دیگنیتی و تیگو 8 پرو دو مدل از محبوبترین خودروهای کراساوور و شاسیبلند بازار ایران هستند. اما در مقایسه دیگنیتی با تیگو 8 پرو کدامیک بهتر است؟
این روزها تب کراساوورها در بازار ایران بسیار داغ است و همین محصولات چینی طرفداران زیادی دارند. دو مدل از محبوبترین و پرفروشترین کراسهای بازار ایران نیز دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور و تیگو 8 پرو مدیران خودرو هستند. در این مطلب ما به مقایسه دیگنیتی با تیگو 8 پرو میپردازیم و با بررسی مزایا و معایب تیگو 8 پرو و دیگنیتی میکوشیم شما را در انتخاب یکی از این دو یاری کنیم.
ادامه مطلب در ادامه
بیشتر بخوانید:
مقایسه دیگنیتی با تیگو 8 پرو
در مقایسه دیگنیتی با تیگو 8 پرو ، دو مدل از لوکسترین کراساوورهای اسپرت بازار را بررسی و مقایسه میکنیم. این دو خودرو و به ترتیب توسط بهمن موتور و مدیران خودرو عرضه شدهاند.
تیگو 8 پرو یکی از پرچمداران برند لوکس مدیران خودرو یعنی فونیکس است که در اواخر سال 1400 به عنوان نخستین محصول برند فونیکس معرفی شد و در کلاس کراساوورهای لوکس سایز متوسط قرار دارد و ابعاد نسبتا بزرگی دارد. این محصول با برخورداری از امکانات طیف وسیعی از امکانات رفاهی و مدرن که از مزایا تیگو 8 پرو هستند، یکی از پرچمداران بازار به حساب میآید.
دیگنیتی پرستیژ در سال 1401 توسط بهمن موتور معرفی شد. این محصول در واقع نسخه ارتقایافته و گرانتر دیگنیتی پرایم است. مشخصات فنی دیگنیتی پرستیژ نسبت به پرایم، در بخش موتور و گیربکس بهبود داشته و همین مسئله سبب شده تا بتوان آن را رقیبی درخور برای تیگو 8 پرو در نظر گرفت. با این ارتقا، مهمترین چیزی که از آن به عنوان معایب دیگنیتی پرایم یاد میشد، یعنی توان فنی نسبتا ضعیف برطرف شده است. ظاهر دیگنیتی پرستیژ نیز بهبودهایی داشته که در بخش مربوطه به آن میپردازیم.
این دو شاسیبلند رقبای مطرحی برای هم هستند، پس با مقایسه دیگنیتی با تیگو 8 پرو با ما باشید تا آنها را از جنبههای مختلف بررسی کنیم.
مقایسه دیگنیتی با تیگو 8 پرو در بخش طراحی ظاهری
در اولین بخش از مقایسه دیگنیتی با تیگو 8 پرو این دو لوکس و خوشساخت چینی را از نظر طراحی ظاهری بررسی میکنیم. هر دو خودرو واقعا از طراحی خوب و مشتریپسندی برخوردارند و تقریبا تمام معیارهای مدنظر مشتریان ایرانی را در بدنه خود دارند.
البته شاید مزایا تیگو 8 پرو در بخش ظاهر این باشد که این محصول تاحدی طراحی سبک کلاسیک و خانوادهپسند دارد و با توجه به اینکه این خودرو نسخه فیسلیفت تیگو 8 محسوب میشود این ظاهر چندان عجیب و بیارتباط با نسلهای پیشین و طراحی کلی خانواده تیگو نیست.
در سوی دیگر اما دیگنیتی پرستیژ از نظر ظاهری استایلی مدرن و خاص دارد که شاید بتوان نام جوانپسند بر آن گذاشت. مزایا دیگنیتی پرستیژ در بخش طراحی این است که نسبت به دیگنیتی پرایم که آن هم از طراحی مدرن و جوانپسندی برخوردار بود، بهبودهای خوبی داشته است.
در واقع فرم بدنه کوپه دیگنیتی پرستیژ، از مهمترین مزایا دیگنیتی است که سبب شده برای مشتریان علاقهمند به محصولات با سبک طراحی کوپه، گزینه بسیار مناسبی باشد.
تیگو 8 پرو هم البته از نظر ظاهری مشکلی ندارد و همه چیز در این بخش به سلیقه و تمایل شخصی فرد مربوط است.
مقایسه دیگنیتی با تیگو 8 پرو در بخش طراحی داخلی
مقایسه دیگنیتی با تیگو 8 پرو را با بخش طراحی کابین ادامه میدهیم. در این بخش نیز وضعیت هر دو خودرو بسیار ایدهآل است اما شاید بتوان در مجموع، امتیاز بیشتر را به تیگو 8 پرو داد و برتری کابین را یکی از مزایا تیگو 8 پرو برشمرد.

































































































































استفاده از نمایشگرهای دوقلو یکپارچه در بالای داشبورد و مواد اولیه مرغوب با روکشهای چرم و سطوحی نرم در بخشهای مختلف کابین تیگو 8 پرو سبب شده تا داخل این خودرو بسیار لوکس و سطحبالا به نظر برسد. صندلیهای این محصول در ردیف جلو بسیار راحت و اسپرت هستند و بدن سرنشینان را کامل دربرمیگیرند.
البته که فضای کابین دیگنیتی پرستیژ هم بسیار جذاب و ایدهآل است، اما شاید کمی نسبت به تیگو 8 پرو ضعیفتر باشد. یکی از مزایا دیگنیتی پرستیژ در بخش کابین، برخورداری از فاصله محوری بیشتر است که منجر شده تا فضای بیشتری برای سرنشینان در کابین وجود داشته باشد. البته شیب سقف دیگنیتی یکی از معایب دیگنیتی در بخش طراحی را سبب شده؛ بدین شکل که سرنشینان عقب ممکن است از نظر موقعیت سروگردن کمی دچار مشکل شوند. از طرفی از مزایا تیگو 8 پرو اینکه دارای ردیف سوم صندلی بوده که برای خانوادههای پرجمعیت بسیار ایدهآل است.

































































































































از دیگر مزایا تیگو 8 پرو فضای بار بزرگ آن است که در صورت خواباندن صندلیهای ردیف سوم، جایی به حجم 890 لیتر است و میتوان از آن برای جا دادن اسباب و لوازم بسیاری استفاده کرد. فضای بار دیگنیتی پرستیژ هم البته کم نیست و حدود 780 لیتر است.
بیشتر بخوانید:
بررسی مشخصات فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس
مقایسه دیگنیتی با تیگو 8 پرو در بخش مشخصات فنی
در ادامه مقایسه دیگنیتی با تیگو 8 پرو به بخش مشخصات فنی تیگو 8 پرو و دیگنیتی میرسیم. جایی که هر دو خودرو حرفهای بسیاری برای گفتن دارند و به پیشرانههای قدرتمند توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم سوخت درون سیلندر مجهز شدهاند. اما برتری با کدام است؟
مشخصات فنی دیگنیتی شامل یک موتور 2 لیتری قدرتمند است که میتواند 228 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 355 نیوتنمتر گشتاور در 2200 تا 4000 دور در دقیقه است. قدرت تولید شده توسط این موتور با یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته مجهز به مبدل گشتاور به محور جلو انتقال مییابد. یکی از معایب دیگنیتی شاید فقدان سیستم تمام چرخ متحرک باشد.
مشخصات فنی تیگو 8 پرو اما شامل یک پیشرانه 1.6 لیتری با توان تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتنمتر گشتاور است. قدرت تولید شده توسط این موتور نیز با یک گیربکس دو کلاچه 7 سرعته خیس به چرخها انتقال پیدا میکند.
در مجموع باید گفت تجهیز به گیربکس دو کلاچه یکی از مزایا تیگو 8 پرو است که مانع از هدررفت نیروی موتور میشود و برتری محسوسی نسبت به جعبهدندههای اتوماتیک دارد. البته که میزان استهلاک این گیربکسها برای کسانی که آشنایی خوبی با رانندگی با گیربکسها نداشته باشند کمی بالاست و در طول زمان میتواند هزینه زیادی برای مالک تیگو 8 پرو به همراه داشته باشد و این از معایب تیگو 8 پرو است.
شاید با مرور مشخصات فنی تیگو 8 پرو و مشخصات فنی دیگنیتی تصور کنید که دیگنیتی به مراتب از نظر سرعت و شتاب برتر از تیگو 8 پرو باشد، اما باید بدانید که تیگو 8 پرو حدودا 235 کیلوگرم از دیگنیتی سبکتر است و این رقم به شدت بر چابکی و شتاب دیگنیتی موثر است. درواقع وزن زیاد دیگنیتی پرستیژ را میتوان یکی از معایب دیگنیتی برشمرد.
به طرز جالبی این وزن بالا بر قدرت موتور دیگنیتی چربیده و در تستهای انجام شده مشخص شده که شتاب صفرتاصد تیگو 8 پرو 8.9 ثانیه است و شتاب صفرتاصد دیگنیتی 10.5 ثانیه!
درباره تجربه رانندگی و کیفیت سواری این دو خودرو هم باید گفت که هر دو خودرو تجربهای نسبتا یکسان و عملکرد خوب دارند. البته این نکته را به عنوان معایب تیگو 8 پرو و دیگنیتی پرستیژ درنظر داشته باشید که با توجه به موتور قدرتمند این دو، احتمال بروز بیشفرمانی یا کمفرمانی و رسیدن به حالت اسپینشدن یا در رفتن عقب خودرو در هر دو شاسیبلند وجود دارد. در نتیجه در زمان رانندگی با این خودروهای قدرتمند باید کمی محتاط باشید.