هدف بخش «سایت‌خوان دنیای اقتصاد» گسترش اطلاع‌رسانی است و انتشار این مطلب به معنی تأیید محتوای آن نیست.
سعید رسولی، اظهار داشت: روز سوم مرداد ماه ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین جلسه میراث جهانی یونسکو پرونده میراث صنعتی راه آهن سراسر ایران در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و به ثبت جهانی رسید.
 
وی ادامه داد: این اثر طولانی‌ترین راه‌آهن ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است و اولین اثر میراث صنعتی ایران است که در فهرست یونسکو ثبت می‌شود و بیست و پنجمین اثر ثبت شده از ایران در فهرست یونسکو است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این راه‌آهن اولین راه آهن ثبت شده در غرب آسیا است و از ۷ اقلیم عبور می‌کند، اقوام ایرانی عرب، خوزی، لر، فارس، ترک،  مازنی و ترکمن را به یکدیگر مرتبط می‌کند و از خلیج فارس تا دریای خزر امتداد دارد و از دو کوه بزرگ زاگرس و البرز عبور می‌کند.
رسولی افزود: کشور ما جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که برای دنیا مورد توجه است و همیشه مقصد گردشگری بوده است و این بار با ثبت جهانی راه آهن سراسری، این شرایط بسیار مناسب‌تر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: بدین ترتیب ایران پنجمین کشور دنیا است که راه آهنش ثبت جهانی می‌شود؛ این فرصتی گرانبها برای کشور در حوزه گردشگری ایجاد می‌کند و امیدواریم از این فرصت بیشترین استفاده را داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد پیگیری‌های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای تحقق این موضوع گفت: مدت‌ها است که با ثبت پرونده، پیگیری‌های کارشناسی و برگزاری جلسات متعدد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توانستیم با قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که شبکه ریلی ایران دارد، نظر یونسکو را به بررسی این پرونده جلب کنیم و در بازدیدهایی که توسط بازرسان یونسکو از راه آهن ایران صورت گرفت، در مهرماه ۹۸ نظر این کارشناسان و ناظران یونسکو جلب شد و متقاعد شدند که این ارزش گران‌بها، ارزش ثبت در میراث جهانی را دارد.
رسولی اظهار کرد: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است، خدمات مناسبی به مردم ارائه دهد و با وجود همه مزیت‌های راه‌آهن، تحقق این موضوع فرصت جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران است.
گروه نشریات دنیای اقتصاد


درباره ما
کليه حقوق اين سايت متعلق به روزنامه دنيای اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

source

توسط ecokhabari

دیدگاهتان را بنویسید