شلمچه – بصره
وی افزود: یکی از مهمترین دستاوردها در سال جاری عملیات اجرایی احداث خط راهآهن شلمچه – بصره بود که سالیان سال پیگیری میشد اما در حد صحبت بود. این پروژه با پیگیریهای مدیرعامل راهآهن به نتیجه رسید و در حال حاضر عملیات مینروبی از مرز شلمچه به سمت بصره شروع شده است.
مرادی ادامه داد: همچنین همزمان در جزیره سندباد بصره جهت احداث پل روی رود اروند تجهیز کارگاه انجام شده است و نقشهبرداریها صورت میگیرد؛ بر اساس تفاهمنامهای که با کشور عراق داشتیم باید پلی به طول یک کیلومتر توسط راهآهن ایران در این جزیره احداث شود.
وی در پایان توسعه سالن مسافری ایستگاه اهواز، احداث زیرگذر سکوی دوم و ساخت بزرگترین مرکز تعمیرات لوکوموتیو را از دیگر اقدامات انجام شده در محور راهآهن جنوب در سال جاری عنوان کرد.
انتهای پیام