من ۱۳ سال منتظر ادامه داستان «الن ویک بودم»، الن ویک ۱۳ سال در مکان تاریک (Dark Place) محبوس بود و «سم لیک» ۱۳ سال برای نوشتن و آماده کردن بازی الن ویک ۲ تلاش کرد. نتیجه این ۱۳ سال تبدیل به بازی Alan Wake 2 شد. عنوانی که نه فقط علاقهمندان این سبک را برای دهها ساعت سرگرم میکند بلکه تبدیل به استانداردی برای تمام بازیهایی میشود که از این پس پا به عرصه میگذارند. بگذارید خلاصه بگویم، الن ویک ۲ ارزش تکتک سالهایی که برایش صبر کردیم را داشت.
Alan Wake 2
-
امتیاز کاربران
-
امتیاز متاکریتیک
89
- ژانر
رازآلودوحشت - پلتفرمها
ایکس باکس سری ایکسپلی استیشن 5پیسی - ناشر بازی
Epic Games - سازنده
رمدی اینترتینمت -
حالت بازی
تک نفره - درجه سنی بازی
مناسب برای ۱۷ سال به بالا
الن میداند که تنها راه نجات از این جهان تاریک نوشتن است. او طی این ۱۳ سال فقط مشغول نوشتن بوده. او مینویسد و Mr. Scratch تلاشهای او را نقش بر آب میکند. هزاران صفحه نوشته شدهاند، هزاران سناریو آماده و هزاران بار تلاش الن برای فرار از مکان تاریک به بنبست رسیده. آخرین برنامه او برای فرار از این دنیای نفرین شده اضافه کردن یک «قهرمان» است. یک مامور FBI به نام «ساگا اندرسون» که میتواند راه نجات الن و شکست این نیروی ماورایی باشد. شهر Bright Falls روزهای تاریکی را سپری میکند و زنجیره قتلهایی طی این ۱۳ سال توسط گروهی تحت عنوان Cult of the Tree رخ دادهاند.
برای رسیدگی به آخرین قتل ساگا اندرسون همراه با همکارش «الکس کیسی» به Bright Falls اعزام میشوند. این الکس کیسی با شخصیت اصلی داستانهای الن ویک که دلیل اصلی شهرت او هستند متفاوت است. شاید تنها نقطه مشترک این دو شخصیت استفاده از چهره خاص و دوستداشتنی «سم لیک» برای هر دوی آنهاست که خودش سوالات زیادی را ایجاد میکند. ساگا اندرسون با دید یک پرونده تازه و عادی وارد ماجرا میشود، اما خیلی زود میفهمد که هیچ چیز در این شهر عادی نیست.
در الن ویک ۲ با دو بخش داستانی مواجهیم. قسمت ساگا اندرسون الهام گرفته از سریالهای موفقی مانند True Detective، استرنجر تینگز و Twin Peaks است. شهر Bright Falls در الن ویک تجربهای مشابه با Hawkins در استرنجر تینگز را برایتان تصویرسازی میکند. دنیایی که با دو بعد مختلف همراه است و یکی از آنها تلاش میکند تا روی دیگری قالب شود. در یکی از این بُعدها الن میجنگد و در بُعد دیگر ساگا اندرسون. ویلن داستان Mr. Scratch است که تلاش میکند با دستیابی به Clicker دنیای تاریک را به Bright Falls بیاورد.
نتیجه تلاش راکستار در L. A. Noir را میتوانید در Alan Wake 2 ببینید. بررسی صحنههای قتل، جمع کردن مشاهدات و رسیدگی به تمام نکاتی که درخصوص قتلها وجود دارند جذابترین بخش همراهی با ساگا اندرسون است. قدرت خاص او فضاییست در ذهنش به نام Mind Place یا «فضای ذهن». اینجاست که شما باید تمام مشاهداتتان را کنار هم بگذارید تا مراحل حل پرونده به درستی پیش برود. نکته جالب درخصوص Mind Place این است که فقط یک قسمت اضافه در بازی نیست، برخی مواقع پیشروی شما در گرو مطالعه و تحقیق روی همین مشاهدات است. همچنین ساگا میتواند گرههای داستان و تحلیلهای دقیقتری را با تمرکز روی شخصیتها و اتفاقات مختلف به دست بیاورد.
بیشتر مکانیزمها و اتفاقات بازی وامدار قسمت اول است. همچنان برای شکست افرادی که تاریکی به وجودشان رخنه کرده نیاز دارید نور چراغقوهتان را مستقیما به سمتشان بگیرید. سلاحهای مختلف را به مرور زمان به دست میآورید و به واسطه نیمهباز بودن محیط میتوانید زمان زیادی را صرف پیدا کردن تجهیزات و مهمات پنهان شده در صندوقها کنید. گرچه تنوع دشمنها به نسبت عناوینی مانند رزیدنت ایول کمتر است، اما این مسئله باعث نمیشود جذابیت بازی برای شما سیری نزولی داشته باشد. مسئله اینجاست که الن ویک ۲ بیشتر از اینکه شما را درگیر اکشن و مواجهه با دشمنان مختلف کند تلاش میکند تا شما را با داستان درگیر کند.
نحوه روایت داستان در Alan Wake 2 متفاوت از تمام تجربههای من است. آنقدر جذاب، زیبا و درگیرکننده که باعث میشود لحظهای در این سفر ۲۰-۳۰ ساعته خسته نشوید. برای آن دسته از افرادی که کنجکاو محسوب میشوند در گوشهگوشه محیط اطلاعات زیادی پنهان شده. از صحبت مردم شهر، مدارکی که در مکانهای مختلف پیدا میکنید یا برگههای داستان الن ویک که از طریق دریاچه وارد جهان اصلی شدهاند. چهارچوب اصلی روایت در بازی همچنان Psychological Horror یا وحشتروانشناختیست. داستان به قدری تاریک و سوالبرانگیز است که به مرور زمان وحشت را به شما تلقین میکند. از طرفی گیمپلی بازی براساس Survival Horror یا ترس و بقاست. مواجهه با Takenها یا نیروهای تاریکی ساده نیست. به طور کلی حتی روی میزان سختی متوسط هم الن ویک ۲ شما را به چالش میکشد. با توجه به محدودیت مهماتی که در اختیار دارید مهم است بین درگیر شدن یا فرار یکی را انتخاب کنید. اینجاست که محیط نیمهباز بازی مسیرهای متنوعی را در اختیارتان قرار میدهد.
این محیط نیمهباز حین بازی کردن با ساگا اندرسون شامل جنگل و شهرهای کوچک است. وقتی با الن ویک در محیط تاریک همراهید شهری نیویورک مانند به شما نمایش داده میشود که تاریک و مملو از سایههاییست که تلاش میکنند ذهن شما را مغلوب کنند. نور و روشنایی دوستان شما هستند و تاریکی دشمنتان. به واسطه اهمیت نور و روشنایی دوباره شاهد ارتقاء بصری این بخش از بازیهای ویدیویی در الن ویک ۲ هستیم. یک شهر تاریک، چراغهای نئونی مختلف، تیر چراغبرقهایی که سو سو میزنند و نورهای کمی که در محیط دیده میشوند کاملا در تضاد با زیبایی جنگلهای Bright Falls هستند. وجه مشترک هر دو اتمسفر مثالزدنی بازیست. وحشت، ابهام، میل به تاریکی و سنگینی خاصی که بهترین بستر برای روایت بازی را فراهم میکنند.
نکته جالب درخصوص مکان تاریک حضور سایههاییست که لزوما دشمن شما نیستند. آنها در محیط قدم میزنند، به سمت شما میآیند و با بیان جملههایی ترسناک سعی میکنند شما را از ادامه دادن منصرف کنند. سختترین کار این است که تشخیص دهید کدام یکی از این سایهها واقعا دشمن شماست. برخی مواقع به سمتتان حرکت میکنند اما وقتی نور چراغقوهتان را به سمتشان میگیرید دود و سپس محو میشوند. برخی مواقع نیز سورپرایزتان میکنند و اجبارا با آنها درگیر میشوید. مکان تاریک تحت تاثیر داستان الن ویک است و اینجاست که جذابترین بخش بازی از راه میرسد؛ شما مینویسید و محیط تغییر میکند!
پژواکهایی در دنیای تاریک وجود دارند که الهام گرفته از داستان الکس کیسی هستند. با گوش دادن به این پژواکها سناریوهای بیشتری برای نوشتن داستان در اختیارتان قرار میگیرد. با نوشتن داستان محیط پیش رویتان تغییر میکند و مثلا اگر دری بسته است یا به تونلی بنبست رسیدهاید ناگهان مسیرتان باز میشود. از همین مکانیزم برای طراحی پازلهای محیطی دنیای تاریک استفاده شده. پیش میآید که برای یک محیط چند سناریو پیدا میکنید و با عوض کردن این سناریوها مسیرتان برای رسیدن به اهداف مختلف باز میشود. در این بین نباید چراغ جادویی الن را هم نادیده بگیریم. چراغی که میتواند نور را از منبعی گرفته و سپس به منبعی دیگر منتقل کند. برخی محیطها در روشنایی و تاریکی متفاوتند و حال تصور کنید ترکیب روشنایی، تاریکی و سناریوهای مختلف چه پازلهایی را برای پیشروی پیش پایتان قرار میدهد.
در طول بازی دهها سوال برایتان پیش میآید و بازی به مرور زمان آنها را پاسخ میدهد. ساگا اندرسون نمیداند به داستان الن ویک وارد شده و بیشتر از آنکه قهرمان آن باشد قربانیاش تلقی میشود. آیا ساگا اندرسون میتواند همان راه نجاتی باشد که الن تصور میکرد؟ یا داستان و محیط تاریک او بر ذهن ساگا غلبه میکند و شکستش میدهد. پاسخ به این سوال سفر بینظیریست که در الن ویک ۲ تجربه میکنید. مسئله اینجاست که اگر دنبال کردن یا شنیدن داستان برایتان خستهکننده است و اکشن را به آن ترجیح میدهید ممکن است تجربه بازی برای شما جذابیتی نداشته باشد. اما اگر علاقهمند به داستان هستید شاهکاری خواهد بود که برای مدتها گوشه ذهنتان باقی میماند.