صنعت ماشین: ترکیه یکی از کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای گازسوز دنیاست. بنا بر دادههای موجود، گازسوزی خودروها در این کشور از اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شده و اکنون به وضعیتی رسیده که پس از کره جنوبی در دنیا دوم شده و در بین کشورهای اروپایی در جایگاه نخست قرار دارد……
ترکیه یکی از کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای گازسوز دنیاست. بنا بر دادههای موجود، گازسوزی خودروها در این کشور از اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شده و اکنون به وضعیتی رسیده که پس از کره جنوبی در دنیا دوم شده و در بین کشورهای اروپایی در جایگاه نخست قرار دارد. ۲۸میلیون خودرو در سطح جادههای ترکیه در تردد هستند که ۵میلیون و ۵۶۳هزار دستگاه خودرو گازسوز هستند. شمار خودروهای گازسوز ترکیه از سال ۲۰۰۴ تا کنون ده برابر و در پنج سال گذشته تا کنون نیز ۶.۶درصد افزایش یافته است. هماکنون در ۸۱ استان ترکیه ۸۴ شرکت خصوصی دههزار و ۸۴۱ جایگاه پمپ گاز دارند و ۱۲ شرکت تولیدی نیز خودروی دوگانهسوز به بازار عرضه میکنند. مهمترین دلیل استقبال مصرفکنندگان از خودروهای گازسوز بهصرفه بودن قیمت سوخت در مقایسه با سوختهای فسیلی دیگر مانند بنزین و گازوئیل است، به نحوی که بهای هر لیتر گازوئیل ۳۸، بنزین ۳۵ و گاز ۱۸ لیر است.
بیش از ۷۰درصد گاز مایع (ال پی جی) مصرفی ترکیه مربوط به خودروهاست و با افزایش سهم آن در سبد سوخت خودروها و فرهنگسازی مصرف، ترکیه با کنترل میزان مصرف بنزین و گازوئیل، علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، توانسته گامهای مثبتی در تامین هوایی پاکتر بردارد. در حال حاضر علاوه بر عرضه خودروی گازسوز توسط خودروسازان، شرکتهای فروشنده کیتهای گاز نیز برای افزایش مشتریان خود با مراکز تبدیل خودرو به دوگانهسوز قراردادهایی امضا میکنند تا خودروهای بیشتری را گازسوز کنند. کارشناسان معتقدند گازسوز شدن خودروها در ترکیه پس از سه دهه، اکنون به مرحلهای رسیده که مصرف گاز در این کشور از بنزین پیشی گرفته و در آینده نه چندان دور تعداد خودروهای گازسوز از گازوئیلی نیز سبقت خواهد گرفت.
source