در سفر به اردکان یزد از چه جاذبه‌های دیدن کنیم؟ از جمله شهرهای بزرگ استان یزد که جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی را در دل خود جای داده و به سه بخش مجزای مرکزی، عقدا و خرانق تقسیم بندی شده است شهر زیبا و دیدنی اردکان است. این شهر زیبا و دیدنی که در راه تهران به کرمان و بندرعباس واقع شده در حقیقت قلب کویر مرکزی ایران به شمار می‌آید و دومین شهر پرجمعیت استان یزد است. اردکان یزد به خاطر پیشینه و بافت قدیمی که دارد جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است که در این مقاله به طور مختصر شما را با بهترین جاهای دیدنی اردکان یزد آشنا خواهیم کرد.

همچنین بخوانید :

اردکان از جمله شهرهای استان یزد است که سالم‌ترین بافت‌های قدیمی ایران را دارد و خوشبختانه تاکنون آسیب‌های نسبتاً کمی به آن وارد شده است. شهر اردکان دارای آب و هوای گرم و خشک می‌باشد و مساحتی بالغ بر ۲۴ هزار کیلومتر مربع دارد. در این شهر پوشش گیاهی فقیر و محدود است و دلیل آن هم به خاطر بارندگی‌های کم و دمای هوای بسیار زیاد شهر اردکان است در حقیقت باید بگوییم که تابستان‌های اردکان بسیار گرم و سوزان و زمستان‌های بسیار سردی دارد. اما در حالت کلی برای سفر به اردکان فصل بهار بهترین زمان می‌باشد.

فهرست مطالب

لیست بهترین جاهای دیدنی اردکان یزد

لیست بهترین جاهای دیدنی اردکان یزد
معرفی بهترین جاهای دیدنی اردکان یزد

شهر اردکان دومین شهر پرجمعیت استان یزد به شمار می‌آید که در این شهر برج، مسجد، زیارتگاه، موزه مردم‌شناسی، پارک، غار و جاذبه‌های دیدنی مختلفی وجود دارد که بدون شک بازدید از آنها خالی از لطف نمی‌باشد. در این سفرنامه می‌خواهیم تعدادی از جاذبه‌های گردشگری استان یزد در شهر اردکان را به شما معرفی کنیم  بنابراین، برای یک گردشگری جذاب در اردکان یزد همراه ما باشید.

همچنین بخوانید :

1- خانه تقدیری اردکان، از معروفترین جاهای دیدنی اردکان

خانه تقدیری اردکان از جاهای دیدنی تاریخی ارکان
جاذبه‌های تاریخی اردکان

یکی از دیدنی‌ترین جاهای تاریخی در شهر اردکان، خانه تفدیری است. این بنای تاریخی در واقع عمارتی است که متعلق به یکی از تجار دوران قاجار در این شهر بوده. این خانه به سبک خانه های یزدی به صورت چهار وجهی ساخته شده و در دو بخش اعیان نشین و نوکرنشین نیز ساخته شده است.

اتاق‌های خانه در اطراف حیاط مرکزی قرار دارند و در مجموع این ساختمان از دو طبقه تشکیل شده است. درب‌های این عمارت با شیشه‌های کوچک و رنگارنگ مزین شده‌اند که می‌توانند توجه هر گردشگری را جلب نمایند.

این خانه تاریخی در تاریخ ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۷۷ هجری شمسی با شماره ۲۱۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شاید بد نباشد بدانید که به خانه تقدیری در اردکان گنجینه قنات اردکان نیز گفته می‌شود زیرا ابزار‌ها و تجهیزات حفاری و مسیریابی در عملیات حفر قنات در این مکان نیز وجود دارد.

در حیاط این عمارت زیبا می‌توانید لوازمی همچون چرخ چاه، طناب، دلو، کلنگ، بیلچه و چراغ چاه را نیز مشاهده کنید. از آنجایی که اردکان یزد دارای آب و هوای گرمی است و تابستان­‌هایی بسیار گرم و طاقت‌­­‌فرسا دارد بنابراین،  بهترین زمان سفر به این شهر و بازدید از خانه تقدیری در فصول پاییز و بهار است.

  • آدرس: یزد، اردکان، بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، خیابان حائری
  • تلفن: 09130982753

2- برج ارجنان

بازدید از برج ارجنان
بازدید از برج ارجنان

یکی از قدیمی‌ترین آثار به جای مانده از دوره قاجار در اردکان یزد کاروانسرا و برج ارجنان است که به یکی از زیباترین و بهترین جاهای دیدنی اردکان تبدیل شده است.

این برج قدیمی 8 متر ارتفاع دارد و کاروانسرای آن از سه اتقاک تشکیل شده است. برج ارجنان به دستور مرحوم حاجی شیخ آقابابا هرندی ساخته شده است که در سمت شمال جاده و رو به ‌روی رباط ارجنان قرار دارد. کاروانسرای این برج در گذشته محل استراحت رهگذران و مسافران بوده است.

برج ارجنان اردکان یزد در  تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۶۵۵، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

  • آدرس: استان یزد، بخش مرکزی اردکان، روستای ارجنان

3- مسجد جامع اردکان ، از جاهای دیدنی مذهبی اردکان

مسجد جامع اردکان
جاذبه‌های مذهبی اردکان یزد

در شهر اردکان هم مانند سایر شهرهای ایران یک مسجد با نام مسجد جامع وجود دارد. این مسجد معروف در شهر اردکان که از بهترین مکانهای مذهبی و دیدنی این شهر به شمار می‌آید در سال ۱۰۱۶ قمری ساخته شده که در قدمت آن به دوره صفوی برمی گردد.

مسجد جامع اردکان یزد تفریبا 5 بار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است و قسمت ورودی آن بسیار زیبا و با ارزش است و با صدها قطعه چوب پنج ضلعی که ظرافت بسیار دارد نیز ساخته شده است. این مسجد جامع در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آردس: استان یزد، اردکان، بلوار خامنه‌ای

4- مسجد چرخاب

مسجد چرخاب
مسجد چرخاب

از دیگر جاذبه‌های مذهبی در شهر اردکان یزد، مسجدی است با نام مسجد چرخاب که از طریق کوچه‌ای به حسینیه (میدان) چرخاب متصل می‌شود. این مسجد دارای دو بخش تابستانی و زمستانی است که در بخش تابستانی آن سه بادگیر دارد و تقریبا ۳۰ سال بعد از بخش زمستانی ساخته شده است.

بخش زمستانی مسجد چرخاب اردکان از طاق و تویزه‌های کوتاه در مدخل ورودی شبستان تشکیل شده که علاوه بر تامین گرما در زمستان، زیبایی خاصی به این مسجد بخشیده‌اند.

این بنای مذهبی در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷، با شماره ثبت ۱۹۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

  • آدرس: استان یزد، اردکان، محله چرخاب، مجاور دربندصدر الفضلا مجدا
همچنین بخوانید :

5- زیارتگاه پیر سبز چک چک

زیارتگاه پیر سبز چک چک
بازدید از زیارتگاه پیر سبز چک چک

از معروفترین جاذبه‌های گردشگری اردکان می‌توان به زیارتگاه چک چک زرتشتیان اشاره کرد که هر سال 4 روز را میزبان زرتشتیان می‌باشد. در این زیارتگاه هر ساله جشن مهرگان برای زرتشتیان برگزار می‌شود. این زیارتگاه در میان کوه‌های اردکان و انجیره نیز واقع شده است که دارای امکاناتی از قبیل برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق برای استراحت می باشد.

در رابطه با نامگذاری این زیارتگاه باید بگوییم که برگرفته از صدای قطرات آب است که از صخره ی این عبادتگاه می چکد و به داخل یک منبع ذخیره می ‌ریزد.

نکته بسیار جالبی که بد نیست در رابطه با این مکان مذهبی و دیدنی در شهر اردکان یزد بدانید این است که زیراتگاه پیر چک چک به دلیل وجود آب و دار و درخت، از سایر زیارتگاه‌های زرتشتی یزد متمایز شده است. از آنجایی که اردکان در موقعیت کویری قرار دارد بهترین زمان بازدید از این محل ماه‌های فروردین و اردیبهشت در فصل بهار و مهر و آبان در فصل پاییز است.

  • ساعات بازدید: هر روز از ساعت هشت صبح تا ۶ بعدازظهر
  • آدرس: استان یزد، ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، در دل كوه‌های بین اردكان و انجیر

6- زیارتگاه پیرهریشت

زیارتگاه پیرهریشت
معرفی زیارتگاه پیرهریشت

از دیگر زیارتگاه‌های مخصوص زرتشتیان در شهر اردکان، زیارتگاه پیر هریشت است که در ۹۰ کیلومتری غرب یزد، در دامنه کوه‌های کم‌ارتفاع و بدون پوشش گیاهی قرار دارد.

این زیارتگاه به یکی از ندیمگان دختر یزدگرد سوم ساسانی به نام مروارید تعلق دارد. در روایات آمده است که او به‌دنبال تعقیب اعرابی که به ایران حمله کرده بودند، از کاروان جدا می‌شود و به محلی پناه می‌برد و به نیایش خدا مشغول شده و ناگهان ناپدید می‌شود.

زیارتگاه پیر هریشت در بالای کوهی قرار دارد که برای رفتن به آنجا باید از پله‌‌هایی استفاده کنید که به‌سمت بالای کوه ساخته شده است. شکل هندسی زیارتگاه پیر هریشت ترکیبی از مربع و دایره است. در بخش ورودی این بنا مذهبی ایوانی قرار دارد که در سمت جنوب شرقی زیارتگاه می‌باشد.

بعد از آنکه وارد زیارتگاه شدید، اتاق مدوری با سقف گنبدی را خواهید دید که در غرب آن، درگاهی با دو پله، راه ورود به اتاق اصلی است که مستطیلی‌شکل و دارای سقف گنبدی است.

در زیارتگاه پیر هریشت اردکان جشن‌های مختلفی برگزار می‌شود. زرتشتیان هر سال از روز  اول مرداد تا روز آخر از ماه فروردین برای برگزاری آیین‌های دینی و سنتی از اقصانقاط جهان به این زیارتگاه می‌آیند.

  • آدرس: استان یزد، شهرستان اردکان، ۱۵ کیلومتری شرق اردکان، جاده چوپانان، زیارتگاه پیر هریشت اردکان

7- موزه مردم‌شناسی

موزه مردم‌شناسی
آشنایی با موزه‌های دیدنی اردکان

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اردکان موزه مردم‌شناسی است که توصیه می‌کنیم در سفر خود به این شهر کویری حتما از آن دیدن کنید. این موزه در واقع اولین موزه‌ای است که در اردکان یزد تاسیس شد. موزه مردم ‌شناسی اردکان در سال 1370 با تلاش‌های بسیار زیاد فردی به نام علی سپهری، محقق و پژوهشگر اردکانی افتتاح شد.

در واقع، این موزه ابتدا در تربیت معلم اردکان قرار داشت و سپس به زیرزمین کتابخانه فاضل منتقل شد. محتویات این موزه، گنجینه منحصربه‌فردی است که با تلاش مالک موزه و هدایای مردم اردکان گردآوری شده است.

از جمله بخش‌هایی که در موزه مردم‌شناسی اردکان می‌توانید شاهد آنها باشید عبارتند از: مرم‌شناسی، گیاه‌شناسی، جانورشناسی، بخش فرهنگی، باستان‌شناسی، موزه کودک و بخش اسناد.

  • آدرس: استان یزد، اردکان، بلوار خامنه‌ای
  • تلفن:  03527220030

8- موزه فرش اردکان

موزه فرش اردکان از جاهای دیدنی فرهنگی اردکان
موزه فرش اردکان

یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی شهر اردکان موزه فرش است که در واقع خانه تاریخی مالک افضلی است که یک بنای تاریخی در این شهر می‌باشد. این موزه دیدنی به همت آقای محمدی، از اساتید فرش و میراث‌ فرهنگی این شهر با هدف شناسایی، مستندنگاری، معرفی و احیای هنر فرش‌بافی برپا شده است.

در موزه فرش اردکان می‌توانید در حین تماشای فرش‌هایی که در این موزه وجود دارند با مراحل ایجاد دار قالی، هنر رنگرزی و پنبه پاک‌کنی آشنا شوید.

  • آدرس: استان یزد، اردکان، بافت تاریخی محله‌ی چرخاب، کوچه‌ی آیت الله خاتمی

9- پارک ملی سیاهکوه ، از دیدنی های طبیعی اردکان

جاهای دیدنی طبیعی اردکان
جاذبه‌های طبیعی اردکان

بعد از معرفی جاهای تاریخی، مذهبی و موزه‌های دیدنی شهر اردکان یزد نوبت به آن است که با جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این شهر نیز آشنا شوید.

یکی از بهترین جاهای طبیعی برای تفریح در اردکان پارک ملی سیاهکوه است. در این پارک نزدیک به ده‌ها گونه نادر جانوری و گیاهی، از ناشناخته‌ترین مناطق حفاظت‌شده دنیا نگهداری می‌شوند. این پارک در واقع تنها پارک ملی در استان یزد است که از مهمترین گونه‌های جانوری مانند: یوزپلنگ آسیایی، آهو، جبیر، کاراکال، شاه روباه، شغال، گرگ، کفتار، تشی، بالابان، دلیجه، عقاب طلایی، کبک تیهو، هوبره و… در آنجا زندگی می‌کنند.

در ضمن از گونه‌های گیاهی که در این پارک ملی وجود دارند هم می‌توان به گز، تاغ، بنه، بادام کوهی، گون، درمنه، قیچ، اسکنبیل، پرند، آویشن شیرازی و… اشاره کرد.

پارک ملی سیاه کوه دارای مساحت ۸۰,۷۸۶ هکتار است که در کنار منطقه ۱۲۴,۹۹۶ هکتاری حفاظت‌شده سیاه کوه قرار دارد.

  • آدرس: استان یزد، اردکان، کیلومتر ۴۰ جاده اردکان – چوپانان

10- غار اشکفت یزدان

غار اشکفت یزدان کجاست؟
غار اشکفت یزدان

یکی از بزرگ‌ترین غارهای طبیعی کشور که در استان یزد و شهر اردکان قرار دارد، غار اشکفت یزدان است که میان زرتشتیان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. این غار به‌جز شگفتی‌های طبیعی، قدمت تاریخی نیز دارد و به همین دلیل توجه گردشگران زیادی را در طول سال به خود جلب می‌کند.

این غار دیدنی در حدود ۲۰ متر عمق دارد و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا در کوهستان قرار گرفته است. قطر بزرگ ورودی این غار در حدود ۶۰ متر و قطر کوچک آن نزدیک به ۴۰ متر طول دارند و دهانه آن در بلندی کوه شگفت در نزدیکی ندوشن واقع شده است.

برای بازدید از این جاذبه دیدنی در شهر اردکان استان یزد به‌هیچ‌وجه فصل تابستان را انتخاب نکنید زیرا که تابش شدید آفتاب در این فصل و خشکی هوا سبب گرمازدگی شما در مسیر دسترسی به غار خواهد شد. در فصل زمستان هم به دلیل سرمای هوا در ارتفاعات نزدیک به خاطر زمان مناسبی برای غارنوردی نیست.

پس با تمام این اوصاف، بهترین زمان‌ها برای بازدید از غار شگفت یزدان از اواخر زمستان تا اواسط بهار و نخستین روزهای فصل پاییز است.

  • آدرس: استان یزد، شمال غربی یزد، ۷۰ کیلومتری اردکان، روستای هفتهر، کوهستان اشکفت، غار شگفت یزدان

سوالات متداول آشنایی با جاهای دیدنی و تفریحی اردکان یزد

1بهترین جاهای دیدنی اردکان یزد کدامند؟

خانه تقدیری اردکان، برج ارجنان، مسجد جامع اردکان، مسجد چرخاب، زیارتگاه پیر سبز چک چک، زیارتگاه پیرهیشت، موزه مردم‌شناسی، موزه فرش اردکان، پارک ملی سیاهکوه و غار اشکفت یزدان

2بهترین فصل سفر به اردکان یزد چه فصلی است؟

تابستان‌های اردکان بسیار گرم و سوزان و زمستان‌های بسیار سردی دارد. اما در حالت کلی برای سفر به اردکان فصل بهار بهترین زمان می‌باشد.

3بهترین زمان‌ها برای بازدید از غار شگفت یزدان چه زمانی است؟

بهترین زمان‌ها برای بازدید از غار شگفت یزدان از اواخر زمستان تا اواسط بهار و نخستین روزهای فصل پاییز است.

جمع بندی

شهر اردکان که از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان یزد به شمار می‌آید به خاطر شرایط آب و هوایی اقلیمی گرم و خشکی که دارد برای سفر در فصل‌ بهار بهترین گزینه است و شما با خیال راحتری می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی اردکان همچون: خانه تقدیری اردکان، برج ارجنان، مسجد جامع اردکان، مسجد چرخاب، زیارتگاه پیر سبز چک چک، زیارتگاه پیرهیشت، موزه مردم‌شناسی، موزه فرش اردکان، پارک ملی سیاهکوه و غار اشکفت یزدان بازدید کنید.

اردکان که از جمله شهرهای کویری ایران به شمار می‌آید برخلاف تصورات عموم مردم دارای جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی است که تماشای هر کدام از آنها کمک خواهد کرد تا بهتر با تاریخچه استان یزد و شهرهای آن آشنا شوید. در این نوشته سعی کردیم تا شما را با چند مورد از بهترین جاهای دیدنی اردکان که برای گردشگران بسیاری قابل توجه بوده‌اند را به شما معرفی کرده و اطلاعاتی را درباره هر یک از این جاذبه‌های گردشگری در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم که با مطالعه این نمطلب راحتر بتوانید برنامه‌ریزی سفر خود را به اردکان انجام داده و زمان کافی برای بازدید از این جاذبه‌ها داشته باشید.

چنانچه تجربه سفر به اردکان یزد را داشته‌اید اگرجاذبه دیدنی هست که در این مطلب به آنها اشاره نشده حتما اسامی آنها را با ما به اشتراک بگذارید. برای خوانندگان پلازا بگویید که امکان بازدید کدامیک از این جاذبه‌های دیدنی را به صورت رایگان دارند؟

source

توسط