شیوه باز کردن سایت های فیلتر بدون فیلترشکن، یکی از سوالات پرتکرار بسیاری از کاربران در روزهایی است که محدودیت‌های مختلفی برای اینترنت اعمال می‌شود. اما آیا انجام چنین کاری امکان‌پذیر است؟

فیلتر بودن سایت‌های خارجی اگرچه مسئله جدیدی نیست، اما با انتشار اخبار متعدد در مورد طرح صیانت و اینترنت ملی در کنار از کار افتادن بسیاری از اپلیکیشن‌ها، کاربران دائما به دنبال باز کردن سایت های فیلتر بدون فیلترشکن و وی پی ان هستند و همین مسئله، سوالات زیادی را در ذهن آنها ایجاد کرده است؛ چگونه بدون فیلتر شکن سایت را باز کنیم در گوشی و کامپیوتر، از جمله آنهاست. با کمی جستجو در اینترنت نیز می‌توان ترفندهای متعددی را پیدا کرد که البته بسیاری از آنها، کاربردی نیستند. طبیعتا، دنبال کردن این مسائل، هیچ فایده‌ای برای شما نداشته و صرفا وقت‌تان را هدر خواهد داد.

به همین دلیل، در ادامه قصد داریم در این مورد به تفصیل صحبت کرده و یک‌بار برای همیشه، به تمامی سوالاتی که پیرامون ورود به سایت های مسدودشده مطرح می‌شود، پایان دهیم. با مجله فناوری آلومگ همراه باشید.

توجه داشته باشید که هدف از نگارش این مطلب، بیان دلایل علمی در کنار بررسی برخی مطالبی است که اصطلاحا به عنوان «ترفند» از آنها یاد می‌شود. آلومگ تحت قوانین کشور فعالیت دارد و انجام هیچ‌کدام از این کارها را توصیه نمی‌کند.

باز کردن سایت های فیلتر بدون داشتن فیلترشکن شدنی است؟

پیش از هر چیز، بگذارید به شما بگوییم که اصلا آیا باز کردن سایت های فیلتر شده بدون VPN امکان پذیر است؟ اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، تقریبا خیر!

تمامی شبکه‌های اینترنتی در سراسر جهان، توسط دولت‌ها اداره شده و آنها کنترل کاملی روی ترافیک ورودی و خروجی از کشور دارند. متاسفانه، بسیاری از سایت‌های خارجی نیز به دلیل ارائه محتوای نامناسب، توسط دولت مسدود شده‌اند و این یعنی با آی‌پی ایران نمی‌توان به آنها دست پیدا کرد. به همین دلیل هم هست که برای حل این مسئله، کاربران به دنبال ترفندهای باز کردن سایت های فیلتر بدون فیلترشکن هستند.

باز کردن سایت های فیلتر

اما چرا گفتیم تقریبا؟ چون برای ورود به سایت های فیلتر شده در اندروید یا آیفون، بعضا راهکارهایی بیان می‌شود که بسیار مقطعی هستند و البته سرعت آنها به‌قدری پایین است که در همان دقیقه اول، ترجیح می‌دهید عطای آن را به لقای آن ببخشید! سایت های عبور از فیلترینگ که به آنها سایت فیلتر شکن فعال یا آنلاین هم گفته می‌شود، یکی از همین موارد به حساب می‌آیند که در 99 درصد موارد، کار نمی‌کنند؛ اگر هم کار کنند، 99 درصد از سایت‌ها را باز نمی‌کنند!

ترفندهایی که هیچ کدام کار نمی کنند!

حالا که خیلی راحت در حال صحبت در مورد روش ورود به سایت های فیلتر شده در اندروید و آیفون هستیم، شاید بد نباشد برخی از ترفندهای خنده‌داری که در سطح اینترنت به عنوان نحوه باز کردن سایت های فیلتر بیان می‌شود را با یکدیگر مرور کنیم!

استفاده از آدرس IP به جای آدرس سایت برای باز کردن سایت های فیلتر

یکی روش‌های عبور از فیلترینگ در کامپیوتر و گوشی که زیاد در مورد آن صحبت می‌شود، وارد کردن آدرس آی‌پی سایت‌ها به دامنه آنهاست. اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، بهتر است بدانید که هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت چرا که این مسئله اصلا ارتباطی با تنظیمات شبکه یا سیستم شما ندارد!

هر دامنه و سایت اینترنتی، یک آدرس IP مشخص دارد که به جای استفاده از دامنه، می‌توان با وارد کردن آن، سایت مورد نظر را باز کرد. این حالت البته فقط زمانی کار می‌کند که شرکت هاستینگ، تنظیمات مربوطه را اعمال کرده باشد، وگرنه همان سایت عادی هم برای شما باز نخواهد شد!

باز کردن سایت های فیلتر

مخفی کردن آی پی برای باز کردن سایت های فیلتر

یکی دیگر از رویکردهایی که برای دور زدن فیلترینگ ایران پیشنهاد داده می‌شود، عوض کردن آی پی سیستم است. برخی افراد حتی نرم‌افزارهای مختلفی را برای مخفی کردن آی پی پیشنهاد می‌کنند؛ اما این روش هم اصلا نتیجه نمی‌دهد چرا که مخفی کردن IP، برای جلوگیری از جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های کاربران توسط سرویس‌های شخص ثالث آنلاین انجام می‌شود.

آی پی کاربران و شبکه آنها، توسط اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی تنظیم می‌شود و هیچ کسی نمی‌تواند خودش، IP شبکه خود را تغییر داده و آزادانه مشغول وب‌گردی شود. در چنین حالتی، آیا اصلا نیازی به فیلتر شدن سایت‌ها می‌بود؟

باز کردن سایت های فیلتر

داستان سایت فیلتر شکن فعال چیست؟

یکی دیگر از عملی‌ترین روش‌هایی که برای عبور از فیلترینگ و باز کردن سایت های مسدوشده مطرح است، استفاده از یک سایت فیلتر شکن فعال است. اگر برای شما هم این سوال مطرح شده که سایت فیلتر شکن آنلاین چیست، باید بگوییم این‌ها سایت‌های اینترنتی خارجی موقتی هستند که به شما اجازه می‌دهند از طریق آنها به جستجو در اینترنت بپردازید.

سایت عبور از فیلترینگ از طریق سیستم Proxy کار می‌کند و یک رویکرد کاملا منسوخ‌شده به حساب می‌آید چرا که سیستم فیلترینگ هم حالا خیلی هوشمندتر از قبل شده است. این سایت‌ها همچنین خیلی سریع از کار می‌افتند و عملا فایده‌ای برای شما نخواهند داشت. پس وقت خود را برای پیدا کردن سایت فیلتر شکن فعال و استفاده از آن هدر ندهید.

تغییر DNS ارتباطی با دور زدن فیلترینگ ندارد!

اگر قصد باز کردن سایت های فیلتر شده با عوض کردن DNS سیستم را دارید، بهتر است بدانید باز هم در دام رویکردی به نام Click-bait سایت‌های اینترنتی افتاده‌اید.

عبور از فیلترینگ با dns در اندروید، آیفون، ویندوز و مک، تنها یک عبارت پرجستجو توسط کاربرانی است که با مفاهیم اینترنت و شبکه آشنایی ندارند. تنظیمات DNS ویندوز که خلاصه‌شده عبارت Domain Name Server است، صرفا روی چگونگی اتصال شما به اینترنت اثر گذاشته و تنظیمات شبکه را تغییر می‌دهد، نه آدرس IP و این یعنی عملا باز کردن سایت‌های مسدودشده، غیر ممکن خواهد بود. با این تفاسیر، هیچ‌گاه به دنبال بهترین dns برای دور زدن فیلترینگ نباشید.

افزونه هایی که هیچ وقت کار نمی کنند

باز کردن سایت های فیلتر

در آن سو، برخی از سایت‌های اینترنتی به کاربرانی که به دنبال ورود به سایت های فیلتر شده در اندروید و کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود هستند، نصب افزونه‌های موجود روی مرورگرهای اینترنتی مانند گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا و …  را پیشنهاد می‌کنند که این روش‌ها نیز هیچ‌کدام جواب نمی‌دهند چرا که پورت تمامی آنها بسته شده است. در نتیجه، با هدر دادن بسته اینترنت یا ترافیک خود در کنار وقت ارزشمندی که دارید، باز هم به هدف خود برای باز کردن سایت های فیلتر نخواهید رسید.

فریب مطالب جعلی را نخورید!

همان‌طور که گفتیم، شیوه عبور از فیلترینگ بدون فیلتر شکن، یکی از سوالات پرتکرار کاربرانی است که می‌خواهند سایت‌های مسدودشده خارجی را باز کنند. ولی همان‌طور که گفتیم، انجام چنین کاری ممکن نیست. اگر در این مورد در گوگل جستجو کرده باشید، متوجه خواهید شد که سایت‌های زیادی در فضای مجازی وجود دارد که در پاسخ به سوال چگونه سایت های فیلتر شده را باز کنیم در کامپیوتر، ترفندهای متعددی از جمله استفاده از سایت عبور از فیلترینگ یا عوض کردن DNS را به شما پیشنهاد می‌کنند؛ اگر کمی واقع‌بین باشیم، می‌توان گفت که هیچ‌کدام از این روش‌ها کار نمی‌کنند.

source

توسط