دنیای تکنیک های بازاریابی هر روز بزرگ تر از قبل می شود و استراتژی های بسیار مختلفی به آن افزوده می شوند. برای مثال اکثر اوقات در بازاریابی های سنتی هدف افزایش آگاهی از برند و ارتقا اعتبار برند در بین مردم در بلند مدت است. بازاریابی های سنتی معمولا در دراز مدت نتیجه خود را نشان می دهند. در حالی که استراتژی هایی مانند بازاریابی پاسخ مستقیم برای تولید سریع سرنخ طراحی شده است. در این مقاله قصد داریم درمورد این نوع از بازاریابی و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید توضیح دهیم.

بازاریابی پاسخ مستقیم چیست؟

به این نوع از بازاریابی گاهی اوقات بازاریابی فشاری نیز گفته می شود. در این شیوه از بازاریابی شما به مخاطبان هدف خود پیشنهادی را ارائه می دهید و آن ها را متقاعد می کنید تا اقدامی فوری انجام دهند. برای مثال این پیشنهاد می تواند تکمیل یک فرم دانلود کتاب الکترونیکی یا خرید باشد. این استراتژی برای بسیاری از بازاریاب ها از محبوبیت بالایی برخوردار است، زیرا می تواند نتایج سریعی را برای کمپین های کوتاه مدت به ارمغان بیاورد. چیزی که باعث می شود بازاریابی پاسخ مستقیم با بازاریابی های سنتی تفاوت داشته باشد، این است که به جای افزایش آگاهی از برند در دراز مدت روی بازگشت سرمایه فوری تمرکز می کند. در ادامه بیشتر درمورد این نوع بازاریابی توضیح خواهیم داد.

استراتژی های مختلف برای بازاریابی مستقیم

بازاریابی پاسخ مستقیم


اولین و مهم ترین استراتژی برای این نوع از بازاریابی مشتری محور بودن است. برای این که بتوانید توجه مخاطب را به خود جلب کنید، باید پیشنهادی ارائه دهید که برای مخاطب جذاب باشد؛ زیرا اگر پیشنهاد شما برای مخاطب جذاب نباشد یا هیچ سودی نداشته باشد، به احتمال زیاد کاربر به شما جواب منفی خواهد داد.

  • بر اساس نیاز مشتری

همه مشتریان شما نیاز یکسانی ندارند. به همین دلیل برای بازاریابی پاسخ مستقیم باید تبلیغات و پیشنهاداتی که به کاربران خود می دهید بر اساس نیاز های آن ها باشد. در تبلیغاتی که بر اساس نیاز های کاربر طراحی شده باشند، امکان این که کاربر نسبت به آن ها واکنش نشان دهد و برای آن کاری انجام دهند، 80 درصد بیشتر است.

تبلیغات به صورت پاسخ مستقیم کاربران را معمولا ترغیب به انجام کاری می کند. به همین دلیل باید یک پیشنهاد CTA به آن ها ارائه دهید. این CTA می تواند یک پیشنهاد برای ثبت نام در خبرنامه یا خرید یک محصول باشد. برای بازاریابی پاسخ مستقیم در پیشنهاد های خود دقت داشته باشید که اصول کپی رایتینگ رعایت شده باشد تا مطمئن شوید تبلیغات شما واضح و مختصر هستند. همچنین تبلیغ باید روی یک نتیجه خاص تمرکز کند و آشفته و چند شاخه نباشد.

  • استفاده از عبارات مناسب

استفاده از عبارات مناسب برای فوری و زودگذر بودن پیشنهاد ها از اهمیت زیادی دارد. برای مثال جمله «یکی بخر، یکی رایگان ببر» از رایج ترین تبلیغاتی است که احتمالا همه شما حداقل یک بار آن را شنیده اید. استفاده از عبارات مناسب برای موفقیت بازاریابی پاسخ مستقیم ضروری است.

کانال های مختلف برای بازاریابی پاسخ مستقیم

کانال های مختلف


برای بازاریابی پاسخ مستقیم کانال های مختلفی وجود دارد. برخی از آن ها عبارت اند از:

  • شبکه های اجتماعی

احتمالا شبکه اجتماعی را می توان رایج ترین کانال برای این نوع از بازاریابی دانست. شبکه های اجتماعی محبوب به دلیل داشتن تعداد زیادی کاربر، نوعی کانال پایه برای شروع بازاریابی برای بسیاری از بازاریاب ها محسوب می شوند. اگر قصد پیاده سازی بازاریابی پاسخ مستقیم خود را در شبکه های اجتماعی دارید، باید از یک متن کوتاه، دقیق و زیبا استفاده کنید و کاربران را به CTA فرا بخوانید.

ایمیل یکی از قدیمی ترین کانال ها برای بازاریابی از گذشته تا به امروز است. کمپین های پاسخ مستقیمی که از طریق ایمیل پیاده سازی می شوند، معمولا کاربران را از فروش های تخفیف دار، رویداد های آتی یا مواردی مانند یادآوری های سبد خرید آگاه می کنند.

  • تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی نیز از رایج ترین نوع تبلیغات می باشد. شما می توانید بنر های مختلفی را در گوشه و کنار تمامی وب سایت ها مشاهده کنید. به این دست از تبلیغات، تبلیغات نمایشی گفته می شود. شما می توانید برای پیاده سازی بازاریابی پاسخ مستقیم خود به این شیوه نیز فکر کنید.

این روش کمی قدیمی است اما گذاشتن یک پست مستقیم از طرف شما در یک کانال محبوب برای تبلیغات یکی از شیوه های رایج برای بازاریابی و تبلیغات است. شما می توانید موارد مختلفی مانند بروشور ها، کوپن ها و یا آخرین اخبار، خدمات یا محصولات خود را در کانال هایی که طرفدار زیادی دارند، تبلیغ کنید.

چگونه متوجه شویم بازاریابی پاسخ مستقیم تا چه حد موفق شده است؟

اندازه گیری نرخ تبدیل


برای این که متوجه شوید بازاریابی پاسخ مستقیم شما تا چه حد موفق بوده است، به اندازه گیری نرخ تبدیل نیاز دارید. برای اندازه گیری نرخ تبدیل می توانید از راه های زیر کمک بگیرید:

  • استفاده از کد های تبلیغاتی

استفاده از کد های تبلیغاتی یکی از ساده ترین راه ها برای اندازه گیری نرخ تبدیل است. با دادن یک کد منحصر به فرد برای هر کاربر می توانید متوجه شوید چه میزان افراد نسبت به تبلیغات شما واکنش نشان داده اند و برای آن اقدام به انجام کاری کرده اند.

کد های QR نیز شبیه کد های تبلیغاتی هستند. کد های QR نیز به شما کمک می کند تا متوجه شوید نرخ تبدیل شما چه میزان بوده است. کد های QR معمولا به صفحه فرود منتهی می شوند. به همین دلیل می توانید نرخ تبدیل خود را پیگیری کنید.

استفاده از کد های UTM به شما کمک می کند تا متوجه شوید ترافیک وب سایت از کجا می آید. از همین طریق می توانید ترافیکی که از طریق تبلیغات به دست آورده اید را اندازه گیری کنید و متوجه شوید که کمپین تا چه میزان موفق بوده است.

جمع بندی

یکی از شیوه های بازاریابی، بازاریابی به شیوه پاسخ مستقیم است. در بازاریابی پاسخ مستقیم هدف بر بازدهی سریع و برگشت سریع سرمایه است. بازاریابی های سنتی بر خلاف این شیوه هستند و معمولا روی افزایش آگاهی از برند و بازگشت سرمایه در دراز مدت تمرکز دارند. برای این که بهتر با بازاریابی پاسخ مستقیم آشنا شوید، در این مقاله درمورد این نوع از بازاریابی و نکات مرتبط با آن توضیح دادیم.

source

توسط