باند ۱۱ چپ فرودگاه مهرآباد به‌ جهت فقدان سامانهٔ روشنایی تقرب همچنین عدم تجهیز آستانهٔ باند مذکور به سامانهٔ روشنایی و به‌دلیل وجود موانع مصنوعی و منازل واقع شده در مسیر تقرب‌ نهایی، ٨٥٠‌ متر ابتدای آن برای فرود غیرقابل استفاده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شب گذشته به دلیل وزش باد نه چندان شدید در تهران، تعداد زیادی از پروازهای ورودی به مهرآباد نتوانست در این فرودگاه به زمین بنشیند که یا به فرودگاه امام خمینی (ره) هدایت شدند و یا به مبدا برگشتند.
به تازگی و در راستای بهسازی باند ۲۹ چپ مهرآباد، پروازهای این فرودگاه به باند ۲۹ راست منتقل شده است، اما باند ۲۹ راست از نظر تجهیزات تقرب دقیق نواقصی دارد. 
موضوع را از یک منبع آگاه در صنعت هوایی پیگیری کردیم که وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: شب گذشته به‌دلیل تغییر در‌ جهت وزش باد غالب در تهران و تغییر باند فرودگاه مهرآباد از « ۲۹ راست» به « ۱۱ چپ»، امکان فرود در فرودگاه مهرآباد برای پروازهای ورودی سلب‌ شد و همه پروازها به‌سمت فرودگاه امام‌ خمینی (ره) تغییر مسیر دادند.
وی افزود: البته شب گذشته برخاست پروازهای خروجی از فرودگاه مهرآباد تداوم داشت.
این منبع آگاه اظهار کرد: حدود ۱۰ روز از زمان وعده داده شده مدیرکل مهرآباد در مورد راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانهٔ ILS (سامانهٔ تقرب دقیق با دستگاه) فرودگاه مهرآباد سپری‌ شده است، اما هنوز اقدام عملی مشاهده نمی‌شود.
وی اضافه کرد: به‌دلیل سوء مدیریت در فرودگاه مهرآباد شب گذشته پروازهای ورودی به‌ سمت مهرآباد متحمل یک نوبت نشست‌ و‌ برخاست مازاد (Cycle) و افزایش مصرف سوخت و سایر هزینه‌ها آن هم در این شرایط تحریم، شدند چون باند «۲۹ چپ و ۱۱ راست» مسدود است، بنابراین در شب امکان فرود بر روی باند ۱۱ چپ، فراهم‌ نیست.

پرواز قشم بعد از مدت‌ها مانور ایستایی در اطراف تهران، از مقصد تغییر مسیر داده و بازگشت
 

بازگشت پرواز کیش از نواحی تهران
 

بازگشت پرواز یزد از نواحی تهران به سمت مبدأ
 

این منبع آگاه ادامه داد: به‌ جهت فقدان سامانهٔ روشنایی تقرب باند ۱۱ چپ فرودگاه مهرآباد، همچنین عدم تجهیز آستانهٔ باند مذکور به سامانهٔ روشنایی و به‌دلیل وجود موانع مصنوعی و منازل واقع شده در مسیر تقرب‌ نهایی باند ١١ چپ، آستانهٔ باند ٨٥٠ متر جابه جا شده و در واقع ٨٥٠‌ متر ابتدای آن باند برای فرود غیرقابل استفاده است.
وی گفت: در همین‌ راستا چنانچه در شب، باند قابل استفاده، ١١ چپ اعلام‌ شود پروازهای ورودی به‌ واسطهٔ محدودیت‌های ذکر شده، قادر به فرود بر روی باند ١١ چپ نخواهند بود بنابراین طبق توافق صورت‌گرفته بین فرودگاه‌های امام‌ خمینی (ره) و مهرآباد، همچنین سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها، چنانچه امکان فرود بر روی باندهای باند ١١ چپ و ۲۹ راست مقدور و ممکن نباشد، پروازهای فرودگاه مهرآباد به‌ سمت فرودگاه امام (ره) تغییر مسیر خواهند داد.
وی ادامه داد: اما درخصوص اینکه ظرفیت پذیرش پروازها در فرودگاه امام (ره) چه میزان است، شاخص و کمیّتی اعلام و مکتوب نشده است؛ اصلا آیا فرودگاه امام خمینی (ره) امکانات و بستر لازم را برای پذیرش پروازهای داخلی به‌هر میزان، دارا است؟
* عدم امکان فرود در باند ۱۱ چپ مهرآباد محرز است
وی اضافه کرد: این اتفاقات در حالی شب گذشته رخ داد که باید پرسید  آیا در گزارش‌های پیش‌بینی هواشناسی، تغییر در جهت وزش باد و اعلام پیش‌بینی باد، قابل مشاهده و رؤیت نبود؟

در همین گزارش ِ پیش‌بینی یا TAF سمت و سرعت وزش باد از ۱۴۰ درجه با سرعت ۱۰ نات معادل ۱۸ کیلومتر در ساعت، دید ۸ کیلومتر و پدیدهٔ ابرناکی در تهران، پیش‌بینی و اعلام‌ شده است بنابراین با توجه به سمت و سرعت وزش باد، اساساً موضوع عدم امکان فرود در باند ۱۱ چپ مهرآباد محرز است.
وی اضافه کرد: شب گذشته هشتم مرداد ۱۴۰۰ که باند عملیاتی فرودگاه مهرآباد به‌دلیل تغییر در جهت وزش باد، ١١ چپ شد و در عین‌حال ٢٨ پرواز در آسمان کشور در حال پرواز به‌ سمت فرودگاه مهرآباد بودند، واضح‌است اگر همه این پروازها به فرودگاه امام (ره) تغییر مسیر داده و در آنجا فرود می‌آمدند، قطعا بحرانی از جنس عدم امکان تامین خدمات زمینی و پشتیبانی فرودگاهی شکل می‌گرفت، از جمله تأمین محل پارک هواپیماها‌، اتوبوس برای انتقال مسافران از هواپیما به ترمینال پذیرش مسافران داخلی، ارائهٔ خدمات زمینی و حتی فقدان تاکسی فرودگاه به اندازه مکفی.
این منبع آگاه یادآور شد: همه این موارد نشان از بی‌تدبیری مدیران فرودگاه مهرآباد در اقدام به ترمیم باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآبا‌د دارد و قطعا این موارد و
فقدان تقریب مناسب می‌تواند لطمات جبران ناپذیری بر پیکرهٔ صنعت هوانوردی تحمیل کند.
وی اظهار کرد: شب گذشته در همین پرواهایی که به فرودگاه امام منتقل شد، مدیر ترمینال اعلام کرده بود مسافر از هواپیما به داخل سالن هدایت و پذیرش نشود، از آن طرف خلبان و خدمهٔ پرواز اظهار می کردند امکان کنترل و نگهداری مسافران در داخل هواپیما بیش از این میّسر نیست، نقش و اثر تفاهم‌نامهٔ ۴ جانبه در این لحظات، مبهم است، اگر امکان پذیرش پرواز و‌ مسافر نیست، چگونه و با چه استدلالی در طرح‌های پروازی مراقبت‌پرواز (ATC FlightPlan) فرودگاه امام خمینی (ره) به‌عنوان فرودگاه جایگزین ِ مقصد (Destination Alternate) برای مهرآباد معرفی‌ شده و در عین‌حال از سوی مراقبت پرواز نیز مورد تایید و‌ پذیرش قرارگرفته‌است؟
انتهای پیام/ب

source

توسط ecokhabari