02 آذر 1402 ساعت 09:36

کارمزد ارسال پیامک بانک ها به‌طور سالانه به 400 هزار تومان نیز رسیده است. اما علت این افزایش چشمگیر در هزینه ارسال پیامک چیست؟

در روزهای اخیر، افزایش چشمگیر هزینه ارسال پیامک بانک ها موجب تعجب و اعتراض مردم شده است. یکی از بانک‌ها چند روز پیش با ارسال پیامکی به مشتریان خود، کارمزد اطلاع‌رسانی سه ماهه پیامکی را بین 100 تا 400 هزار تومان اعلام کرد. احتمالا بسیاری از مشتریان در ابتدا تصور می‌کردند اشتباهی رخ داده و رقم ارسال شده برای آنها، درست نیست؛ اما متاسفانه این موضوع واقعیت دارد و ظاهرا مشتریان بانک رسالت بر اساس تعداد تراکنش‌های حساب خود باید بین 100 تا 400 هزار تومان را به‌عنوان هزینه ارسال پیامک، پرداخت کنند.

اپراتورها، مقصر افزایش کارمزد ارسال پیامک بانک ها

بانک قرض‌الحسنه رسالت در رابطه با این موضوع اعلام کرد کارمزد خدمات پیامکی بر اساس تعداد تراکنش‌های ارسال شده برای هر حساب، محاسبه می‌شود و این رقم بر اساس بخشنامه بانک مرکزی و عملکرد حساب مشتری تعیین خواهد شد. مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این خصوص می‌گوید هزینه ارسال پیامک بانک ها به ناچار افزایش یافته است؛ چرا که اپراتورهای تلفن همراه، هزینه پیامک‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش داده‌اند. در همین راستا، بانک مرکزی اعلام کرد تمام بانک‌ها در کنار هزینه اپراتورها برای هر پیامک باید مبلغ 30 تومان را از مشتریان دریافت کنند. به همین دلیل، مهران محرمیان مدعی شده که بانک‌ها نه‌تنها سودی از دریافت هزینه ارسال پیامک برای مشتریان نمی‌برند، بلکه در این بخش ضرر هم می‌کنند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، توپ را به زمین اپراتورهای تلفن همراه انداخت و گفت علت افزایش هزینه پیامک‌ها را باید از اپراتورها جویا شد. وی در ادامه افزود ما ماه‌ها با سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها مذاکره کردیم تا ببینیم چرا قیمت پیامک‌ها را تا این اندازه بالا برده‌اند، اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

کارمزد ارسال پیامک بانک

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی نیز در این باره اظهار کرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ما خواست برای هر پیامک مبلغ 48 تومان را پرداخت کنیم، اما بعد از انجام مذاکرات توانستیم این مبلغ را به 356 ریال کاهش بدهیم. همچنین بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، ما باید در کنار این مبلغ، برای هر پیامک 30 تومان هم بپردازیم و این باعث شده به ناچار، هزینه ارسال پیامک بانکی برای مشتریان افزایش پیدا کند.

وی اعلام کرد از سازمان تنظیم مقررات به سازمان پدافند غیر عامل شکایت کرده‌ایم و آنها نیز با ارسال نامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات، رقم در نظر گرفته شده برای پیامک‌ها را بالا دانستند؛ اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای به‌دست نیامده است. به‌گفته این مقام مسئول، بانک‌ها برای دریافت هزینه ارسال پیامک از مشتریان به‌صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند و ارقام متفاوتی در این زمینه اعمال خواهد شد؛ اما با توجه به قیمت‌هایی که از سوی اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات اعلام شده، کارمزد 100 هزار تومانی برای ارسال پیامک نیز جوابگوی هزینه‌های اعلام شده نیست.

تعرفه پیامکی اپراتورها چقدر است؟

گفتنی است تعرفه ارسال پیامک بانکی در سال 1402 برابر با 30 تومان به اضافه هزینه پیامکی اپراتورها است. طبق اطلاعات به دست آمده، در حال حاضر هزینه هر پیامک در اپراتور همراه اول، 8.9 تومان برای سیم‌کارت‌های دائمی و 10.6 تومان برای سیم‌کارت‌های اعتباری است. در اپراتور ایرانسل نیز این رقم برابر با 9.9 تومان برای سیم‌کارت‌های دائمی و 11.6 تومان برای سیم‌کارت‌های اعتباری است.

به این ترتیب کارمزد ارسال هر پیامک بانک برای مشتریان برای مشتریان دارای سیم کارت دائمی یا اعتباری همراه اول به ترتیب برابر با 38.9 و 40.6 تومان و برای مشتریان دارای سیم کارت دائمی و اعتباری ایرانسل به ترتیب برابر با 39.9 و 41.6 تومان خواهد بود. در شهریورماه سال گذشته بود که بعضی از بانک‌ها تصمیم گرفتند به‌خاطر عادلانه بودن قیمت پیامک‌های بانکی، این هزینه بر اساس تراکنش‌های هر مشتری از حساب او کسر شود؛ یعنی کسی که تراکنش کمتری دارد، هزینه کمتری بابت دریافت پیامک های بانکی می‌پردازد و کسی که تراکنش‌های بیشتری دارد هم باید هزینه بیشتری را برای دریافت پیامک بانکی پرداخت کند. همچنین بعضی از بانک‌ها هم برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، ارسال پیامک بانکی برای تراکنش‌های کمتر از 30 هزار تومان را لغو کردند یا برای انجام آن، هزینه جداگانه‌ای از مشتری دریافت می‌کنند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ در رابطه با افزایش کارمزد ارسال پیامک های بانکی، بانک ها را مقصر می‌دانید یا اپراتورهای تلفن همراه باعث و بانی این افزایش چشمگیر هزینه‌ها هستند؟

source

توسط ecokhabari.ir