دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: فناوری به چالشی برای حسابداران تبدیل شده و آنها باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش ایسنا، فرهاد پناهی دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران در مراسم روز جهانی حسابدار اظهار کرد: حسابداران ۹۵ درصد حسابرسی بازار سرمایه، ۶۰ درصد شبکه بانکی و بیش از ۸۰ درصد صنعت بیمه را حسابرسی می‌کنند.

وی افزود: در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز حدود ۱۳ هزار نفر از همکاران ما فعالیت‌های حسابرسی انجام می‌دهند. شبکه بانکی، مرکز اطلاعات مالی کشور، دیوان محاسبات، مراکز و شرکت‌های دولتی، وزارت اقتصاد دارایی و کل ذی‌حسابی‌های کشور به سامانه ما به صورت رایگان دسترسی دارند.

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی ایران به چالش‌های پیش روی حرفه حسابداری اشاره کرد و گفت: ما اکنون با بازاری بزرگ در بورس مواجه هستیم که نیروهای حرفه‌ای ما را جذب می‌کنند. همچنین، فناوری به چالش دیگری برای همکاران ما تبدیل شده است و آنها باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین در حاشیه این مراسم فرشید فریدونی ـ مدرس امور مالیاتی ـ درباره اقدام سازمان امور مالیاتی مبنی بر اینکه  از اول دی‌ماه ۱۴۰۴ صدور فاکتور کاغذی فاقد اعتبار مالیاتی خواهد بود گفت: در ماده ۱۶۳ و در بخش مالیات برارزش افزوده به دلیل اینکه ذات مالیات بر ارزش افزوده این است که مودی مالیاتی به نیابت از سازمان و با نگاه همکاری، مالیات را از مصرف کننده نهایی مطالبه و به دولت پرداخت می‌کند. 

وی افزود: اگر فرض کنیم یک شرکت، خرید و فروشی دارد که مالیات بر ارزش افزوده می‌دهد اما خریدهایی هم دارد که پرداخت می‌کند لذا بخشی از این عدد حق دولت نیست و حق خریداران یا کسانی است که به این شرکت یا به این مودی کالا فروختند. سازمان مالیاتی ۸ درصد مالیات ارزش افزوده را در حال حاضر برای رستوران‌ها فعال کرده و برای همه مودیان نیست. یعنی برای اصنافی فعال کرده که دخل شبانه دارند با احتمال بسیار بالا ما رستوران‌ها را می‌توانیم به عنوان مودی بدانیم که اعتبار اندکی دارند یا اعتبار ندارند. لذا اعمال علی‌الحساب در حال حاضر صرفاً برای رستوران‌ها امکان پذیر است و مالیات علی الحساب برای سایر مودیان امکان‌پذیر نیست مگر اینکه با یک روش بی‌منطق اجرا شود. 

در ادامه رحمت‌الله صادقیان ـ رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ـ با تبریک روز و هفته حسابدار اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همیشه جزو آرزوهای ما بوده و حوزه حاکمیت و حکمرانان تصمیم بگیرند از آن استفاده کنند موضوع استفاده از خدمات مالی و شاغلین در این حرفه است. 

وی افزود: من همواره مثلثی را تعریف کردم که یک ضلع آن نظم و انضباط مالی و اقتصادی در بنگاه‌های کوچک و بزرگ است. محور بعدی می‌تواند شفافیت باشد. به عبارتی بنگاه یک ساختمان شیشه‌ای است که هم از درون و هم از بیرون باید این شفافیت نمود داشته باشد. ضلع سوم مثلث نیز باور و اعتماد اجتماعی است. این اعتماد اجتماعی در حوزه مالی اقتصادی مهمترین موضوع در رشد و اعتلای توسعه اقتصادی است. این میسر نیست مگر از طریق کسانی که در حوزه مالی فعال هستند. 

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir